Hoppa till innehåll

Vilka hullinglösa krokar binder ni på?


Troutman

Recommended Posts

Som titeln alltså...

Vilka hullinglösa krokar föredrar ni och varför?

Torrfluga, nymf, kläckare #18-12 är mest intressant för mig, men låt inte det hindra diskussionen.

Finns det bra kortskaftade krokar som lämpar sig att binda midge-mönster på om man har korvfingrar?

(i största allmänhet alltså, jag menar ju inte att just jag har korvfingrar och problem med pytte-krokarna i dåligt ljus...)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Torrfluga, nymf, kläckare #18-12 är mest intressant för mig, men låt inte det hindra diskussionen."

Jag binder havsflugor, som inte får rosta, men jag vill ändå inte köra rostfritt vid ev. tafsbrott.

Då har jag fastnat för Jensen Shrimp/Dry/Nymph HO 105010 som är med hulling fast med såpass mjukt segt stål att det blir bra när man nyper in hullingen.

Rostar inte, vassa krokar, älskar dem. Provar andra ibland men återgår alltid till dessa. Bra pris också.

Inte riktigt torrfluga 12-18... men ändock en åsikt :) .

Rickard.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag binder nästan uteslutande på hullinglöst och de flesta märken är riktigt bra tycker jag (Knapek undantaget, skitkrokar).

För vanliga torrflugor är Dohiku HDD 301 en favorit. Lång och lite inåtböjd spets som håller fisken bra (har inte märkt att den långa spetsen skulle vara ett problem för själva krokningen), sylvassa, lagom tjocka i godset för torrflugor utan att bli för tunna.

Andra torrflugekrokar som funkar fint: Akita 523, Partridge SLD2, Hends 454 mfl

Andra torrflugekrokar jag inte gillar: Partridge SLD (för tunt gods), TMC 103BL (för tunt gods, för kort spets), Knapek D (Tunt gods, bedrövliga ögon, hög andel missbildade krokar osv).

 

Dohiku, Hanak, Partridge, Hends och Akita litar jag på, iaf de modeller jag testat. Det handlar mest om att hitta rätt modell, dvs rätt godstjocklek och modell på spets.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De enda hullinglösa jag testat och inte gillat är Varivas 2120WB, modellen med den lilla vågen efter krokspetsen. Hopplöst mjuka!

Annars har utbudet exploderat! Favoriter är Dohiku, Hanak och Hends. Jag har även kört med Knapek N på Kola och dragit en hel del öring på upp till tre kilo utan att någon gång haft anledning att klaga på kroken. Det enda jag kan klaga på är finishen. Men jag har hört andra som klagat på Knapek, och ingen rök utan eld...

Nu väntar jag på leverans från Firehole. Deras hullinglösa stingerkrok är mycket spännande! Bra pris också, men de tar ordentligt betalt för frakten.  https://fireholeoutdoors.com/product/firehole-sticks-811-40-pack/

En krok jag köpte på mässan och har stora förväntningar på är Ahrex FW581. Kommer funka bra till Skaters och mindre streamers. https://ahrexhooks.com/products/freshwater-2/fw580-wet-fly-barbless/

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
På 2018-03-20 at 21:19 Troutman sa:

Som titeln alltså...

Vilka hullinglösa krokar föredrar ni och varför?

Torrfluga, nymf, kläckare #18-12 är mest intressant för mig, men låt inte det hindra diskussionen.

Finns det bra kortskaftade krokar som lämpar sig att binda midge-mönster på om man har korvfingrar?

(i största allmänhet alltså, jag menar ju inte att just jag har korvfingrar och problem med pytte-krokarna i dåligt ljus...)

Haha, då är ja i nästan samma sits. Mörker syn, mmm sådär. Men inte korvfingrar. Tillräckligt svårt ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Ismo sa:

Bara att klämma in på/med den en har....varför köpa speciella?

Därför att många hullinglösa har längre och smalare tapering på spetsarna som dessutom ofta är lite uppåtböjda. 

Utan att ha bevis får jag för mig att en bra hullinglös krok krokar bättre tack vare en bättre spets. Utformningen bör göra en de också bör hålla fisken bättre än en vanlig krok med nedklämd hulling (eftersom krokspetsen/avstånd mellan spets och krokböj är kortare). 

Har som sagt inga vetenskapliga bevis så mina påståenden kan vara helt fel ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har f.ö. testat ett antal olika modeller från Firehole sticks nu och det är en ny favorit, speciellt 419. Den är nästan identisk med Dohiku 301 men har liiite kortare spets och har liiite tjockare gods vilket gör den riktigt bra (Dohiku 301 är ganska tunn i framförallt strl 14-16).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jävlar i helvete, vad nöjd jag är med Ahrex torrflugekrokar! Hörde gott om dom tidigt i våras och köpte hypen fullt ut... men blev för en gångs skull riktigt positivt överraskad! FW511, 507 och 501 har hållit otroligt bra! Har inte råkat ut för en enda uträtad krok i år - bara några tafsbrott... Dock är dom ju förhållandevis dyra... 

Quote

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...