Jump to content
Sign in to follow this  
Lill-Niklas

Vad skrämmer mest - flyt eller intermediate?

Recommended Posts

Jag brukar inbilla mig att en flytlina som fiskar över fisken borde skrämma mindre än en intermediate lina som hamnar rakt i ansiktet på fisken. Vad tror ni och är det någon som har några bevis eller exempel på sin tro? :)

Jag tror på ifall en luktar väldigt illa:blush:

Har fått för mig att en lina som är under ytan är tyngre att lyfta och plaskar mer vid kast.

Beror mycket på solen. En flytlina kan ge en väldig skugga som skrämmer nåt enormt.

Har ofta sett det i laxälvarna - Om solen ligger i "fel vinkel" kan en flytlina som fiskar ner mot en eller flera laxar på en ståndplats ge en nästan decimeterbred skugga som kommer långt före lina / fluga och laxarna skyggar nästan i panik.  

Gött o få Killgissa lite.

Själv tror jag att fkytlinan skrämmer mindre. Om man är under vatten o kollar uppåt är det bara en liten cirkel av ytan där man ser himmeln. Övriga blir som en spegel pga totalreflektion av ljuset som bryts mellan vatten-luft. Är det bara lite rörelse på vattnet tror jag att flytlinan försvinner helt. Förutom då precis rakt ovanför.

Fisken ser flugan från håll o sidorna och kan simma ikapp utan att störas av linan. En intermediete lina ser fisken på långt håll och från alla möjliga sidovinklar.

Har själv slutat med IM linor för länge sedan, fiskar kusten ytligt med flytlina o djupare/snabbare med S3 eller S5.

Man var man blir salig på sin egen tro. IM linor funkar uppenbarligen fint för kustfiske, precis som flyt eller sjunkande. Fisken verkar skita i linan rätt ofta, även om lång tafs ibland ger mer fisk.

• Like 1

Fiskar mest med flyt för det är roligast men undviker vita flytlinor ,dessa skrämmer fisk mer än IM linor.IM lina början av säsongen tills vattnet har värmt upp sig