Hoppa till innehåll

Linkorg på kusten?


Recommended Posts

På 2018-03-09 at 14:01 Meritaimen sa:

Förstört ett par linor på ostronskal. Så det är ekonomiskt också med linkorg. 

 

Ja de har blivit ett gissel. Ser ut som en björn tuggat på mina vadardojor efter ha vadat på ett ställe där det varit rikligt med skal.

 

Kör för övrigt en korg från lineklurv.dk som jag haft i fyra år. Den är rymlig o sitter perfekt på vänsterhöften. Vänder bilen om jag glömt den hemma...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Tiger sa:

 

Ja de har blivit ett gissel. Ser ut som en björn tuggat på mina vadardojor efter ha vadat på ett ställe där det varit rikligt med skal.

 

Kör för övrigt en korg från lineklurv.dk som jag haft i fyra år. Den är rymlig o sitter perfekt på vänsterhöften. Vänder bilen om jag glömt den hemma...

Jag har ju samma.:)

Redigerad med Meritaimen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också kört med Linekurven fram tills nu. Den är bra, helt klart. Fast med Take linkorg så är jag snäppet lyckligare. Både till och från fisket men även under fisket är den lite lättare, lite mer följsam... 

36 minutes ago BoobieNewbie sa:

Så linbrickor är skit? :( Jag lever ju efter deviset att alla mina fiskegrejjer måste rymmas i min kabinväska, spön, rullar, linor och flugor går bra.. MEN jag saknar min linkorg.. Har kollat på C&Fs lilla linbricka.. men dom är inge bra säger du?

Ska inte uttala mig om linbrickor men vill bara påpeka att Takes linkorg är som en mjuk foppatoffel och den går att knöla ned i packningen utan problem.

Rickard.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att du hittat linkorgs-nirvana Rickard. Min historia började med den du köpte, som är bra men lite tung och otymplig, till en coastal i nån slags foam som var lättare men där de små tunna plastpiggarna gjorde att det trasslade sig mer än vad jag är van vid. 

Nu har jag nån variant i plast igen från fly dressing som är snarlik linekurv men lite smidigare. Men där där Take lockar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago M.Thors sa:

Kul att du hittat linkorgs-nirvana Rickard. Min historia började med den du köpte, som är bra men lite tung och otymplig, till en coastal i nån slags foam som var lättare men där de små tunna plastpiggarna gjorde att det trasslade sig mer än vad jag är van vid. 

Nu har jag nån variant i plast igen från fly dressing som är snarlik linekurv men lite smidigare. Men där där Take lockar :)

Jag har byggt så många prototyper av Ikeapallar, liggunderlag, buntband  och munstycken. Säkert 8-10 hembyggen genom åren.

Linekurven var jag mycket nöjd med men lite klumpig ibland. Take linkorgen är jag just nu väldigt nöjd med och du får gärna låna den om du vill prova. Som förälder fiskar jag inte varje kväl... veck... inte så ofta. Bor vid Sannaplan så det är inte så långt.

Redigerad med salmo prutta
Autocorrect...
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör med flexi-stripe sen 7-8 år tillbaka... bra och smidig men ibland (framförallt vid vårfiske med kalla fingrar) kan en smälla i handen/fingrarna mot kanten vid yviga dubbeldrag.... går å ha på låret men då får en ta det lugnt med vadandet....

 

blev sugen på Take....

 

/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago BoobieNewbie sa:

Så linbrickor är skit? :( Jag lever ju efter deviset att alla mina fiskegrejjer måste rymmas i min kabinväska, spön, rullar, linor och flugor går bra.. MEN jag saknar min linkorg.. Har kollat på C&Fs lilla linbricka.. men dom är inge bra säger du?

Skit och skit, skillnaden för linförvaring mellan kast för linbricka och linkorg är i mitt tycke enorm. Jag har en flexistripper sedan flera år tillbaka men jag har aldrig varit nöjd med den. Om man lägger för stora slingor kan linan rasa av brickan eller så fastnar linan ändå i sten och sjögräs, lägger man små blir det lätt trassel. Det senare innebär trassel var och varannat kast när man fiskar sakta. Om man dessutom som jag gärna lägger ut en lång lina ibland är det som gjort för strul. Så okej då, linbricka är skit. För mig. ;)

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago MathiasL sa:

Skit och skit, skillnaden för linförvaring mellan kast för linbricka och linkorg är i mitt tycke enorm. Jag har en flexistripper sedan flera år tillbaka men jag har aldrig varit nöjd med den. Om man lägger för stora slingor kan linan rasa av brickan eller så fastnar linan ändå i sten och sjögräs, lägger man små blir det lätt trassel. Det senare innebär trassel var och varannat kast när man fiskar sakta. Om man dessutom som jag gärna lägger ut en lång lina ibland är det som gjort för strul. Så okej då, linbricka är skit. För mig. ;)

Smaken är som baken. Tycker det trasslar mycket mindre med min flexistripper än de linkorgar jag haft. Dessutom gör det inte ont om man råkar slå i den. Smidigare också. 

Flexistripper för mig alla dagar i veckan. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör Linekurv och fiskar ej utan den. Denna take ser ju identisk ut fast lite bättre kan jag tycka. Hade jag inte haft linekurv hade jag nog köpt den ?

Förut hade jag IKEA varianten men upplever de som stor skillnad när jag kör linekurv, större och bättre piggar gör rätt mycket för komforten. Fick oftare trassel med IKEA jämfört med linekurv. Även väldigt behagligt att alltid ha linan i korgen om man fiskar av stor yta snabbt med mycket småförflyttningar.

