Jump to content
Sign in to follow this  
Nicko75

Skillnad 9' och 9'6

Recommended Posts

Känns skumt. Kollade Hi-level och den "vanliga" klingan heter ju 690-4 X B och den andra, precis som du skriver 6974 XB, (övriga klasser följer samma system). Om det fanns någon logik i det hela borde den ju vara 9 fot och 7 tum? 

697-4 och 696-4 är samma klinga. Det som skiljer fabriksspöna åt är att 697 har butt(1 tum längre)o 696 är utan. Men mäter klingan 274 cm så är den 9 fot och 290cm 9,6 fot.

3 hours ago Sahlberg sa:

Känns skumt. Kollade Hi-level och den "vanliga" klingan heter ju 690-4 X B och den andra, precis som du skriver 6974 XB, (övriga klasser följer samma system). Om det fanns någon logik i det hela borde den ju vara 9 fot och 7 tum? 

Jag vet inte om logik är det som oftast utmärker branschen, kollade på Sage´s hemsida men blev inte klokare direkt. :rolleyes:

https://www.sageflyfish.com/rod-building

Finns: 690   691  697 där 1:an och 7:an väl indikerar fighting butt. Men i klass sju finns 790  och 796 och i klass sju är det väl vanligare med fighting butt? Men en tolkning då: 9 fot klass 6 där kan du välja (för ett fabriksbyggt) med eller utan butt. För 9´6" så finns det bara fabriksbyggda med butt. Det anges av siffran sju (6+1=7). För klass 7 spöna finns butt på både 9´ och 9´6" . Så det behöver (plötsligt) inte anges?

Men det slutar inte här för: de klingor som säljs av Sage har ju en stämpel som anger ett B efter modelbeteckningen och det B:t står ju för Blank alltså klinga. Bygger man själv så är det väl upp till den som bygger om denne vill ha butt eller inte. Därför kunde man skippa de något förvirrandde ettorna och sjuorna, men vad vet jag...det kanske finns en högre sfärens logik ovanför oss vanliga dödliga.

IMG_20170928_174055.jpg

Edited by magnolia
  • Like 1

5 hours ago Nicko75 sa:

Jag beställde en #6 9'6 klinga den har betäckningen 697-4B, men den är bara 274cm lång. verkar som om det är felmärkt.

18 hours ago Nicko75 sa:

Har jag blivit dum i huvudet eller är jag bara trött, men vad är skillnaden på en 9' och 9'6 klinga?

Klart du är dum! ..9' är kortare än 9'6"

48 minutes ago Nicko75 sa:

klart jag är dum frågan är bara hur dum??

Imho tänker du bara i fel banor nu. Mitt förslag är att du ringer Hilevel och pratar med dem. Att p r a t a människor emellan har visat sig väldigt framgångsrikt flera gånger enligt min erfarenhet. :P

• Like 1

56 minutes ago Nicko75 sa:

klart jag är dum frågan är bara hur dum??

Ingen fara! ..jag är lika dum..:D ..trist att inte få det en beställer...hoppas dom på/med det bästa?

Hilevel kommer ordna med retur och en ny klinga :D. sån service som gör att man är återkommande kund.

PS 6 tum längre = 10 meter längre kast;)

• Like 1