Jump to content
Sign in to follow this  
djkj

Åtgång flugor

Recommended Posts

Är lite nybörjare inom flugfiske och undrar om åtgången av flugor.

Fugorna bör väl förhoppningsvis bli lite tuggade, :unsure:

Men i alla fall slitas av att fastna lite här och var, i synnerhet om man är nybakt som flugfiskare.

Hur många av ett mönster ska man ha med sig om man ska på ex. en veckas fjällfiske?

Om det skulle visa sig att det enda som levererar är exempelvis Haröra Goldhead i #12 

och E-12 i #14 Hur många ska man ha med sig av varje av dessa kanske "säkra kort"

Vad är åtgången 3 eller 30?

Det blir ju många hundra flugor om man ska 10 av varje i dom vanligaste mönstren och i flera storlekar.

Hur ska man tänka?

Svaret på frågan är, att du vet inte hur många flugor som kommer att gå åt, men att dom kommer att gå åt, det är mer än troligt. Vi som binder våra egna har förmodligen använt vintern för att bunkra upp på favoriterna. Dom fastnar i grenar i botten osv en del går sönder. Själv så binder jag upp 10 i stöten av mina favoriter plus några  på hullinglösa krokar. skulle jag uppskatta flugsvinnet så går det nog bort 2,6 i genomsnitt /fiskedag. Men det har nog hänt att jag mist 10 eller fler på en dag, å andra sidan kan det vara så att inga flugor förloras på en vecka ,,.har tappat askar ,,fumlat ut innehållet i vattnet. Summasummarum så går det åt en hel del.

Uppe i Kiruna så använder jag bara min Puppa(balsa) + varianter av den enkla men guda benådade Sun Ray..svart/vita(lite silver flash i),svarta(lite silver flash i),Brun/Vita(lite silver flash i) + i Zonkers-modeller + flash!...nån lokal Streaking C. endast i ljus variant..ljusa ben...sen lite mygg-puppe-varianter..som"flytande " & som "streamers/nymf"..liten strl. max strl.12

Naturligtvis så är det ingen Streaking C...PUCKO! En Goddard skall det vara..bara ljus rakt igenom.Utan antenner.

Det var ett satans! redigerande.

Edited by Ismo

Förtyngda nymfer kan ha en rykande åtgång i vissa vatten, speciellt om man inte känner till vattnet och därmed vet hur botten är. M.a.o. se till att ha en hel del förtyngda nymfer i lager.

I övrigt handlar det om lite olika faktorer, om du inte är en van kastare och det finns ris/träd i närheten kan du räkna med att en hel del flugor kommer att fungera som utsmyckning av naturen. En annan faktor är hur välbundna flugorna är, en välbunden fluga i tåliga material tål rätt mycket stryk (speciellt vid harrfiske då de inte har elaka tänder). Ytterligare en faktor är modellen på fluga, tålig konstruktion håller såklart längre (typ Haröra ribbat med wire) eller en inte så stryktålig modell (Typ E-12 mfl).

Om jag vore nybörjare och skulle fixa ett bassortiment skulle jag för t.e.x. dagsländor köpa Parachute-sländor i 2-3 färger (mörk, ljus och något i mitten. Tan, Brown olive och grå är exempel) och i 2-3 storlekar (12-14/16 + 18 som bonus) och minst två av varje.  Sen samma sak för nattsländor (t.ex. Streaking caddis och hjorthårspuppa/Superpuppa/SupArpuppa) och sen Klinkhåmer som generisk kläckare. Sen kan du ju fylla på med någon av andra mönster som du tycker ser bra ut, t.ex. cdc-kläckare. Mönstren jag nämnt är relativt hållbara och samtliga brukar vara lätta att fiska med,de flyter bra och landar rätt osv.

Ska kanske nämna att jag inför förra årets Ammarnäs-vecka band upp tot runt 500 flugor i olika mönster/färger/varianter och fiskade kanske knappa 50 under en vecka, tappade max 15. Visserligen regnade det mest hela tiden och fisket uteblev långa perioder. Det är lite som Ismo skriver, ofta använder man inte så många flugor men innan man kommit till den insikten/erfarenheten måste man såklart testa sig fram och hitta sina favoriter

Edited by Sahlberg

Jag brukar ha som regel att 5st av varje modell och storlek skall finnas i askarna.

Det tråkigaste som finns är när man tillslut hittar rätt fluga för dagen och sedan förlorar den och upptäcker att aj fan jag har ingen mer liknande kvar :wacko: :angry: och fiskarna stiger inte på något annat!!!!!!!

Är det nått det är åtgång i/med flugor...så är det TORRA...sådana!..mina flugor håller i många år..men gör ytterst sällan enkomt flugor i tortt!

8 hours ago Ismo sa:

Uppe i Kiruna så använder jag bara variant av den enkla men guda benådade Sun Ray..svart/vita(lite silver flash i)

Även kallad AngelShadow i Norge vid vissa älvar😘

8 hours ago Ismo sa:

52 minutes ago AngelShadow sa:

Även kallad AngelShadow i Norge vid vissa älvar😘

Men BRA!!:wub:

Brukar inte förbruka våldsamt många flugor på en vecka. Kanske 10-20 st. Ofta blir de tilltufsade efter några fiskar och får vila på flugaskens avbytarbänk med små utsikter att bli inbytta igen (har dock hänt när flugorna börjar sina). Ser till att ha åtminstone ett par av varje modell i asken. Modeller jag gillar har jag många av, 6-8 st, de används ju flitigare. Några olika storlekar är att föredra samt lite variation i färgerna. Tyvärr resulterar detta i att allt för många askar släpas runt för "man vet ju aldrig om de helt plötsligt blir sugna på nån obskyr slända..." Vis av erfarenhet "vet" jag dock att man klarar sig gott med ett ganska smalt sortiment av de vanliga klassikerna samt några favoriter. Nattsländor, puppor, kläckare, lite förtyngt, samt CDC kreationer i enkla varianter räcker.

26 minutes ago AngelShadow sa:

Fruktansvärt bra i rätt tidpunkt och älv😉.

Skulle vilja säga ALLTID!! året runt på/med alla fiskar...fiska den bara rätt!

Grejen med Sun Ray! ..gör en varianter av den..i strl. & färger...så behöver en igentligen ingen annan fluga. En kan binda den 3cm kort..lr. 20cm lång..i alla dess färger & kombo...sen kan en ju inte kalla den "orginal"..men konceptet är oslagbart.

Som de flesta andra är också mitt råd att hålla nere antalet mönster och satsa på färg samt storleksvariation.

Antalsmässigt så brukar jag ha 6st av favoriterna jag tror mest på och 3st av de mönster som bara måste med, men som jag inte tror att jag kommer att fiska lika ofta med.

Jag har en liten tunn ask med magnetbotten i skjortfickan där jag lägger fiskade flugor under fisket. Tuggade flugor blir kvar i asken, resten återsorteras efter torkning. Det brukar vara typ ett dussin svårt sargade flugor kvar i asken efter en veckas fjällfiske. Minst lika många tappas i fjällbjörkar, vide, bottenstrukturer samt försvinner vid flugbyten (en kläckare i strl 20 som rymmer i fjällvidet har stor chans att vinna friheten)