Så mitt råd är att linkorg är grymt och det är värt att fixa en lite större variant än ikea pallen.

Jag kör förövrigt linkorg om jag såg åker till en liten regnbågsjö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-05-01 at 21:13 M.Thors sa:

Kul att du hittat linkorgs-nirvana Rickard. Min historia började med den du köpte, som är bra men lite tung och otymplig, till en coastal i nån slags foam som var lättare men där de små tunna plastpiggarna gjorde att det trasslade sig mer än vad jag är van vid. 

Nu har jag nån variant i plast igen från fly dressing som är snarlik linekurv men lite smidigare. Men där där Take lockar :)

Jag har nyligen tagit mig i kragen och också upptäckt hur gott det är med linbricka i mitt fall. Bara testat flexi-strippern.

Slutsats än så länge: utan denna kan man inte leva ett normalt liv.

Men. Jag får trassel ibland. Tycker du att jag borde testa fly-dressings variant? (Finns att köpa där jag bor.)

Lite brådis. Ska upp till Bohuslän i helgen. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago hö&gös sa:

Jag har nyligen tagit mig i kragen och också upptäckt hur gott det är med linbricka i mitt fall. Bara testat flexi-strippern.

Slutsats än så länge: utan denna kan man inte leva ett normalt liv.

Men. Jag får trassel ibland. Tycker du att jag borde testa fly-dressings variant? (Finns att köpa där jag bor.)

Lite brådis. Ska upp till Bohuslän i helgen. ?

Svårt att säga, skulle vilja prova Take-linkorgen först. Linkorgs-shoot out på bohuskusten i helgen? :)

Redigerad med M.Thors
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago M.Thors sa:

Svårt att säga, skulle vilja prova Take-linkorgen först. Linkorgs-shoot out på bohuskusten i helgen? :)

Haha! Hade säkert varit supertrevligt. Ska till Tanum. Ses vi där? :P

Tror jag köper nån balja imôrrn på vägen. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ok,nu har jag provat att släpa med en linkorg!Står jag utvadad så skiten flyter så funkar det nog ok, annars måste ju skiten moddas med hängslen så skiten inte åker ner efter typ 10 steg och efter 50m hålla i skiten för då är den i knäveckenFörutom min kropp som är som en tunna vad kan jag försöka ändra på?borde gå att haka i bältet i vadarna om inte någon annan lösning är smartare

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago hunter1 sa:

Ok,nu har jag provat att släpa med en linkorg!Står jag utvadad så skiten flyter så funkar det nog ok, annars måste ju skiten moddas med hängslen så skiten inte åker ner efter typ 10 steg och efter 50m hålla i skiten för då är den i knäveckenFörutom min kropp som är som en tunna vad kan jag försöka ändra på?borde gå att haka i bältet i vadarna om inte någon annan lösning är smartare

Frågan är om inte du kan greja någon slags axelrem i befintliga hål?

Själv har jag nu testat både linkorg och bricka. I den matchen vinner flexistrippern överlägset. För mig är problemet det motsatta; korgens framkant hamnar för högt. Det blir oskönt att daska handen i korgen hela tiden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
On 3/9/2018 at 9:27 AM, Bäckis77 said:

Kör ni med linkorg på kusten? ,i så fall vilken. Vad tror ni om denna? Funderar på å skaffa nått till denna säsong. Några tips..

Tjena, jag fiskar från den 1e januari till 15 september på Sydkusten 4-5 dagar i veckan ENDAST fluga. utan linkorg så lär man känna sig lite handikappad om man väl vant sig.

Ja den linkorgen är bra. jag kör med en vanlig svart i plast som kostar 400kr och borrar sedan hål i den sedan tar jag av midjebandet som sitter på när man köper den och sätter dit ett elastiskt midjeband istället hur skönt som helst.

 

Följ mig och mina super havsöringar på min sida =D

Har ni någon fråga angående havsöringsfiske skicka ett pm.

https://www.facebook.com/sydkustenfiske

 

Redigerad med omöborste
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 3/9/2018 at 1:19 PM, Ismo said:

Tjänar en på/med flytande skjutlina? ..eftersom en egentligen vill bara att flugan sjunker. Varför en sjunkande skjutlina?..överhuvetaget?

Kan endast tänka mig att en kastar...liiiite längre...med linor som inte tar så mycket vind.

Även en flytande skjutlina fastnar o speciellt när tidvattnet sjunker snabbt som här i Nordnorge så kommer växtlighet upp på ytan. 

Jag kör me Ikeapallen med några kattstrypare.. 

IMG_20191020_222719.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 3/9/2018 at 9:27 AM, Bäckis77 said:

Kör ni med linkorg på kusten? ,i så fall vilken. Vad tror ni om denna? Funderar på å skaffa nått till denna säsong. Några tips..

Bästa linkorg jag haft. Smidig och hållbar. Dock borrat hål I botten för att vattnet skall rinna ur.

Redigerad med Mosbricka
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Ismo said:

 

 

 

Vad jag funderar på är..HöGös såg att jag vid mitt fiske här uppe..samlade upp linan i slingor...oftast redan vid indragningen av flugan..inte alltid en hinner..men nått att träna på vid fiske (tror jag)..kanske inte funkar vid kusten?

?

Står man utvadad så flyter ju all växtlighet intill..   De räcker ibland att de fastnar om man inte fått en slinga i linkorgen.. 

Man förstör helt enkelt linan om den fastnar ordentligt för de flyter väldigt tåliga växter som har nästan typ hullingar.. 

Man blir otålig o sliter loss linan o får hack i coatingen.. 

Redigerad med Line-speed
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...