Hoppa till innehåll

Lackat - impregnerat


Ulvekrans

Recommended Posts

Har nyligen införskaffat mig mitt första splitcane. Ett begagnat. Klingan är impregnerat och inte lackat. För- & nackdelar med det? Vad jag har förstått så är lackat att föredra. Så en fråga från en novis inom ämnet, kan man lacka spöt eller låta det vara som det är? Spöt är till synes i topskick så att det enbart är impregnerat tycks ju då inte varit någon nackdel.

Redigerad med Ulvekrans
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago L-G Dahlin sa:

Hej
Det finns flera oljor som man kan använda, en stockolja går bra, Le Tonkinois också bra

Tusen tack för svaret. Har ingen aning om när spöt oljades in senast, så lika bra att göra det innan jag börjar använda det.

Tror jag hittat en lämplig och trevlig olja. :-)

phillips-english-walnut-oil-pa-glasflaska-60-ml-c4a.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago L-G Dahlin sa:

Hej
Bambu är kompakt och hård  då ligger linolja på ytan som en hinna frågan är om den torkar då.

 

Jag har använt linolja till bl.a. idegran. Har ingen aning om det går att jämföra med kompaktheten och hårdheten i bambu. Men du har säkerligen helt rätt. Jag har ju noll koll på bambu i dagsläget. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt så ska man inte behöva behandla ett impregnerat spö annat än hålla det rent om det inte uppstår en skada på klingan. Köpte ett Sharpes Impregnated cane från Dermot Wilson i England 1976. Fiskekompisarna i Luleå köpte sina från Skarp's i Älmhult? Sharpe använde Orvis impregnerings metod på licens till sina "Scottie"-modeller. Spöna "bakades" under värme och tryck med en kemikalieblandning troligtvis någon form av härdplast/lack för att tränga in i klingan. Skulle innebära ett bättre skydd för klingan än lackering som behöver underhållas för att förhindra att fukt tränger in  och kan orsaka röta. Tror jag har kvar den gamla katalogen med information? Mitt  drygt 40 år  gamla spö är fortfarande i perfekt kondition, används numera några gånger per år av ren nostalgi. Har aldrig behövt någon behandling, vet att några lindat om lindningarna på  sina.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-02-22 at 20:09 turtola sa:

Om jag minns rätt så ska man inte behöva behandla ett impregnerat spö annat än hålla det rent om det inte uppstår en skada på klingan. Köpte ett Sharpes Impregnated cane från Dermot Wilson i England 1976. Fiskekompisarna i Luleå köpte sina från Skarp's i Älmhult? Sharpe använde Orvis impregnerings metod på licens till sina "Scottie"-modeller. Spöna "bakades" under värme och tryck med en kemikalieblandning troligtvis någon form av härdplast/lack för att tränga in i klingan. Skulle innebära ett bättre skydd för klingan än lackering som behöver underhållas för att förhindra att fukt tränger in  och kan orsaka röta. Tror jag har kvar den gamla katalogen med information? Mitt  drygt 40 år  gamla spö är fortfarande i perfekt kondition, används numera några gånger per år av ren nostalgi. Har aldrig behövt någon behandling, vet att några lindat om lindningarna på  sina.

Har för mig att Orvis använde sig av något som man kallade bakelitharts.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-02-18 at 13:54 wiloboken sa:

Kör på linoljan. Vill du så tunna med terpentin eller lampolja. Annars fungerar rå linolja bra till inträngning i trät. 

/Ingemar 

 

På 2018-02-21 at 08:06 L-G Dahlin sa:

Hej
Bambu är kompakt och hård  då ligger linolja på ytan som en hinna frågan är om den torkar då.

 

Bägge har givetvis rätt... :D

Du behöver låta linoljan dra länge första gången, sedan olja in många gånger. Därefter på nytt efter ett par veckor.

I slutändan har du en bra och fin silkesmatt finish, men det är delvis ett skydd som är på utsidan av gräsets emalj och delvis en mycket grund penetration i bambuns yta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago rodwizard sa:

Ja, Orvis och Sharpe/Farlow använde bakelitresin.

Bakelit är väl en fenol/formaldehydharts (=härdplast) av samma typ man har i kretskort? Ska innebära att klingan blir förseglad som "rodwizard" skriver och att man inte kan behandla den. Det medför att linoljan aldrig "torkar" = suger in i bambun utan bildar ett skinn som när man lämnar kvar linolja på trä. Däremot kan man lacka lindningarna och renovera dom vid behov.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-02-27 at 21:31 rodwizard sa:

På ett impregnerat spö tränger olja inte in och inget annat heller - det är ju liksom meningen med impregnering.

Man får upp en yta bara genom att polera med en trasa.

Aha. Missade att spöt var impregnerat. Tolkade det som att spöt var oljebehandlat från början. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...