On 2/8/2026 at 9:05 AM, Jonas said:Jag har kört en Orvis Safe passage Sling bag i ett gäng år nu. 10,5L och helt perfekt passform. Den är däremot inte vattentät vilket ställer till problem ibland då jag ofta har en systemkamera i bagen.
Så nu letar jag ett nytt alternativ.
Funderar på den här https://www.orvis.com/product/pro-waterproof-sling-14l/29EZ.html
Har ni andra idéer på jämförbara sling bags så tipsa gärna. Obs. Enbart sling bag och enbart vattentät är intressant.
Kriterier:
10-15 liter
Vattentät
Jag kör med den här vattentäta slingen från Orvis och är riktigt nöjd. Anledningen till valet är främst att den bärs över vänster axel, vilket för mig sitter i ryggmärgen – min kameraväska är uppbyggd på samma sätt. Jag kikade även på Fishponds sling, men den föll bort eftersom den är tänkt att bäras över höger axel.
När det gäller packvolymen är den klockren. Jag får utan problem med mig Primus Lite+, regnjacka, flugaskar, lite turmat, ett par bärs, plunta och lite till. Meshfickan för vattenflaskan är också riktigt bra, där sitter min Grayl Ultrapress perfekt.
Man kan tro att den blir snedbelastad, men den extra stabiliseringsremmen som fästs när man går gör enorm skillnad. Den sitter riktigt bra och känns nästan som att bära en ryggsäck.
Jag har testat massor av olika uppsättningar när det gäller bärsystem. Fishpond Thunderhead-ryggsäck med Fishpond vattentät chest pack, Fishpond Thunderhead waist pack och annat, men nu känns det som att jag äntligen har hittat rätt med den här slingen.
By
Maxton ·