Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Saxtips

Featured Replies

Hakar på här, är det någon som kan tipsa om en sax som klarar att klippa rena snitt i typ Semper Nanosilk gärna med öglor som klarar fingrar åt frukostkorvshållet?

Renomed gör bra saxar som brukar hålla skäret längre än genomsnittet tycker jag. 

De har en modell som heter The Flytier, liten, rak modell med större öglor och kombinationsblad där ena bladet är rakt och det andra fint sågtandat. 

De flesta flugbindningssaxar av någorlunda kvalitet brukar funka i början och en del med ställbart tryck (dvs med skruv) brukar man kunna få att funka lite längre men i slutändan är det bara att inse att det är förbrukningsverktyg och att det bästa man kan göra för att rädda livslängden lite är att ha olika saxar för olika ändamål, typ tandad för hår, en för syntet som flash och foam och en slitåsläng för de gånger man klipper wire och annat och en bra allround. 

+1. Jävligt nöjd med mina renomed saxar. Har två små, en curved och en rak. Försöker vara noggrann med dem, de skär som rakblad, och tillåter mig med att vara mer vårdslös med några andra saxar i olika storlekar.

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.

Fortunately, most people are morons."

Beställt tre Renomed. Hoppas jag blir nöjd.

På 2025-11-17 at 07:52 Sahlberg sa:

Renomed gör bra saxar som brukar hålla skäret längre än genomsnittet tycker jag. 

De har en modell som heter The Flytier, liten, rak modell med större öglor och kombinationsblad där ena bladet är rakt och det andra fint sågtandat. 

De flesta flugbindningssaxar av någorlunda kvalitet brukar funka i början och en del med ställbart tryck (dvs med skruv) brukar man kunna få att funka lite längre men i slutändan är det bara att inse att det är förbrukningsverktyg och att det bästa man kan göra för att rädda livslängden lite är att ha olika saxar för olika ändamål, typ tandad för hår, en för syntet som flash och foam och en slitåsläng för de gånger man klipper wire och annat och en bra allround. 

Jag håller med dej. När dom blir lite "slöa" brukar jag dra eggen mot en emaljerad kaffekopp uppe på kanten. Det fungerar bra.