Hoppa till innehåll

Långa nymfspön


Lill-Niklas

Recommended Posts

Nu tänkte jag inte kastmässigt utan när man kör check/fransk stil med spöet uppe i vädret. Kommer du ut en halvmeter längre ut eller två meter längre. En 10,6 är ju bara ca 45 cm längre så borde ju inte vara sån skillnad? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Målsättningen med mitt öringfiske även om det sker med nymf är främst fisk på 2+ och jag vill gärna ha rimlig chans att landa fisk på det dubbla om det skulle behaga hugga. Då känns det som man långt är utanför tenkara bekvämlighetszon!? 

Redigerad med Lill-Niklas
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hejsan

kilo funkar iallafall på mitt amago.

puppmetspö brukar väl vara aftm3.

på tenkara använder jag 0.15 tippet.samt att toppen är mycket snäll.

använder du ett flugspö med för grov aftm ,dvs okänslig topp ,så ryker en klen tippet även om du har rulle på spöt..

:wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är väldigt nöd med min vision onki #3 10 fot. Väldigt trevligt att fiska torr med oxå, kör med Rio LT #3. Brukar köra en tafs med ca 9-10 fot butt+tapering och sen 5-15 fot tagspets beroende på om jag nymfar eller fiskar tort. Ibland, om strömmen och vinden kommer från rätt håll går det bara att byta till tort utan att korta på tafsen. Då har jag bara med mig ett spö... Kör mkt 'reach mends' och liknande för att få långa drifter på torrt, och det funkar bättre med långt spö.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur långt är ett snöre? 

Jag kan inte förmedla några direkta konkreta exempel på skillnader mellan 9' och 10' vid nymffiske, men skillnad är det. Enligt mig. 
Jag köpte ett 10' #3 och fiskade från mitten till slutet av föregående säsong med det och mitt nymffiske blev mycket roligare helt enkelt. 
Extra distans, extra kontroll och en klinga som är gjord för uppgiften helt enkelt. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ett 11´3" klass 6 som jag använt mycket både för nymf- och torrflugefiske. Absolut många fördelar vad gäller att styra lina o tafs, plus att kunna hålla kroken ovanför buskagen bakom. Spöet är mjukt, vilket gör att det är lätt att rolla/switcha ganska ordentliga längder vid behov.

Ju längre spö desto mer hävarmseffekt, med längre moment. Som gammal handbollsspelare har jag orkat med detta, men nu börjar åldern ta ut sin rätt, så jag har börjat träna specifikt för spöföringsorken. Egentligen enda nackdelen med långt spö, förutom att ta sig fram i videsnår o likn.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det blir en skillnad mellan 9 f och 10 f. Skillnaden kommer av att du kan hålla längre lina över vattnet.

Det du beskriver som euro-numph teknik är alla direkt kontakt tekniker med nymph-nympher och spöspetsen. Dvs ingen flyglina eller tafs på vattnet. Bara tafsspetsen under vattenytan. Alltid uppströms kast.

Jag som är nernördad på fransk nymph fiske tycker att du ska satsa på ett spö som är utvecklat för tekniken. Finns nuförtiden ett antal. Jag kör med maxia 10f 2:a  och 0:a och vision cult 10,8 3:a. 

Fast jag kommer ihåg en gång när jag tog fel på spötub och fick med mig en sage 9,6f 6:a. Efter några svårdomar och anklagande riktade till sonen - började jag fiska med spöt. En av mina bästa dagar. Så inget är hygget i sten.

Vad gäller att landa fisk med tunn tafsspets på 0,10-015 mm så är det en teknik som tävlingsfiskarna använder. Enkelt uttryck pressa upp fisken mot ytan och alltid se till att du är nerströms fisken. Kräver aktiv vadning. Håv är ett måste.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hejsan.

16 hours ago julius sa:

 

Vad gäller att landa fisk med tunn tafsspets på 0,10-015 mm så är det en teknik som tävlingsfiskarna använder. Enkelt uttryck pressa upp fisken mot ytan och alltid se till att du är nerströms fisken. Kräver aktiv vadning. Håv är ett måste.

du får jättegärna vidareutveckla tekniken till oss som är vetgiriga...:wub:

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago julius sa:

Det blir en skillnad mellan 9 f och 10 f. Skillnaden kommer av att du kan hålla längre lina över vattnet.

