Hoppa till innehåll

Val av lina till klass 9 big daddy


Messia

Recommended Posts

Hej. Har köpt mig en bättre begat big daddy klass 9 spö. 

Jag vill ha lite tips och råd av vilken lina jag ska köpa till spöt. Om nån säljer en lina kan ni pma mig.

Frågan är ju om jag ska satsa på en flyt. intermidiet. elr en sjunk3 ? För ett allround fiske efter gädda. Oftast är det upp till 2 m djupt där jag fiskar gädda.

Finns det nån bra prisvärd lina? Eller satsar man på en gl pike. Rio pike. Eller big daddy lina?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är ju nästan halva priset mot big daddyn. Hittar ingen info om klumplängd på Sameo linan dock.. Och inte heller om sjunkdensitet.  Du får maila och fråga.
Daddy linan har i alla fall en klump längd på 8.5m.
Jag tyckte vision linan på 21g passade väldigt bra till #9 spöet
 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sameo linan verkade vara en typ slomo intermidiet. Dom ville inte säga nått Ips.  12.5m klump. Med en lång baktapering. Så tydligen så laddar linan bra i taperingen  så klumpen upplevs typ 8 m. Typ.

Är detta en lina som skulle funka eller är det bara att köpa en Big Daddy för några kronor extra? 

Eller aiflo 40+ sniper. Kan det va nått?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar vara lite segt med svar. Men försöker en gång till. 

Är till att välja lina till mitt bi Daddy spö #9.

Väljer mellan dessa. #9

Guideline pike. Intermidiet.(649kr)

Vision big daddy. Intermidiet (649kr)

Sameo pike control. Intermidiet (319kr)

För begagnat kommer ju aldrig ut på marknaden. 

Vilken föredrar ni som fiskar gädda? 

Sameo är betydligt billigare än dom andra linorna. Har liknade utformning i taperingar osv. 10m klump har jag kommit fram till. Och ips är lite olika beroende på vattnets densitet oc k Alice fick jag till svar när jag mailadress dom. Men sjunker som intermidiet men hovrar i vissa vatten.  

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Messia sa:

Verkar vara lite segt med svar. Men försöker en gång till. 

Är till att välja lina till mitt bi Daddy spö #9.

Väljer mellan dessa. #9

Guideline pike. Intermidiet.(649kr)

Vision big daddy. Intermidiet (649kr)

Sameo pike control. Intermidiet (319kr)

För begagnat kommer ju aldrig ut på marknaden. 

Vilken föredrar ni som fiskar gädda? 

Sameo är betydligt billigare än dom andra linorna. Har liknade utformning i taperingar osv. 10m klump har jag kommit fram till. Och ips är lite olika beroende på vattnets densitet oc k Alice fick jag till svar när jag mailadress dom. Men sjunker som intermidiet men hovrar i vissa vatten.  

 

Som Niseye säger - kör på Vision-linan, fin kombo, är ju gjord för det spöt! 

De andra linorna kan jag inte uttala mig om. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja precis. Fiskar lite efter folk dom slår ett slag för nån billigare lina. Men big daddy kan det bli i slutändan. 

Barrio predator blev jag lite sugen på. Har läst mycket Posetivt av barrio linorna. Nån som kan ge feedback om den linan? Eller dom andra tidigare nämnda?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Finns ett par saker att fundera på tycker jag:

  • Hur van kastare man är och då specifikt gäddfluga eftersom teknik skiljer sig en hel del. Mindre vana kastare uppskattar ofta linor med kortare klumplängd eftersom det är enklare att få ut flugan. Mer vana kastare uppskattar ofta linor med något längre klumplängd eftersom det gör det möjligt att "bära" mer lina och på så vis öka kastlängden. Jämför exempelvis Vision Big Daddy (8.5 m klump) och Big Mama (12.8 m klump). Väldigt olika att kasta med och vilken som är bäst är dels en funktion av hur van kastare man är...men är även högst individuellt. 
  • Flytetyg: om man fiskar från båt är längre klumplängd att föredra eftersom man vinner ett antal decimeter i höjd jämfört med flytring och vadning. Från flytring och djupare vadning är kortare klumplängd att föredra.
  • Strömmande vatten - om man frekventerar strömmande vatten skulle åtminstone jag undvika flytlinor samt intermediatelinor där runningline är flytande. Det kan stöka till det en hel del. 

Min rekommendation: Om du främst fiskar från båt och är en van kastare - gå för Big Mama Intermediate. Om du främst fiskar från flytring eller vadandes eller just har börjat med gäddflugfiske - gå för Big Daddy Intermediate. 

Med det sagt har jag två begagnade Guideline-linor (WF9F samt WF9I/S3) som jag inte använder och inte har använt på 3-4 år. Det finns ju en anledning till det, i mitt tycke är det sämre linor. 

Hoppas du blir klokare.
n

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...