Hoppa till innehåll

Scott Radian och Meridian


Gäst

Recommended Posts

Har roat mig lite med våg och tumstock i väntan på att havsöringsfisket ska komma igång här uppe i norr. Årets setup består av Scott Radian 906 med fighting butt. Har lånat mig en Meridian 906 som jag tänker lite på att köpa. Fick ett litet infall i vinter och sålde min Scott Meridian 907, förstår inte riktigt varför nu när säsongen närmar sig.

Några ord om kastning med spöna enligt min subjektiva åsikt:

Scott Radian är lite som uppbiffad öringspö, lätt i handen och väldigt lättkastad om inte distans är det allra viktigaste. Mjukare topp som sväljer dålig timing och ger fina loopar hur man än kastar. Men med tyngre linor så kräver den längre slaglängd för att få fart på sakerna. Kastar tyngre linor långt alltså, men det kräver att man accelererar upp linan med ett långt slag.

Scott Meridian är som en nedbantad #10 för att göra den användbar med lättare linor. Tuff toppdel som drar ned kraften djupare i klingan. Kastar långt med kort slag, sätter en helt extrem fart på linan. Jag tyckte om klumpar på 18g och 10m till Meridian 907. Lättkastad om man är ute efter fart och distans. Jag misstänker att Meridian 906 och 907 är samma spö men med lite vekare näst översta del för 906 för att gå ned lite på linvikten. Rio Coastal Seatrout #6 med 16g klumpvikt flög fint med Meridian 906. Meridian 906 är extremt mycket tuffare än Radian 906, inte ens i närheten av samma typ av spö.

En liten detalj: kastar Rio Coastal Seatrout linan exakt lika långt med Radian 906 och Meridian 906. Meridian med kraft och pondus, Radian med långt slag och finess:)

Liten förklaring för er som inte tog fysik-timarna så seriöst på högstadiet: Moment är vridkraften handleden känner av när du håller spöt rakt ut. MoI (Moment of Inertia) är trögheten i spöt, hur mycket som krävs av handleden för att accelerera upp spöt. Spöts vikt, vridmoment och tröghet drunknar ju naturligtvis i rullens vikt på ena sidan och linans vikt på andra sidan när man kastar.

 

Skjermbilde 2018-03-31 kl. 11.37.01.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du någon åsikt om Merdians längder? Noterar att mitt 906 är nästan 10cm kortare än mina andra 9-fotare och dessutom såg jag på en mässa att 907 var ca 10cm längre jämfört med 906:an som stod jämte! Ville ställa frågan men säljarna var upptagna. Och ja dom var märkta 906 och 907

Redigerad med bolander
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror de är exakt lika långa, men har bara mätt delarna.

Ska prova radian till kustfiske i år, få tekniken att sätta sig ordentligt. Ifjol gick jag med meridian 907, ett helt fantastiskt kustspö men lite smalt användningsområde. Radian är fin till lättare fiske också. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago bolander sa:

Har du någon åsikt om Merdians längder? Noterar att mitt 906 är nästan 10cm kortare än mina andra 9-fotare och dessutom såg jag på en mässa att 907 var ca 10cm längre jämfört med 906:an som stod jämte! Ville ställa frågan men säljarna var upptagna. Och ja dom var märkta 906 och 907

Min erfarenhet av Scotts niofotare (Radian x 2) är att de var 1-2 tum kortare än t.ex. Hardy. Scotts 8'8" (G2 x 2) har däremot legat mer rätt i längd. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago bolander sa:

Redan Merdian 9' #6 räcker till ganska tufft fiske...

Testade Vätterlaxfisket från land i november i ganska kraftig vind.Jag hade en Guideline coastal #7 , 17 gram som jag använde i brist på annat och det funkar. 

Dessa kom upp den största vägde 4,5

20171124_144845_resized_2.thumb.jpg.00f26b89d4bad66b45792c8122e3a764.jpg

Jisses vilka fiskar. :) En sån dag du måste haft!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade ett meridian 906 som jag sålde då jag tyckte den inte kastade bra med 15 g utan gärna ville ha tyngre klumpar. Fint spö annars. Kör radian 906 och tidal 906 på kusten. Har även spön i klass 7 och 8 men blir oftast något av sexorna med ut. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Lill-Niklas sa:

Hade ett meridian 906 som jag sålde då jag tyckte den inte kastade bra med 15 g utan gärna ville ha tyngre klumpar. Fint spö annars. Kör radian 906 och tidal 906 på kusten. Har även spön i klass 7 och 8 men blir oftast något av sexorna med ut. 

Vad har du för linor till radian 906? Jag själv tycker att barrio slxi #6 verkar lovande, liksom rio outbound short #5 med 8' polyleader. Barrio gt125 #6 som flytlina passar mig helt ypperligt:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till mitt Radian #6 testade jag Rio Gold, SA GPX och Rio Perception som flytlinor, alla funkade men den lilla övervikten i Perception (och GPX) funkade bäst för mig. 

