Jump to content
Sign in to follow this  
drakelito

Ny fiskare, linor?

Recommended Posts

Hej på er.

Köpte i veckan hem mina första fluggrejer och är riktigt ivrig om att få börja kasta lite, har bara kört med polarens grejer tidigare.

Har en fråga dock, på rullen sitter färdigt en flytande lina, har bara kastat med intermediate tidigare, jag ska mest fiska öring/båge och spöt är ett #5 9'.

Ska jag köra torrfluga och flytande eller byta ut den mot intermediate/sjunkande? Och hur exakt byter man lina på sin rulle?

Vad rekommenderar ni att man kör i början när man lär sig? Bor I Göteborg så sjöar som Kullsjön och åar som t.ex Säveån blir aktuellt.

En del frågor men uppskattar all hjälp.

Trevlig helg på er.

Att kasta med en flytlina är ingen skillnad mot en intermediate och jag tycker definitivt du ska låta flytlinan sitta där den sitter. Som nybörjare är ju en intermediate dessutom lite bökigare helt enkelt eftersom den sjunker något och kan vara lite svårare att lyfta direkt till nytt kast.

Med flyt klarar du utan vidare allt regnbågs- och öringfiske från vår till sen höst, själv har jag aldrig använt nåt annat de senaste 25 åren. Vill du av nån anledning komma något djupare så gör du det med längre tafs och förtyngda flugor. Torrflugor, nymfer, streamers och allt annat funkar kanon. ( visst, det finns enstaka tillfällen, speciellt i riktigt kallt vatten vår och höst då bågen går på djupet, men då behöver då egentligen en mer snabbsjunkande lina än en intermediate... Skippa det så länge och skaffa dig mer erfarenhet, så kan du fundera på att utöka arsenalen om nåt år om du tycker det behövs )

Att byta lina på rullen gör du naturligtvis enklast genom att skaffa dig en extra spole till din rulle där du då har den andra linan riggad och klar. I annat fall måste du ju dra av den lina du har på rullen ( spola helst upp den på en tom linspole eller annat, det kan trassla hemskt annars ), skarva på den nya linan på backingen med en nålknut och sen veva på den nya linan. Vissa linor har en fabrikstillverkad ögla i bakänden som gör att man kan köra "ögla mot ögla" i skarven mellan fluglina och backing, vilket gör det lite enklare att skifta, men det är ändå ett bökigt system att hålla på att spola av och på linor på det sättet. Tror du att du vill / behöver hålla på att skifta linor så köp dig en extraspole eller extrarulle, det finns ju massor av billiga på tex Tradera, behöver inte vara nåt superflashigt.

En intermediatelina har du däremot stor användning för om du vill fiska havsöring i havet, eller om det är blåsigt. Eftersom den går ner en bit under ytan påverkas den inte alls lika mycket av vind och vågor.

Välkommen i träsket! Se till att du hänger mycket på stans fiskebutiker och fråga, fråga och fråga...  En nybörjare som du är guld för dem eftersom de vet att du kommer att köpa mer grejer ju mer de hjälper och tipsar dig...  :D^_^  

Edited by Sunray
  • Like 3

4 hours ago Ismo sa:

Du har helt rätt!...helst 96%:angry:

Jag är nöjd med de återstående 4%, ser jag dig i buskarna kan jag alltid leda ynglingen hem

1 minute ago puoltsa19 sa:

Jag är nöjd med de återstående 4%, ser jag dig i buskarna kan jag alltid leda ynglingen hem

Du citerar mig på nått som inte finns? å vice versa...tror du å jag bara skriver skit.:D

9 minutes ago puoltsa19 sa:

Lägger man upp en smachboll kommer det ofta en retur :) 

Vad hjälper det! ..när allt döms ut.:lol: