Jump to content
Sign in to follow this  
Morgan

Nyanser

Recommended Posts

Ur högen av fiskeminnen:, vid senaste dragningen,  drogs två vinnare. Den första är från ca 1980 och platsen är Röa (mellan Femunden och rogen). Det blåser storm och flugspöt är oanvändbart, jag befinner mig vid en ganska läad hölja med haspelspö och flugkast med tre flugor å cigarrflöte. Jag har fått några småöringar. Dom tar bara på en av flugorna, en red tag, den sitter närmast flötet .Efter ett tag och några småöringar så byter jag ut en av de andra flugorna mot ytterligare en red tag. Denna har dock ett knallrött hackel. Det som sen händer har etsat sig fast i minnet. Så fort flugkastet landat så skjuts vattenpilar ut från hålorna som strömmen spolat ut under strandkanten och den snabbaste tar Red red tag. Sedan sker samma sak i kast efter kast. En enda utav öringarna tar den vanliga red tag och bara för att den andra redan var tagen. En oförglömlig explosion utlöst av ett rött hackel. Det andra minnet, sent 70 tal tidigt 80,  ja minnena,,, handlar om en fluga jag band upp ett antal utav. Det var en sedge med gul-ribbad kropp utav kattens ullnylon i nån brun färg med en gul vinge av summerduck brunt hackel. Ja i princip en gulare europea 12. Denna fluga fiskade bra, ja mycket bra. Så bra att jag testade att fiska med en vanlig europea12 samtidigt. Många ggr och med platsbyte på flugorna. Hade jag bara en utav dom på tafsen åt gången så hade jag nog märkt att den gula gav fler hugg även om den vanliga fiskade bra den också. Men när båda satt på tafsen så tog harrarna alltid den gula, varenda gång!     -Detta har jag skrivet för att få svar från andra som också erfarit att små nyansskillnader ibland kan göra stora skillnad på fiskeresultatet. 

• Like 1

Kan aldrig minnas mig någon gång en liten detalj skulle avgjort. Men en fluorescerande huggpunkt känns ju oftast hett men inget jag egentligen tror avgör. 

Idag lever jag i tron att flugmönster egentligen spelar väldigt liten roll utan att det räcker med något liknar det fisken kan tänkas äta och sedan presentation som är avgörande men blir roligt att höra vad andra säger. Brukar dela in mina flugor i mörk, ljus och skrikig sen bryr jag mig ganska lite om flugan är orange eller gul.

Jo jag har också noterat att fisken är dummare och mer lättlurad nu förtiden, kan det vara ftalaterna?

• Like 1

Säkert!

Visserligen där det är hårt fisketryck blir de svårare. Medicinen brukar dock vara fiska en mindre diskretare fluga.  

Edited by Lill-Niklas

Jag har aldrig sett det där extrema fenomenet och jag försöker numera köra lite på samma linje som Lill-Niklas, dvs färre färger men större skillnad på dem.

Sedan nåt år har jag fiskat mycket med streamers, dessutom rätt stora streamers och där kan jag se att dagar med trög fisk ofta kan lösas genom skrikiga färger. Pga färgen/storleken på de streamers jag då använt handlar det nog mer om aggressivitetshugg snarare än att flugans färg lockade smaklökarna extra mycket.

Jag skall tillägga att jag i min ungdom förläst mig på engelsk torrflugelitteratur  (haspelspöt i ex1 var av nöd tvunget).Det fanns inte på kartan att jag skulle  fiskat med nåt som inte red högt på ytan, ville fisken inte vaka så fick det vara, men det var då det.

Vid isfiske har jag märkt tydligt att det kan vara skillnaden mellan totalt fiasko och succé, att ha "rätt" färg på kroken.

Har ofta en huggpunkt, åtminstone på nattsländeimitationer. Tänker också att tex en randig kropp på en fluga ger en visuell tydlighet som skulle kunna locka till hugg.  Samma med att göra tydligt kontrasterande skillnad mellan bakkropp och thorax på torrflugor. Borde vara skillnad mellan hur fisken ser betet i vattnet och på ytan också.

Man brukar tala om väsentliga tecken inom konstvetenskapen, och jag tror det är precis det som är avgörande i detta fallet. Hjärnans förmåga till assimilation (som att kunna se en bokstav även om den är nästan bortskrapad) finns nog också hos fisken, och om jag lyckas  gestalta "rätt" väsentliga tecken så kan resten av flugan egentligen reduceras bort. Personligen tror jag det kan vara avgörande tex vilken vinkel en vinge har, och eftersom fiskar ser färger tror jag att en specifik färgton/styrka/valör kan vara avgörande. Men det är ju bara spekulationer...

Det är ju nästan enbart i konkurenssituationer som jag har kunnat notera stora skillnader vad gäller nyanser på flugor ,alltså där fler än en fisk ser flugan samtidigt eller där vi varit fler än en fiskare på samma plats eller jag fiskat med fler än en fluga på tafsen. Detta är ju ingenting som jag bryr mig så mycket om nu för tiden men det har format mina val av material i stort när jag binder flugor. Utav två nästan lika flugor så väljer jag alltid (omedvetet) den ena före den andra å samma var gång till tafsen . Alltså nån sorts erfarenhetsinpräntat  utväljande. Sen har man ju fiskat så mycket att ens humör blivit synkroniserat med huggperioder . Är jag på gott humör så är fisken det också .

Jag är också inne på att nästan alltid är det viktiga hur, när och var man fiskar. Betet spelar mindre roll. Men i somras när vi trollade gös råkade vi ut för en knäpp grej, men gös är ju också en jäkla fisk. Vi körde bara med Wally Diver Stinger CDS7. Funkar bra i "min" sjö. Kort sammanfattning av några timmars trolling: Kompisen körde med röda, jag med gröna. Först drar han tre med mellanrum tidsmässigt och på lite olika platser. Senare drar jag två, också med mellanrum tidsmässigt och på olika platser. Jag är övertygad om att gösen helt enkelt inte ville hugga på de gröna först, bara de röda och sedan tvärtom...