Hoppa till innehåll

Strömmen for dummies?


Carlsson

Recommended Posts

Efter en 50 bomturer från land i skärgårn så har jag börjat fundera mer o mer på att testa cityfiske trots att så mkt i mig säger att fiske ska bedrivas i "naturen" och inte mitt i en stad. 

Hursomhelst, jag googlar runt och det som kallas strömparterren verkar vara en bra startpunkt. Vad behöver jag veta innan jag ger mig in i detta? Måste jag kolla vattenflöde? Nåt speciellt man ska se upp för, kan det bli plötsliga strömmar eller liknande när vattenflöden ändras? Funkar det bra nu mitt i vintern? Brukar det vara mycke folk där på helgmornar tex? 

Helt enkelt så behöver jag en beginners guide eller strömmen for dummies...

 

Och när jag ändå är inne på ämnet, hur är djurgårdsbrunnkanalen? ser bilder på den men är den näst intill stilla eller? dår är den kanske fryst nu?

Redigerad med Carlsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade strömparterren en del i mitten av 90-talet. Kändes ju lite skumt att ta sikte på café opera i kasten men havsöring fanns det. Om jag förstått saken rätt har utsättningarna minskat betydligt men chanserna finns fortfarande. Är tillbaks i Sthlm och skulle också uppskatta en uppdatering från nån lokal förmåga

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade Djurgårdskanalen ofta på 90-talet. Man parkerade vid Djurgårdsbrunns värdshus (personalparkeringen var ofta ledig??) sen gick man ner och drog första under bron, säkert kort. Sen gick man och rollkastade sig ut mot mynningen. Utanför sista bron kan man kliva ner i vattnet på sydsidan och vada en bra bit ut mot fjärden. Vi fick ganska bra med fisk där vill jag minnas, men aldrig någon storlek, dom låg oftast runt kilot.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Djurgårdsbrunnfisket dog nästan helt ut av oklara anledningar. Var ju super innan med  mycket fisk på 3-4 kg och toppar så stora att man blev rädd. Kanske kommit tillbaka men tycker man borde hört ryckten. Angående strömmen går det en sandbank på parterren som brukar vara lättvaddad på kungsträdgårdssidan. Blir djupt först och sen grunt igen. Gå i vid översta stegen upp mot gettot på parterren. Annars brukar strömsborg vara hett. Behövs inte ens vadare. Flytring i viken mellan Kastellholmen och Skeppsholmen är en klassiker annars. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...