Hoppa till innehåll

Bygge av rök Varm/Kall


WallinJR

Recommended Posts

Hej! Som rubriken lyder så har vi nyss flyttat in till en kåk och hållt på med flugfiske i nått år så man har hunnit fylla frysen med några fina firrar, och tänkte börja till våren och mura upp för en kallrök och vart genast nyfiken på hur ni röker eran fisk. Kör ni varm eller kall, grill eller något häftigt som ni byggt själva? Eller har ni kanske något på gång?

hade varit väldigt roligt och intressant om ni ville dela med er av era byggen och framförallt inspiration! 

Hoppas ni finner detta lika intressant och roligt som jag gör :-) 

Mvh WallinJR.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Spiralrök fungerar väldigt bra. Inte Webers den är konstruerad så att den fungerar bara med Webers egen mjölspån. Men finns rostfria från Kina eller den här svensktillverkad. Håller rök i 30 timmar. Väldigt bekvämt och billigt.https://grillshopen.se/pangourmet-coldsmoke-kallroksgenerator.html

Redigerad med Meritaimen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago Meritaimen sa:

Spiralrök fungerar väldigt bra. Inte Webers den är konstruerad så att den fungerar bara med Webers egen mjölspån. Men finns rostfria från Kina eller den här svensktillverkad. Håller rök i 30 timmar. Väldigt bekvämt och billigt.https://grillshopen.se/pangourmet-coldsmoke-kallroksgenerator.html

Ser mycket bra ut?.men 400 spänn per rökning är rätt dyrt.

 

 

Redigerad med AngelShadow
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago AngelShadow sa:

Ny rökt makrill är nog det smarrigaste?.

 

Kallrökt är en delikatess samt sill också är väldigt gott.Skulle vara lite intressant om någon har testat kallröka andra fiskar utom ål förståss men som funkar bra o kallröka .Misstänker att sik ,röding o harr är bra med.

Redigerad med Meritaimen
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Meritaimen sa:

Kallrökt är en delikatess samt sill också är väldigt gott.Skulle vara lite intressant om någon har testat kallröka andra fiskar utom ål förståss men som funkar bra o kallröka .Misstänker att Sik o Harr är bra med.

Kallrökt ha jag inte provat än i min rök.Jo nå har jag rökt en del sik även någon harr också som har åkt upp på pimpel.men jag tror makrill ä nog nr1 som har varit i min rök iallafall ?.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago AngelShadow sa:

Kallrökt ha jag inte provat än i min rök.Jo nå har jag rökt en del sik även någon harr också som har åkt upp på pimpel.men jag tror makrill ä nog nr1 som har varit i min rök iallafall ?.

Saltad eller gravad makrill med samma recept som lax är en hit som du måste testa, Ibland tycker jag att gravad är bäst men kallrökning ger ju en annan dimestion till smaklökarna.

Redigerad med Meritaimen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Meritaimen sa:

Saltad eller gravad makrill med samma recept som lax är en hit som du måste testa, Ibland tycker jag att gravad är bäst men kallrökning ger ju en annan dimestion o smaklökarna.

Tyvärr så får jag sällan makrill i Västerbotten ☺.men ska nog åka en sväng till min brors svärfars stuga i Rörvik i sommar så då j-vlar och då kommer nog röken att få jobba(kanske)?.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago AngelShadow sa:

Tyvärr så får jag sällan makrill i Västerbotten ☺.men ska nog åka en sväng till min brors svärfars stuga i Rörvik i sommar så då j-vlar och då kommer nog röken att få jobba(kanske)?.

 

Hoppas säsongen i år blir bättre.Det va lite mindre makrill förra året änn året innan som var helt fantastiskt.Förra året kom ju tonfisken rejält tillbaka så kanske den har också påverkat som våran egen yrkesfiske av makrill.Men roligt att dessa stora bestar syns i västkusten igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago AngelShadow sa:

Hmm kanske en dum fråga!?men va är bästa gravnings receptet?

 

Jag har bara saltad och det blir gott nog men om man kör den klassiska  1 del salt och en del socker samt dill och krossad vitpeppar så blir det bra .Vissa föredrar mer socker än salt men jag vill inte ha så mycke sötma sen är det råsocker jag använder istället för raffinerad och havssalt istället för raffinerad.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Meritaimen sa:

Hoppas säsongen i år blir bättre.Det va lite mindre makrill förra året änn året innan som var helt fantastiskt.Förra året kom ju tonfisken rejält tillbaka så kanske den har också påverkat som våran egen yrkesfiske av makrill.Men roligt att dessa stora bestar syns i västkusten igen.

Jo tonfisk vore nåt i norr också? men om 50 är så är det inte omöjligt.(men då är man ju ingen atlet)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago AngelShadow sa:

Jo tonfisk vore nåt i norr också? men om 50 är så är det inte omöjligt.(men då är man ju ingen atlet)

Kan ju bli så .Det är olika stammar av tonfisk,Den som är på våran kust den norra fick en EU beslut om kvoter hur mycke spanska fiskare fick fick fiska upp och det är på grund av dessa kvoter tonfisken kommer tillbaka.Ibland gör EU nått bra ,

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...