Hoppa till innehåll

Lamson eller Danielsson?


Lusen

Recommended Posts

7 hours ago Jonas_P sa:

Du ska inte välja en Nymph W som rekommenderades i en post ovan. Troligen inte en F3W 2six heller för den delen. De blir för små till en femma på 9'. 

Precis som du är inne på så bör du i så fall välja en 4seven ur F3W-serien (eller en Dryfly för den delen om du vill ha Danielsson). Lamson-rullen har jag inte testat mer än några provvevningar. 

Är det bara jag som tycker att Danielsson gör stilrena och rätt snygga rullar? Jag gillar dem bättre än många, kanske samtliga, av Lamsons modeller rent estetiskt. Men jag har förstått att jag inte delar den åsikten med allt för många.

Rent prestandamässigt är det toppklass på båda. Du kan således omöjligen misslyckas med ditt val :) 

Smaken som baken...jag tycker att F3W 4-7 är alldeles för stora för tom klass 6 spö...det är lite tråkigt att Danielsson inte har en mellan modell mellan 2-6 och 4-7(2-6 är 83 mm i diameter och 4-7 93 mm)...jag tycker att Danielsson rullar är tidlös snygga...speciellt FW rullar...jag har en FW 4-7 i 14 år utan att det varit någon problem alls med den...och fiskar 90% i havet...aldrig krånglat...jag vill verkligen inte nedvärdera andra rull tillverkare men det är inte många dyrare rullar som är så bra som Danielsson...

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du vägarna förbi västkusten och Gbg så får du gärna prova en Dryfly och en F3W 4seven på spöt hos mig (har bägge). Gamlingarna 1,5 och FW 4seven har jag likaså. 

Jag håller med om att F3W 4seven kanske blir i största laget på en vanlig femma rent estetiskt. Men återigen en smaksak och något som också beror på handtag/rullfäste/spölängd och vilka proportioner som ser rätt ut i dina ögon. 

Dryfly då? Det är min mest använda rulle för sötvattensfiske med #5. 

Redigerad med M.Thors
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago M.Thors sa:

Har du vägarna förbi västkusten och Gbg så får du gärna prova en Dryfly och en F3W 4seven på spöt hos mig (har bägge). Gamlingarna 1,5 och FW 4seven har jag likaså. 

Jag håller med om att F3W 4seven kanske blir i största laget på en vanlig femma rent estetiskt. Men återigen en smaksak och något som också beror på handtag/rullfäste/spölängd och vilka proportioner som ser rätt ut i dina ögon. 

Dryfly då? Det är min mest använda rulle för sötvattensfiske med #5. 

+1 på Dryfly. Tycker den passar perfekt till #5. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-04-10 at 20:09 Redtag88 sa:

Jag har dock ingen erfarenhet av radian spöt ihop med Lamson rullen men jag som Lamson freak säger Lamson alla dagar i veckan.

Har haft en del Danielsson rullar och har inte riktigt förstått dess storhet..... bra rullar inget snack men riktigt tråkiga om du frågar mig.

Har en hel del Lamson rullar och alla dessa är verkligen kanon.

Sådan här information är svår för mig att tolka. Vilken är den praktiska skillnaden mellan en rulle som är 'bra men riktigt tråkig' och en som är 'kanon'? Betyder kanon att den är 'bra och läcker' eller att den är bättre än 'bra men riktigt tråkig'?

  • Like 1
  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan tycka att en lämplig storlek till #5 saknas bland Danielssons bromsade rullar. Det känns som att det som alltid efterfrågas när diskussionen dyker upp är något kring 90mm spoldiameter eller precis under, 130-140g, linkapacitet i stil med WF5 + 120m backing. Varför inte valbar mellan svart/silver.

Känns som något de lätt kunde ordna :) Tills vidare får det bli DryFly...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago xps sa:

Sådan här information är svår för mig att tolka. Vilken är den praktiska skillnaden mellan en rulle som är 'bra men riktigt tråkig' och en som är 'kanon'? Betyder kanon att den är 'bra och läcker' eller att den är bättre än 'bra men riktigt tråkig'?

Haha förstår vad du menar! När jag läser det själv nu så är det ju inte så lätt att tolka :)

Ok om jag säger så här och ja jag vet att jag kommer få massor av folk som har en annan åsikt än mig på mig nu men va fanken......

