Hoppa till innehåll

Skagit


Nilsson

Recommended Posts

Fiskar idag scandi och har aldrig testat skagit, börjar dock bli lite sugen att testa.

Verkar ju framförallt vara rätt bekvämt när man fiskar med tyngre grejer nu under våren.

När jag började med tvåhands var det många som menade att skagit plaskar mycket, vilket ska skrämma fisken. När man kollar på folk som fiskar skagit ser det ju inte så plaskigt ut. Hur mycket kan det påverka egentligen? Folk får ju massa fisk på spinn med stora sänken mm som plaskar väldigt mycket. Pratade med en uppe i Ammarnäs som tar väldigt mycket fisk, han fiskade skagit, så helt värdelöst borde det ju inte vara.

Vad säger ni - för- resp. nackdelar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago kaffebryggarn sa:

Du kan lungt prova, 

det plaskar inte mer än en scandikastare som gör en massa mellanlägg snarare

mindre.

Lite så jag tänker också.

Men vad gäller när det kommer till spö? Ska det vara kortare spön? Har ex ett Loop Cross S1 14' #9 - funkar det att köra skagit på? 

Kör Rio Scandi Versitp #9 till spöt idag (37,9 g) - ska jag vid skagit ha samma vikt på klumpen och sedan tillkommer spetsen utöver det? Så leta efter en klump på 585 grain? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör både scandi och skagit, mest beroende på humör ? men när det är trångt och framför allt när det blåser är skagit helt överlägset tycker jag. Sen det där med plask. Har haft en del diskussioner med scandi-fiskare som säger att det förstör med allt plaskande med linan hit och dit men som nämnt tidigare så strör det betydligt mer med folk som inte kan kasta scandi och gör 4 (eller fler) mellanlägg rakt ut i poolen. Dessutom så vadar jag mindre djupt vid skagit, man kommer ju ut dit man vill ändå.

Sen tycker jag val av spö och kastteknik när man pratar skagit har större betydelse än andra aspekter. Tex kastet dubbel-spey utförs väldigt lika oavsett scandi eller skagit och gör du dom bra är det liten och ingen skillnad i hur mycket dom ”plaskar”.

Kan påpeka att jag både fiskar lax/havsöring och öring. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago kaffebryggarn sa:

Ett gått råd kolla in några videos får att få till rätt teknik ex visions

som drugge gjorde när han var där, det skiljer lite i tekniken mot scandi.

Mm har kollat på dom förut men måste nog uppdatera mig om jag ska testa skagit.

Men vad säger ni som testat både och - är skagit mer lättkastat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Nilsson sa:

Mm har kollat på dom förut men måste nog uppdatera mig om jag ska testa skagit.

Men vad säger ni som testat både och - är skagit mer lättkastat?

Jag är rätt ny på tvåhandsfisket och jag har testat skagit och scandi på ett antal olika spön med olika linor de sista säsongerna. Tycker utan tvekan att skagit är lättare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago kaffebryggarn sa:

Kan bara svara för mig använder mest sk. Perrypoke o avslutar med ett lungt mjukt

svep utan paus funkar kanon.

Okej. Läste precis denna tråd: 

Verkar ju vara många utöver dig som gillar Airflo Skagit FIST.

Blev riktigt sugen att testa den. 600 grain borde väl passa känns det som, annars är det 660 grain.

Vad kör du för spetsar till?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago moredots sa:

Jag är rätt ny på tvåhandsfisket och jag har testat skagit och scandi på ett antal olika spön med olika linor de sista säsongerna. Tycker utan tvekan att skagit är lättare.

Okej, har själv bara fiskat tvåhands i 2 säsonger (förra säsongen blev dock knappt något fiske). 

Skulle verkligen inte tacka nej om man kan hitta utrustning som kan göra det enklare. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.. Angående kastteknik så finns det en bra video med Scott Howell där han visar de flesta kasten, enkelt å begripligt. Sök på Youtube. Annars håller jag med alla som skrivit i tråden tidigare, jag har använt 600 grain på 13´6", klass 8 nu i några år. FISTen är jättebra, köp du en 660 grain till din 9a, det brukar rekommenderas 650, men 10 grain ( 0,6 gram ) spelar ingen roll. Jag har provat Visions sjunktrea, men tycker att det kanske är lite för lång. En kortare klump kastar tyngre tippar och tyngre flugor, vilket jag använder skagitlinorna till.   Mvh  borano20

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Nilsson sa:

Så du fiskar alltså endast skagit? Även vid lågvatten? 

Jag kör nästan uteslutande med skagit klumpar även lågvatten, en skagit klump kan användas som multitip/versitip lina en Opst klump med 4-4,5m flyt tippet är grymt najs.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago JSC sa:

Jag kör nästan uteslutande med skagit klumpar även lågvatten, en skagit klump kan användas som multitip/versitip lina en Opst klump med 4-4,5m flyt tippet är grymt najs.

Fiskar du den som skagit också? För vissa kör ju skagit-klumpar och inkluderar spetsen och kör det som scandi. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Nilsson sa:

Fiskar du den som skagit också? För vissa kör ju skagit-klumpar och inkluderar spetsen och kör det som scandi. 

Blir en hybrid mellan skagit o scandi tänker inte så mycket längre om d är skagit eller scandi. Har man lite koll på vikterna så är d bara att kasta. Ex körde med 225grain Rio trout max o 3-4,5 meters t10-18 tippar på ett Loop multi 12f #8 rek 28-32grams kastvikt. Med vissa tippar blir d mera skagit kast vissa scandi kast o kastade uppemot 35m väldigt enkelt med samma klump fiskar jag Hardy jet switch 10,6f #4/5 med olika tippar som både skagit o scandi även samma klump fiskar jag enhands #5-6 med så jag tänker inte så mycket på detta är en lina för skagit o denna för scandi vissa tippar skagit vissa scandi. 

Perry poke, spey kast osv kastas med scandi, speylinor också men ibland pratas det att det tillhör skagit kast.  Scandi kastare som lägger mellanlägg skulle lika gärna få samma effekt med speykast, perry poke osv. Man kanske inte ska stirra sig blint på det ena eller det andra. 

Lite koll på prylarana så kan man kasta hur man vill :)

 

 

Redigerad med JSC
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...