Hoppa till innehåll

Vandringskängor till vadarkängor?


Recommended Posts

Spontant är dubbarna den minst problematiska biten. Vandrarkängor är generellt inte gjorda för att vara under vatten med hela skon över tiden, men håller säkert för en tur. Efteråt är en annan sak. Skall du använda vadarbyxor med neoprensocka så blir skostorleken sannolikt ett problem. Vibramsulan på en vanlig vandrarkänga är sannolikt av hårdare gummi än på en vadarkänga från simms annars ingen större skillnad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kommer behöva borra upp ett gäng hål i sulnivå så du blir av med vattnet i ett par vandringsskängor annars kommer det bli väldigt tungt att gå med skorna. spontant tror jag inte det är en jättebra ide att göra vadarskor av vandringskängor...

Vill du ha en brutalt bra sko som sitter som en vandringsskänga så kolla på simms G3 läderkänga. den sitter löjligt skönt.

Ett billigare alternativ är Vision Loikka som jag tycker håller lika bra som simmskon och som sitter väldigt bra den med. Totalkomforten i dubbelt så dyra simmsskon är däremot i en klass för sig som sagt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Simms Vapor eller Patagonia är min rekommendation om du vill ha en lite lättare känga.

Vapor-kängorna med aluminium cleats är såpass bra att jag funderat på att köpa dem i en mindre storlek för att ha utan vadare på kustens klippor sommartid. Relativt lätta, tåliga och just med möjligheten till cleats. Bekväma därtill. 

Med det sagt hade jag gärna sett några ”vanliga” outdoorskor med sula där man vet att det går bra att skruva i exempelvis Simms aluminium-cleats. 

 

Redigerad med M.Thors
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men vikten var väl inget prioriterat område?

Jag använde för ett par år sedan Orvis packable travel shoe (eller nåt sånt) under en vecka på Kola. De har filtsula och överdelen är helt i canvastyg. Ingen styrsel eller stabilitet över huvud taget. Jag hade ont i vristerna och knäna i flera veckor efter resan.

Ska ni på en resa där det blir mycket gående är kängorna mycket viktiga, speciellt om det är oländig terräng. Det är inte bara föra att de är skönare, utan också viktigt ur en säkerhetsaspekt. Du vill inte trampa snett och glida ner mellan två stenar och ramla, kanske med en tung ryggsäck på ryggen. KNAK i benet...

Jag kör med Simms Rivertek 2 Boa med gummisula, https://us.vibram.com/simms-rivertek-2-boa/simms-rivertek-2-boa.html
De är nästan i stabilaste laget, mer som en pjäxa. Jag har lagt i en tjock filtsula för ökad komfort och ökad dämpning. Fungerar mycket bra, även om boasystemet och jag inte är bästa kompisar. Mina nästa kängor ska ha vanlig snörning!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-02-26 at 13:42 Jonas sa:

Ett billigare alternativ är Vision Loikka som jag tycker håller lika bra som simmskon och som sitter väldigt bra den med. Totalkomforten i dubbelt så dyra simmsskon är däremot i en klass för sig som sagt.

Jag håller med. Mina Loikka med filt har varit hur bra som helst. Nu beställde jag precis nya med Gummi och studs från Sumpansfiske som har superpris, 995:- är ungefär halva priset.
Anledningen till bytet är naturligtvis att Gimån inför filtförbud i år så det blir nog många som byter skor i vår :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago Joliet sa:

Jag håller med. Mina Loikka med filt har varit hur bra som helst. Nu beställde jag precis nya med Gummi och studs från Sumpansfiske som har superpris, 995:- är ungefär halva priset.
Anledningen till bytet är naturligtvis att Gimån inför filtförbud i år så det blir nog många som byter skor i vår :)

 

Ska Gimån införa filtförbud?? Var finns den informationen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Legobiten sa:

Ska Gimån införa filtförbud?? Var finns den informationen?

Finns på deras Facebook sida https://www.facebook.com/gimriver

 

Hej. Fiskevårdsföreningen har haft styrelsemöte och bla diskuterat de problem som fjolårets kräftpestvarningar fört med sig. 
Vi har, med anledning av detta, beslutat att införa ett förbud mot användning av vadarskodon som har filtsula. Anledningen till beslutet är att vi får information att filtsulor på vadarskodon kan ha smittorester kvar om man använt dessa vid besök i vatten där det kan tänkas finnas signalkräfta. Vi vill i god tid informera om detta beslut så att tid finns att byta ut dessa skodon. 
Vi återkommer med ytterligare information om det skyddsarbete som måste vidtas för att, så långt det är möjligt, minimera risken att kräftpesten sprids till våra vatten. Vi ber därför alla som avser att fiska hos oss att aktivt ta del av, och följa, de regler vi beslutar om. 
Fiskehälsningar, styrelsen för Övre Gimåns FVO

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...