Visa mig den Danielsson rullen som slår bromsen på Vanquish eller Arx!! Har inte testat eller hållit i ALLA danielsson så dom kanske finns men jag har då aldrig stött på någon.

Sedan har du detta med designen.... dessa Lamson rullar spöar skiten ur Danielsson när det gäller utseende. Enligt mig och ja jag vet att smaken är som baken delad!!

Har aldrig haft problem med glappade spolar eller dylikt på Lamson som vissa skriver och jag har ändå ägt eller äger dessa modeler.

Dock har jag varit med om att texten försvinner på rullarna och detta är ett stort minus enligt mig......

Arx 7/8 , Vanquish 5/6 +7/8 Speedster 2 och Litespeed 2

Har dock ingen aning om hur dessa rullar beter sig efter att ha blivit utsatta för saltvatten, så där kanske Danielsson är mycket bättre!! Ingen aning som sagt för jag håller mig till sötvatten.

Ps Dryfly rullen är ju totalt oduglig enligt mig B)

Så nu är det bara för alla Danielsson freaks att ösa på med skit till mig......puss på er!!

  • Like 2
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jo, jag tycker det är bra om man gör skillnad på 'estetisk design' och 'funktionell design'. Det finns många ting som uppfyller ena kravet och några som uppfyller båda. Jag tror att fler kan enas när det gäller den funktionella kvalitén än den estetiska men när man ger råd till andra är det bra att vara tydlig.

Själv har jag inget av värde att tillföra i frågan...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Redtag88 sa:

Haha förstår vad du menar! När jag läser det själv nu så är det ju inte så lätt att tolka :)

Ok om jag säger så här och ja jag vet att jag kommer få massor av folk som har en annan åsikt än mig på mig nu men va fanken......

Visa mig den Danielsson rullen som slår bromsen på Vanquish eller Arx!! Har inte testat eller hållit i ALLA danielsson så dom kanske finns men jag har då aldrig stött på någon.

Sedan har du detta med designen.... dessa Lamson rullar spöar skiten ur Danielsson när det gäller utseende. Enligt mig och ja jag vet att smaken är som baken delad!!

Har aldrig haft problem med glappade spolar eller dylikt på Lamson som vissa skriver och jag har ändå ägt eller äger dessa modeler.

Dock har jag varit med om att texten försvinner på rullarna och detta är ett stort minus enligt mig......

Arx 7/8 , Vanquish 5/6 +7/8 Speedster 2 och Litespeed 2

Har dock ingen aning om hur dessa rullar beter sig efter att ha blivit utsatta för saltvatten, så där kanske Danielsson är mycket bättre!! Ingen aning som sagt för jag håller mig till sötvatten.

Ps Dryfly rullen är ju totalt oduglig enligt mig B)

Så nu är det bara för alla Danielsson freaks att ösa på med skit till mig......puss på er!!

ALLA Danielsson rullar har bättre broms än Lamson rullar...

Puss på dig med !!!

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
På 2018-04-10 at 20:58 ratimir sa:

Danielsson F3W 2-6 om du vill ha rulle med super broms  , Nymph W utan broms och fjäder lätt (lättare än Lamson utan bokstevär)

Lamson om  om du vill ha rolig ,snyg,dyr linförvaring med glapp i spolen och bokstäver som trillar av....då och då kan du roa dig att trassla ut backing som hoppar bakom spolen...väldigt roande rullar ...

Hmmm lite väl möe pissande på Lamson/Waterworks ?

Det enda som stämmer enligt min åsikt är att texten kan släppa...

glappande rullar har jag inte upplevt..

men dom finns i båda läger tyvärr ?

sen kan jag defenetivt hålla med om att lamson är lite väl dyra?

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago TOBBE.K sa:

Hmmm lite väl möe pissande på Lamson/Waterworks ?

Det enda som stämmer enligt min åsikt är att texten kan släppa...

glappande rullar har jag inte upplevt..

men dom finns i båda läger tyvärr ?

sen kan jag defenetivt hålla med om att lamson är lite väl dyra?

Fast om en Danielsson glappar är det bara att skicks in den på (oftast) gratis service. Dom har helt otrolig service på det företaget. ??

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Stefan** sa:

Fast om en Danielsson glappar är det bara att skicks in den på (oftast) gratis service. Dom har helt otrolig service på det företaget. ??

