Jump to content
tmeldgaard

ArcticSilver Zense #6 9'

Recommended Posts

Jag har just skrivit en ny testartikel om ArcticSilver Zense (på danska):

"Härifrån är det mycket entusism. Producenterna överträffar varandra i nya material varje år och hävdar att den heliga graden nu finns. ArcticSilver har tagit en annan väg och har förändrat miljön där fiskestången fungerar. Resultatet har varit super bra."

https://seatrouting.com/2018/01/29/test-arcticsilver-zense-6-9-fluestang/

Hej. @tmeldgaard du kommer få betydligt mer trafik på tråden och en möjlig diskussion om du lägger upp lite bilder på spöt och skriver din test i tråden och sen länkar din sida. Det funkar tyvärr dåligt diskussionsmässigt att bara länka en extern sida.

Har testat spöt själv förra våren. Tyckte det var ett riktigt kanonspö och det nya något nättare handtaget var ett lyft.

• Like 1

Lyfter en gammal tråd - vad anser folk om klingan i de här spöna jämfört med andra bra spön? I klass 5-6, MF eller F. Handtaget är ju lite av en vattendelare.. men hur står sig spöet som helhet vs t ex Hardy Zephrus, Fario NT8, Loop cross S1 etc?

Jag har första versionen på 9' #6, Coastal står det på den tror jag?. Tycker det spöt har en fantastiskt bra klinga. Det var absolut ett av marknadens bästa när spön när det kom. Kände på version två när den kom för ett par år sedan och den var ännu bättre. Har tyvärr inte fiskat med någon av de nyare varianterna så kan inte kommentera dem djupare.

Mot Cross S1 och Zephrus står sig första versionen av Arctic Silver utmärkt. Fast inte mot Fario NT8. Det är en ruggigt bra spöserie. En NT8 9' #6 och en NT8 6-delad 12'9'' #8/9 hade jag gärna utökat min spösamling med :)

6 minutes ago Tyto Alba sa:

Har du testat NT8 9' #5?

nej

Tack för input. 

Jag har testat NT8 #6, tycker det var den bästa sexa jag känt på. Skulle gärna prova femman.

• Like 1

On 8/31/2019 at 9:51 AM, Westie said:

Tack för input. 

Jag har testat NT8 #6, tycker det var den bästa sexa jag känt på. Skulle gärna prova femman.

On 8/30/2019 at 10:53 AM, Jonas said:

Jag har första versionen på 9' #6, Coastal står det på den tror jag?. Tycker det spöt har en fantastiskt bra klinga. Det var absolut ett av marknadens bästa när spön när det kom. Kände på version två när den kom för ett par år sedan och den var ännu bättre. Har tyvärr inte fiskat med någon av de nyare varianterna så kan inte kommentera dem djupare.

Mot Cross S1 och Zephrus står sig första versionen av Arctic Silver utmärkt. Fast inte mot Fario NT8. Det är en ruggigt bra spöserie. En NT8 9' #6 och en NT8 6-delad 12'9'' #8/9 hade jag gärna utökat min spösamling med :)

Hvordan er NT8 #6 til saltvannsfiske tror du? Er den for vek eller stark nok til vind og lange kast mm.? til sammenligning med f. eks de andre typiske high-end havsöring #6 stengene (Hardy, Loop 7x/cross, Orvis 3D osv.)?