Jump to content

Recommended Posts

På 10 mars 2018 at 18:31 Ismo sa:

Men min bästa allround-flugga är med ett material..bundet sent -70 tal( har knappt nått kvar)..dock törs jag inte binda med det..funkade på allt.

Huuvva släng materialet direkt så det blir nån sport för dig också👼.

• Haha 1

Från ett annat forum..biten längst till vänster i bild.

Bild 053.jpg

Just now Ismo sa:

Bild 053.jpg

Jag ville ha exakt! likadant som i bild..vad får jag? ..den i mitten + en svart bit?

1 minute ago AngelShadow sa:

Hmm rådjur eller hjort?känns som det måste finns hur mycket som helst i den färgen till vänster.

Precis vad jag oxå tyckt!..ingen har lyckats än..:D..sommar päls...ungdjur...sen fr. nån outgrundlig kroppsdel.

14 minutes ago Ismo sa:

Precis vad jag oxå tyckt!..ingen har lyckats än..:D..sommar päls...ungdjur...sen fr. nån outgrundlig kroppsdel.

Hmm nu fiskar jag ju inte harr å i-öring men jag tycker inte direkt det skiljer så mycket på yttersta på håren mellan hårbitarna 1-2🤐.

2 minutes ago AngelShadow sa:

Hmm nu fiskar jag ju inte harr å i-öring men jag tycker inte direkt det skiljer så mycket på yttersta på håren mellan hårbitarna 1-2🤐.

Precis vad andra tyckt...hår som hår..:D

Grejen med att söka ett specifikt material! Ursäkta trådskaparen..vill jag ha nått som liknar en apelsin tex....så vill jag ju inte få tebaks en melon?

"jamen" det är ju en frukt!"

11 minutes ago Ismo sa:

Precis vad andra tyckt...hår som hår..:D

Nja det viktigaste är väl att det är ganska likt i mjukt eller styvt hår beroende på vilken ström man fiskar i.

7 minutes ago AngelShadow sa:

Nja det viktigaste är väl att det är ganska likt i mjukt eller styvt hår beroende på vilken ström man fiskar i.

Grejen med flugan var/är..  den var inte bra för tidigt på säs...nån v. in i Juni...då släppte den loss! ..märkligt nog tog den både Harr,Öring,Röding med bravur!...t & m Lax..hände det.

Minns en som efter att jag slutat göra flugan..hittade i en Hjort-svans Natur...då band han med det bruna materialt i mitten av svansen,..han tyckte den var bra,..dock gjorde jag ej den med det materialet..har jag för mig.

bucktail-fl-white.jpg

10 minutes ago Ismo sa:

Grejen med flugan var/är..  den var inte bra för tidigt på säs...nån v. in i Juni...då släppte den loss! ..märkligt nog tog den både Harr,Öring,Röding med bravur!...t & m Lax..hände det.

Minns en som efter att jag slutat göra flugan..hittade i en Hjort-svans Natur...då band han med det bruna materialt i mitten av svansen,..han tyckte den var bra,..dock gjorde jag ej den med det materialet..har jag för mig.

bucktail-fl-white.jpg

Ja en bucktail vilket man har hemma i högen av material.

Edited by AngelShadow

Ja hur ser flugan då ut?...enkel..inge märkvärdigare än andra kreationer...bakspröt med topparna av/med materialet...bakbundet sen med endats det bruna/beiga..å framvikt så kroppen formas!..sen ben utmed sidorna(inte för mycket)...5-6 strån räckte..avslutade med ett gult huve. Minns att jag prövade att binda kroppen med underull fr. Bäver..perfekt färg, men funkade inte?

Materialet har sin stryka på/med nå outgrundlig anl.? Jag lär dö med den.

Minns min skolkompis Tomas Öhlund..som kallade den för ROTENOL(inte balsa puppan) en tid....han som introducerade mig för Torneälven engång i tiden..var jag fixade min Puppa...Tack Tomas.

Edited by Ismo
  • Like 1
  • Haha 1

Just now AngelShadow sa:

Då jag fick se "puppan in action var med( T.A på andra forum) och jobbigt i vildmark 🙋.

Mmm ...kan det vart i Pirttimus?..var där samtidigt & fiskade ..men 2-300m uppströms.

Jag gillar tråden med realistiska flugor,..nån kommer säkert att skapa en BRA,enkel fluga med syntet material...behöver inte vara så avancerad,..det gäller att ha flyt å tänka rätt!...med sitt eget fiske.

3 minutes ago Ismo sa:

Jag gillar tråden med realistiska flugor,..nån kommer säkert att skapa en BRA,enkel fluga med syntet material...behöver inte vara så avancerad,..det gäller att ha flyt å tänka rätt!...med sitt eget fiske.

AngelShadow ä enda du behöver.over and out 🙋

11 minutes ago AngelShadow sa:

Använde du flytring också?😉

I den lilla jokken? ..du skämtar..:D

2 minutes ago xps sa:

Rådjur?

Säg den som vet..Håret har gått runt Sverige 2 ggr..men ingen har lyckats!:D

Har sett, tror jag haft men kommer inte ihåg. Vådan av att bli gammal. Kan ha varit Allan Petterson eller Adexa. Provade du någon gång med Chris Helm?

Redigerat: Vad var det för längd på håret?

Edited by xps
Tillägg

13 minutes ago xps sa:

Har sett, tror jag haft men kommer inte ihåg. Vådan av att bli gammal. Kan ha varit Allan Petterson eller Adexa. Provade du någon gång med Chris Helm?

Redigerat: Vad var det för längd på håret?

Hårets längd max 25mm(kollade nyss) ...Skickade till Allan Petterson..minns jag...han var rätt nära...men för grovt. Men ej med Chris Helm.

4 hours ago Ismo sa:

Bild 053.jpg

Kan det vara kid kanske? Eller hjortkalv? Biten i mitten är från?