Outbound short #6 och Vision Vibe 85 #6/7 hade jag till större, ledade streamers. Vibe kändes bättre men båda är ju tunga och om jag inte skulle dänga stora streamers hade jag valt lättare modeller. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-04-01 at 10:07 Idivuoma sa:

Vad har du för linor till radian 906? Jag själv tycker att barrio slxi #6 verkar lovande, liksom rio outbound short #5 med 8' polyleader. Barrio gt125 #6 som flytlina passar mig helt ypperligt:)

Har kört många olika. Rio grand är nog favoriten följt av vision kust sjunk 2. Men även funkat bra med lite lättare linor som 4cast samt även tyngre som Outbound short samt rio coastal. Allätare med andra ord ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hittade sweet-spot på 18.0g och 10m, alltså Rio Coastal Seatrout #7. Provade lättare, men det fungerade inte riktigt. Provade dock inte tyngre, tror att hellina med längre klump kan väga lite mer.

Är dock lite skeptisk till att man faktiskt kastar längre med tyngre klump, tycker att min kastning blir lite tvärtom. Om man lyckas belasta spöt djupare med en lättare klump så verkar mina kast bli längre. Lättare klump betyder dock "snärtigare" avslutning av kastet för att belasta spöt. Men jag är långt ifrån någon god kastare...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-03-31 at 12:24 Idivuoma sa:

Har roat mig lite med våg och tumstock i väntan på att havsöringsfisket ska komma igång här uppe i norr. Årets setup består av Scott Radian 906 med fighting butt. Har lånat mig en Meridian 906 som jag tänker lite på att köpa. Fick ett litet infall i vinter och sålde min Scott Meridian 907, förstår inte riktigt varför nu när säsongen närmar sig.

Några ord om kastning med spöna enligt min subjektiva åsikt:

Scott Radian är lite som uppbiffad öringspö, lätt i handen och väldigt lättkastad om inte distans är det allra viktigaste. Mjukare topp som sväljer dålig timing och ger fina loopar hur man än kastar. Men med tyngre linor så kräver den längre slaglängd för att få fart på sakerna. Kastar tyngre linor långt alltså, men det kräver att man accelererar upp linan med ett långt slag.

Scott Meridian är som en nedbantad #10 för att göra den användbar med lättare linor. Tuff toppdel som drar ned kraften djupare i klingan. Kastar långt med kort slag, sätter en helt extrem fart på linan. Jag tyckte om klumpar på 18g och 10m till Meridian 907. Lättkastad om man är ute efter fart och distans. Jag misstänker att Meridian 906 och 907 är samma spö men med lite vekare näst översta del för 906 för att gå ned lite på linvikten. Rio Coastal Seatrout #6 med 16g klumpvikt flög fint med Meridian 906. Meridian 906 är extremt mycket tuffare än Radian 906, inte ens i närheten av samma typ av spö.

En liten detalj: kastar Rio Coastal Seatrout linan exakt lika långt med Radian 906 och Meridian 906. Meridian med kraft och pondus, Radian med långt slag och finess:)

Liten förklaring för er som inte tog fysik-timarna så seriöst på högstadiet: Moment är vridkraften handleden känner av när du håller spöt rakt ut. MoI (Moment of Inertia) är trögheten i spöt, hur mycket som krävs av handleden för att accelerera upp spöt. Spöts vikt, vridmoment och tröghet drunknar ju naturligtvis i rullens vikt på ena sidan och linans vikt på andra sidan när man kastar.

 

Skjermbilde 2018-03-31 kl. 11.37.01.png

Intressant tabell. Var kommer den ifrån? Vet du något om vilka enheter som används förutom de angivna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Excel, tumstock och en noggrann våg:) Har mätt upp delarna var för sig och räknat ihop cg först, så MoI, tröghetsmoment, runt cg och så runt grip. Enheterna är g och cm, men tröghetsmomentet är konverterat till kg*m^2. 

Jag har dock förenklat tröghetsmomentet ganska grovt genom att behandla spödelarna som punktmassa samlad i delens cg. För att jämföra spöna med varandra så duger det, men för en mer noggrann beräkning så får man nog approximera spödelarna som en massiv cylinder med samma längd som spödelen.

Jag tror i varje fall att man med säkerhet kan säga att Radian 906 fb har en lägre "swing weight" än Meridian 906 om man envisas med att kasta utan rulle och lina:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar, intressant det där med swing weight och CG. Precis som du säger ändras de markant beroende på lina och rulle. Alla som fiskar gädda vet hur det känns i axeln efter en dags vevande med klass 9 lina och små julgranar hängandes i tafsen. Ändå pratas det om dessa parametrar emellanåt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Yellowstone-anglers tester gör ju ett stort nummer av swing-weight, men jag vet inte hur stor roll det spelar egentligen. Vill man fiska lätt så fiskar man med lägre klass. Fiskar man tyngre så blir rulle och lina tyngre och axeln och handleden tar mer stryk.

Men ibland dyker ju lusten upp att känna lite på stängerna, montera ihop dem och så. Då kan man ju alltid väga och mäta delarna för att stilla abstinensen:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite dem jag syftade på- Yellowstone... Tänker även på canefiskare med deras ofta rätt tunga spön. De pratar mer om känsla och autenticitet än balans...

Nu kan du packa ihop vågen och måttbandet för snart smeker vi ut första torrflugan :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...