Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallå!

Försöker få en överblick i den befintliga håvdjungeln. Har funderat på om en håv ibland skulle underlätta hanteradet av fisken i vissa situationer men blir inte klok på vilken typ av nät som skadar fisken minst? Är det verkligen så stor skillnad på till exempel gumminät gentemot knutlöst håvgarn? Jag har förståt att dra upp fisk på land skadar men det kan även en tailgrab göra då det kan bli inflammation om man trycker för hårt om stjärtspolen på fisken. Hjälp mig att bringa klarhet så är jag tacksam!

/ h 

Posted

Jag har samlat på mig lite olika håvar beroende hur/var jag fiskar. Det är stor skillnad med att stå utvadad till midjan och stå med gympaskor en meter upp på en såphal klippa.

Ibland saknar jag en teleskopshåv med ca 3 meters skaft :) .

Svåra beslut och då har man inte ens funderat över själva håven...

Rickard.

Posted (edited)

Håven ska användas vid vadfiske där C&R är i fokus. Som sagt attdet är svårt att hitta info om vilket nät som är det mest skonsamma...

Edited by harlequine
Posted

Gummi är trubbigare än garn och bör därmed ha svårare att penetrera slemskiktet kan jag tycka. Men det är bara min gissning. 

Är nöjd McLean-användare. Kan bara klaga på att den är ful men det gör inte så mycket. 

Posted

Baltic Sea Trout, eller hybrishåven som jag kallar den, är bra på många sätt men är ett helvete att bära med sig. Den är för bred för att ha  på ryggen om man har ryggsäck och för lång också, om man är av medellängd som jag. Står man ut med diskomfort så är den dock bra. Bra med plats för nästan vilken havsöring som helst.

Posted

Jag satt precis och tittade på den här: https://www.jula.se/catalog/fritid/fiske/fisketillbehor/havar/hav-722010/?f.category.code=F-033024&sort.by=novelty&sort.order=desc&skip=0&take=25&_=1522833954088#tab01

79 spänn! Och ska jag tro på beskrivningen kan den duga till mig de få gånger jag fiskar i saltvatten.

Edit: Den hade visst redan varit uppe som förslag.

Posted (edited)
1 hour ago Bigsalmon sa:

Den här får det bli för mig. Bra pris, bra format och bra propotioner.

https://www.wittlock.se/sv/utrustning/havar/scierra-hav.html

Kompisens sketna finnspets tuggade sönder :( min anrika trähåv så köpte själv en sådan Scierra medium 30×40 cm för ett par år sen. Ingen långhårdtest ännu förstås men rätt pris, fin och lätt, bra format, och tillräckligt djupt håvnät (40 cm) för smålax och havsöring.

Sydde fast en riktigt stark men ändå liten håvmagnet i nätbandet högst upp, och med en gummisnodd runt handtaget för nätet hänger den fint skyddad rätt väg på fiskevästens rygg.

PS: Magneten hittar rätt från nästan en meters håll. :lol:

Edited by Jolly Roger
  • Like 1
Posted
12 minutes ago Jolly Roger sa:

Kompisens sketna finnspets tuggade sönder :( min anrika trähåv så köpte själv en sådan Scierra medium 30×40 cm för ett par år sen. Ingen långhårdtest ännu förstås men rätt pris, fin och lätt, bra format, och tillräckligt djupt håvnät (40 cm) för smålax och havsöring.

Sydde fast en riktigt stark men ändå liten håvmagnet i nätbandet högst upp, och med en gummisnodd runt handtaget för nätet hänger den fint skyddad rätt väg på fiskevästens rygg.

PS: Magneten hittar rätt från nästan en meters håll. :lol:

Det låter bra! :)

Jag väljer nog den stora. Jag är inte van vid småfisk... ;)

• Like 1
Posted
2 hours ago harlequine sa:

Jula håven har ett bra pris, hur tror ni den är i skadesynpunkt på fisken?

Livsfarlig för fisken! Akta dig själv också, sylvasst nät.

Posted
28 minutes ago Meritaimen sa:

Ulrik Oldberg gör ju fina håvar med den nät som man vill ha. Har haft Ulriks håv i flera år till havsöring fiske. Och väldigt nöjd med den

Jag kör också med en Ulrik-håv, men ville ha något annat för kustfisket. Och hans håvar ligger i en annan prisklass...

Posted
5 minutes ago Bigsalmon sa:

Det låter bra! :)

Jag väljer nog den stora. Jag är inte van vid småfisk... ;)

Ja då får du ett 50 cm håvnät och de kan ju i princip aldrig bli för djupa för storfiskare. :)

Själv tänkte jag ha min som kombi till harr och öringfiske i fjällen också så jag är säker på att den räcker till. ;)

Nja, det får nog bli en fin liten trähåv till fjällfisket så småningom, med djupt håvnät förstås. Dom där andra får strandraggarna och badmintonnördarna leka med. :lol:

Posted

Intressant att många kommenterar och delger sina tankar om håvar. Däremot verkar ingen faktiskt veta vilken håv som bör vara mest skonsam mot fisken. Det jag tycker är märkligt är att handlarna inte heller verkar ha koll på detta då det inte framgår i produktbeskrivningen.

Posted
1 hour ago salmo prutta sa:

Håv kanske inte är så skonsamt.

Tänk utanför boxen och använd en kroklossare istället. 

Rickard.

IMG_7208.JPG

Behöver man ta fisken i handen för att kunna lossna kroken ? Kan ju va en bra grej o ha med sig isåfall

Posted
1 hour ago Meritaimen sa:

Behöver man ta fisken i handen för att kunna lossna kroken ? Kan ju va en bra grej o ha med sig isåfall

Nej, man bara stöter till lite lagom så är det klart. Bäst av allt, man gör det med fisken kvar i vattnet hela tiden.

• Like 1
Posted
8 hours ago salmo prutta sa:

Håv kanske inte är så skonsamt.

Tänk utanför boxen och använd en kroklossare istället. 

Rickard.

IMG_7208.JPG

Ska införskaffas omedelbums!

peang å en sån där pinne - måste vara det bästa för c&r?

Håv har jag mest till bonkefisk eller ibland i ringen för att förkorta drillarna....

• Like 2