Hoppa till innehåll

Hardy perfect 3 1/8


Recommended Posts

Hej,

Skulle behöva lite hjälp. Är ute efter en äldre hardy perfect till ett klass 5-spö. Rimligen är det strl 3 1/8 (contracted) jag ska ha.

hur ovanliga är brass-faced i denna storlek och, om man skulle hitta en i bra originalskick, vad betalar man?

Angående alu-varianten 1896-1912: vad betalar man för en sådan i bra originalskick?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Akta dig ! Jag tror mig kunna en del om Hardys flugrullar men de tidiga Hardy The Perfect är lite av en djungel för mig. Själv vågar jag inte köpa, har inte riktigt kontakter. Det verkar finnas en del men skicket ? renoverade ? flera rullar satt ihop till en ny etc. Du får räknad med att betala kanske 10´till 20`för en sådan rulle skulle jag tro - jätte-trist att upptäcka sen att man köpt fel. Bättre att satsa på en från sent 1920 talet eller 1930 talet här är det lättare att hänga med och de är inte så dyra i t.ex 31/8 ( vanlig storlek ). // Steen  Bilder : Hardy Brass Faced Perfect 25/8 "the Hougton club dryfly-reel" replica no. 206/250 från 2002, pris 10`- 15`skulle jag tro, mint, Hardy Perfect 31/8 från 1930 talet begagnat men fin, ca 3`skulle jag tror du kan hitta en för på Ebay, det tar lite tid att söka men de är inte så ovanliga, dock Hardy The Perfect är för många den Hardy-flugrulle de känner till och vill äga - det påverkar priset.

P1100739.jpg

Wide-spool Perfect 258 206 f.jpg

widespool perfect 206 s.jpg

The Perfect mark 2 318 30t B.jpg

Perfect 318 m 2 F.jpg

Redigerad med Sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en 3 3/8, och vet inte skillnaden mellan 1/8 och 3/8, förstår att det är storlek, men vad passar den ena resp. den andre till? Försöker också få fatt i hur gammal min rulle är, och hamnade väldigt långt tillbaka. Kul i och för sig då rullen fungerar klanderfritt bortser från att bromsen finns inte, och jag kan inte lossa kåpan för att komma åt bromsen. Kan den vara från 20-talet? Har ett Hardyspö som är 80 år med bambutub, festligt för samlare?? Kommer inte att nyttja grejorna, var hittar jag marknad, Ebay eller Blocket??UNADJUSTEDNONRAW_thumb_5d4.thumb.jpg.8560c2d63acdc6c7f5de966e7f5af05e.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_5d5.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-04-11 at 20:26 3316 sa:

Den är med räfflor, har försökt fota nu ikväll, men kanske kan ta bättre bilder i morgon. Om räfflor vilket det är, vilket årtal?

 UNADJUSTEDNONRAW_thumb_5d7.thumb.jpg.5d3e58ea9cf5959aecbfe22c6797a737.jpg

Din rulle är från tiden från 1928 ( refflade fötter kom då ) och till tiden stax innan WW 2. Asken, ser ut att vara original, lite sliten men det finns inte så många kvar. Kung George V vapenskjölden upp vänster dog 1936, hans son the prince of Wales, ( vapenskjölden upp h ) tackade nej till engelska tronen 1937 ( gifte sig med sin kärlek mrs. Simson, hon var ur folket och det gick inte då, så valet var The Royal Kingdom eller kärleken ) De två nedersta vapenskjölden är italienska och spanska kungens, båda blev av med arbetet i slutet av 1920erna början av 1930 när Mussolini och Franco kom till makten i respektive land. Att ta isär rullen är inte svårt men du skall vara försiktig. Håll fast sidan med handtaget ( veva helst inte med det ) sedan tar du två fingre, en på varje sida om spolkanten på andra sidan och så trycker du försiktigt moturs !!! så lossnar spolen i gängningen och du kan skruva av den. När du har öppnat rullen så se på baksidan av handtagsplåten, finns det ett par bokstäver där så är det initialerna från den som byggd rullen ( kan se ut som bilden nedan ) detta  är ett extra +. Jag kommer att skicka dig ett mail med lite tips om en stund. Blocket eller Ebay ? helt klart Ebay.com du når så många fler, Hardy är inte stort i Sverige men i världen, och en bra annons med bra text och bilder ger mycket bättre möjligheter för försäljning än blocket. Att köpa där är Ebay också bra för det finns mycket - å andra sidan ibland kan det göras bra köp på blocket mycket för att konkurrensen inte är så stor, alltså bra för köparen. // Steen  Ps: TH det är initialerna på Hardy rullmakaren Thomas Hall han arbete som rullmakare hos Hardys mellan 1928 och 1939, Alla Hardy-rullar är inte stämplade men en del är tycker det höjer värdet att kunna se vem som gjort min rulle. ca. 1950 slutade man att stämpla flugrullarna med vem som tillverkat, nya arbetsmetoder där flera var med om att  bygga samma produkt satte stopp för detta.

P1140228.jpg

Redigerad med Sovereign
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...