Tack för svar men inte riktigt fått svar på min fråga. Förstår att det är skillnad men frågan var hur mycket längre ut kan man fiska? Tycker att 30 cm skillnad inte borde göra så stor skillnad i att hålla linan över vattnet men kanske gör mer än man tror. Försöker mest motivera mig själv till ytterligare ett spö men en vanlig 9 fotare känns ju mer allround och mest troligen kommer dagarna då jag bara euro/tjecknymfar en dag vara ganska få, oftast blir det nog en del kast med både nymf och torrt. Gissar att det lättast är väl att jag testar själv. 

Annars bra införstådd i tekniken/teknikerna och har kört mycket nymffiske i mina dagar men aldrig längre spö än 9 fot till det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Lill-Niklas sa:

Tack för svar men inte riktigt fått svar på min fråga. Förstår att det är skillnad men frågan var hur mycket längre ut kan man fiska? Tycker att 30 cm skillnad inte borde göra så stor skillnad i att hålla linan över vattnet men kanske gör mer än man tror. Försöker mest motivera mig själv till ytterligare ett spö men en vanlig 9 fotare känns ju mer allround och mest troligen kommer dagarna då jag bara euro/tjecknymfar en dag vara ganska få, oftast blir det nog en del kast med både nymf och torrt. Gissar att det lättast är väl att jag testar själv. 

Annars bra införstådd i tekniken/teknikerna och har kört mycket nymffiske i mina dagar men aldrig längre spö än 9 fot till det. 

Om vi nu ska ordentligt nörda ner oss. Artikel som handlar just om spölängdens betydelse. En lätt varning: pythagoras sats förenas med flugfiske. Den som inte vill återuppleva skolmatten ska avstå från att läsa... 

http://www.tacticalflyfisher.com/blog/rod-length-and-reach-a-trigonometry-perspective/

10 hours ago Ismo sa:

6m metspö! ..enkelt.

Faktum är att tävlingsfiskarna började att använda metspön till det lätta direkt kontakt nymphfisket typ bolognese-spön. Länga lätta spön för toppknytet. Satte ringar och rulle. 

8 hours ago meek sa:

denna mendteknik va de som jag menade tidigare;

 

Man kan nymph fiska på massa sätt. Två klart åtkillbara metoder finns - Direkt kontakt(fransk,spansk,polsk tjeckisk) eller så används nån form av flöte (tafsen, fluglinan, flytboll mm).

Ska man fiska nymph utan direkt kontakt går det utmärkt att använda sitt vanliga spö. Fransk stil blir enklare med en 10f 2:a eller 11 f 3:a. Dessa spön är inte speciellt dyra (skippa sage ens och loomis nymph). Nackdelen är att de ofta inte är bra spön att kasta fluglina med. Finns spön kombinationsspön som har en förlängsningsdel för nymphandet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago julius sa:

Om vi nu ska ordentligt nörda ner oss. Artikel som handlar just om spölängdens betydelse. En lätt varning: pythagoras sats förenas med flugfiske. Den som inte vill återuppleva skolmatten ska avstå från att läsa... 

http://www.tacticalflyfisher.com/blog/rod-length-and-reach-a-trigonometry-perspective/

Stort tack! 1-1,5 fot extra i räckvidd med andra ord om man går upp till 10 fot. Precis det svaret jag var ute efter. Låter inte så mycket men får nog testa ändå. 

PS. Här kommer två grymma länkar till klipp ur samma film för er som vill förstå skillnaden på euro (direkt) och mer klassisk nymfning med någon form nappindikatorer. 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Ismo sa:

" Faktum är att tävlingsfiskarna började att använda metspön till det lätta direkt kontakt nymphfisket typ bolognese-spön. Länga lätta spön för toppknytet. Satte ringar och rulle.  " ..:o

 

Hur skriver du människa?

:D

För det första Ismo, ATT DET SKA KOMMA JUST FRÅN DIG

För det andra Ismo, KOM IHÅG ATT DET VAR DU SOM BÖRJADE

Blev distraherad. Multitasking är inte min grej.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lånar tråden lite :blush:

Har länge fiskat med spön i klass 5-7, och för det mesta använt samma rulle (som är optimal för ett #6) då jag tyckt att det funkat helt okej.

Dock så har jag denna säsong tänkt införskaffa ett 10 fot #3/4 spö för nymf- och torrflugefiske, och ganska snabbt insåg jag att jag inte är speciellt bra på att para ihop bra rulle och lina till ett specifikt spö.