Ja det är sant att servicen ä grym men man får allt betala där också åtminstone fick jag dä ?

Sen har jag alltid fått bra service av killarna på flyfisheurope dom få gångerna jag behövt hjälp?

Jag har använt Waterworks ända sen jag köpte första rullen och jag älskar dom å då skiter jag i priset vill jag ha så vill ja?

Ingen kan övertala mig till att sätta nått annat än lamson/waterworks på mina spön ?

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago diesel82 sa:

2 av min 3 lamson "Velosity och lightspeed" glappar mina Danielsson 100% glappfria :ph34r:

Byt bort dom då ? Själv har jag aldrig haft några problem med mina .. jo en å den fick jag fixad??

Sen måste ju folk lära sig att sköta om sina grejer lite bättre! och nu menar jag inte att du missköter dina på nått sätt å vis.. Men många pöntar sina prylar nått så in i dä mörka ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Stefan** sa:

Jag har fått gratis service varenda gång på mina Danielsson, kanske haft tur men otroligt driftsäkra rullar. 

Ja det är fina å bra rullar inge snack men detta med service är det många som pratar om och ska göra tycker jag .. och alla framhåller danielsson säkert förtjänstfullt.. Men jag har alltid fått grym service av flyfisheurope så jag gnäller inte, och så även av danielsson ??

Dock så den rullen jag gillar mest har dom slutat med tyvärr !! Fw..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago TOBBE.K sa:

Ja det är fina å bra rullar inge snack men detta med service är det många som pratar om och ska göra tycker jag .. och alla framhåller danielsson säkert förtjänstfullt.. Men jag har alltid fått grym service av flyfisheurope så jag gnäller inte, och så även av danielsson ??

Dock så den rullen jag gillar mest har dom slutat med tyvärr !! Fw..

Det har du jäv.igt rätt i...FW...den tidlösa rullen...jag hade 4 st och nu har jag bara 2...svarta... saknar de andra två.. gråa...men...men...synd bara att de har inte en i mellan storlek till klass 6...(89 mm i diameter)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fått hem en F3W 2six nyligen och det är något märkligt med designen. Den sväljer en femma och backing bättre än den Dryfly jag hämtade linan från. En Lamson 2:a i "normal" storlek, typ guru, velocity, litespeed osv tycker nog de flesta är en #5 rulle, och en Danielsson 2six för liten. Det skumma är att de har samma diameter :P 

I övrigt kan jag väl köpa att F3W är "bättre" än LW och FW och en bra uppdatering om man lägger utseende åt sidan. Mer stabil i godset och stadigare broms. Ska bli trevligt att provköra i sommar. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago TOBBE.K sa:

Byt bort dom då ? Själv har jag aldrig haft några problem med mina .. jo en å den fick jag fixad??

Sen måste ju folk lära sig att sköta om sina grejer lite bättre! och nu menar jag inte att du missköter dina på nått sätt å vis.. Men många pöntar sina prylar nått så in i dä mörka ?

I mitt fall beror det inte på misskötsel, tar mest troligen hand om mina prylar betydligt bättre än genomsnittet, så handlar om dålig kvalitet i detta fallet, 

Väntar iaf på nya packningar och lager från lamson, hade det inte varit så förbannat dyrt och omständigt hade både skickats till USA för åtgärd..

Redigerad med diesel82
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago diesel82 sa:

I mitt fall beror det inte på misskötsel, tar mest troligen hand om mina prylar betydligt bättre än genomsnittet, så handlar om dålig kvalitet i detta fallet, 

Väntar iaf på nya packningar och lager från lamson, hade det inte varit så förbannat dyrt och omständigt hade både skickats till USA för åtgärd..

Tråkigt ... Har du pratat med flyfisheurope? Dom finns i norge men det vet du kanske!!

Du får ursäkta mig men jag tycker det är märkligt att så många gnäller på lamson ..

Och så tar du mig som använt deras rullar i över 15 år och aldrig haft nått problem bortsett från en rulle som var en litespeed.. Den hjälpte killar på Ffe mig med..

Och visst är danielsson rysligt bra rullar 

Men det kan krångla med deras grejer mä det har dä gjort för mig men samma där jag har fått hjälp..

 

Frågar du mig tycker jag båda gör bra rullar med bra service även om man får betala för den ibland ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...