Därför tänkte jag att jag kanske kunde få lite hjälp här utav er som är mer nernördade i utrustning än mig :wub:
Som sagt tänkte jag skaffa ett 10 fot klass 3/4 och vad jag undrar över är vilken rulle (vikt antar jag är det viktigaste) och passande flytlina jag bör ha? Detta är kanske en väldigt "beroende på" fråga, men riktlinjer skulle ju vara skönt att ha iaf.

Tackar ödmjukast för svar! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En 3/4 rulle ;) 

Skulle inte bekymra mig så mycket över rullen. Dock får den ju gärna balansera upp eller tillochmed göra spöet lite baktung så det blir enklare att hålla spötoppen högt. Men vilken rulle i den storleken som helst bör fungera. Angående lina så är ju desto tunnare bättre då den inte tynger ner tafsen mot dig. Vision har en light nymph lina för just detta. Men om du även vill kunna kasta kan nog en vanlig wf lina vara bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Krux sa:

Lånar tråden lite :blush:

Har länge fiskat med spön i klass 5-7, och för det mesta använt samma rulle (som är optimal för ett #6) då jag tyckt att det funkat helt okej.

Dock så har jag denna säsong tänkt införskaffa ett 10 fot #3/4 spö för nymf- och torrflugefiske, och ganska snabbt insåg jag att jag inte är speciellt bra på att para ihop bra rulle och lina till ett specifikt spö.

Därför tänkte jag att jag kanske kunde få lite hjälp här utav er som är mer nernördade i utrustning än mig :wub:
Som sagt tänkte jag skaffa ett 10 fot klass 3/4 och vad jag undrar över är vilken rulle (vikt antar jag är det viktigaste) och passande flytlina jag bör ha? Detta är kanske en väldigt "beroende på" fråga, men riktlinjer skulle ju vara skönt att ha iaf.

Tackar ödmjukast för svar! 

Kika på kombinationsspön. spön som man förlänger eller kortar. Hends, Hanak, siman och TFO bvk. Hanak och en Soldarini har jag provat. TFO spöt finns som klinga. Man får 2 spön samtidigt. 9f för fluglina och torrfluga och 10f för nymphfisket.

Ska du köra tjeck nymph eller alla andra varianter med direktkontakt nymph så använder du ingen fluglina. Hends 9 meters och soldarinis också 9 meters är vad jag kör med. Eller så tillverkar du egen av maxima 20 som huvudlina. Kålla på nätet, finns massor med förslag. Sök på french nymphing eller czech nymphing.

Jag trivs med Rio LT och airflo DT lina - men det är en smaksak. Förut hade mayfly.se hanak kombinationsspön. Osäker om han har de fortfarande. Maila och fråga. Annars har han de mesta för direktkontakt nymphandet.

nackdelen med alla spön som jag har räknat upp är att det mig veterligen inte går att köpa i sverige.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag omformulerar mig lite och säger att jag vill kunna kasta med WF lina på ett #3/4 som är långt (9-10 fot), gäller fortfarande samma utrustning? 
Det ultimata för mig vore ett lätt spö som ändå låter en att kasta ganska långt, men nu blev jag lite tveksam om ett såpass långt #3/4 funkar att kasta med med en WF lina...

Edit: Även med torrflugor då alltså

Redigerad med Krux
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago Krux sa:

Om jag omformulerar mig lite och säger att jag vill kunna kasta med WF lina på ett #3/4 som är långt (9-10 fot), gäller fortfarande samma utrustning? 
Det ultimata för mig vore ett lätt spö som ändå låter en att kasta ganska långt, men nu blev jag lite tveksam om ett såpass långt #3/4 funkar att kasta med med en WF lina...

Edit: Även med torrflugor då alltså

http://www.hanak.eu/en/brand-hanak-competition/fly-fishing-rods/alpen-nymph-4-in-1

Soldarini HYDROPSYCHE ST 

  • 9’-10’ #2 4pcs + 1
  • 9’6-10’6 #3 4pcs + 1
  • 9’6-10’6 #4 4pcs + 1

Är ex på vad jag menar med kombinationsspön för både euronymphing och med fluglina. Vitsen är att du kan vid ändra taktik ute vid vattnet utan att ha med flera spön. det kortare versionen är att föredra för fluglina.  Jag har extra spolar till mina rullar. En spole för euronymphing med lång nylontafs och en spole med fluglina. Det tar inte många minuter att byta taktik.

Dessa spön är mjuka i toppen. Så man får anpassa kastandet med fluglina därefter. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...