Hoppa till innehåll

Edge - numera ett rent köp- & säljforum?


Sunray

Recommended Posts

Det är med lite sorg man ser den utveckling som tyvärr har pågått ett tag men som blivit ( i mitt tycke ) väldigt mycket tydligare på sista tiden - att Edge numera till nästan 90% är ett forum för köp- och sälj.  :mellow:

Borta är i princip alla diskussioner, roande inlägg, irriterande inlägg, fundersamma inlägg, lärorika inlägg, provocerande inlägg...

Är det så att "alla" numera bara pratar på FB, instagram och annat eller finns det fortfarande hopp om att ett forum som det "gamla" Edge kan återuppstå ur askan?

( Jo, jag vet nån nu kommer att tycka "skriv själv då för h-e", och det har jag väl i ärlighetens skull också gjort. Förr i tiden. Numera vet jag inte om folk egentligen är så intresserade av vad en gammal uv som jag kan tänkas tycka och tänka )

  • Like 6
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago Sunray sa:

Numera vet jag inte om folk egentligen är så intresserade av vad en gammal uv som jag kan tänkas tycka och tänka 

Den frågeställningen är klart värd en egen tråd, eller en sån där gallup-undersökning som las upp ibland förr, men jag vet inte hur man gör... 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Facebook är väl lite på nedgång igen dock eller inbillar jag mig? Jag använder det inte själv så jag vet inte vad det tjötas om där eller hur det ser ut.

Lohi dina flugor är skitsköj att titta på även om jag inte har så mycket att bidra med själv. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago Sunray sa:

Just nu ( kl 21.20 ) är 23 av 27 inlägg på "frontsidan" köp & sälj.   Say no more.

Säger ju en hel del.

Har själv aldrig använt frontsidan - reggade mig med tapatalk en gång i tiden och har bara använt funktionen ”senaste inlägg” efter stödet för Tapatalk togs bort.

Tycker inte annonserna är så störande men det var roligare förr när man kunde räkna med att det fanns ett par aktiva trådar där det både diskuterades och käbblades.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Lohi sa:

Håller med! Jag kämpar på med min flugtråd men jag tror bara att det är du och nån till som ids titta:lol: tror tyvärr att de flesta forumen är på dekis i konkurrens med snabbare media typ snappen, insta mfl. Men det är ju kul att köpa och sälja också:rolleyes:

För guds skull - sluta inte med dina fantastiska flugor, Peter! Ett av få stora glädjeämnen här.  

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hallå vänner.

Vi håller just nu på att testa en automatisk moderator av Köp & Sälj för att få bort onödigt spam som "dränker" resten av forumet. Det kanske kan göra att det känns lite mindre som ett köp & sälj-forum om det inte blir lika framstående när man scrollar igenom nya inlägg. :) Det är helt omöjligt att moderera allting manuellt så det kommer bli mycket mer effektivt nu, dessutom kan vi allt eftersom lägga på ännu aggressivare regler efter nuvarande version är utvärderad.

Samma info i princip finns här för att informera alla:

 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kan det vara så att det inte är säljannonserna som är problemet utan bristen på andra vettiga inlägg?

Jag kan inte klaga eftersom jag inte bidrar med något intelligent själv. Ändock så saknar jag jlindengrens uppfinningar/konstverk, Sasse och Fredrik Flugarns gäddäventyr och Ingemar Jägs funderingar. Sbs:er, nya bindtekniker och -material. 

Det kanske speglar hela samhället. Vi har slutat med funderingar, nytänk och grubblerier och gått över till sälj och köp. Sälj och köp. Sälj och köp.

Rickard.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

37 minutes ago salmo prutta sa:

Kan det vara så att det inte är säljannonserna som är problemet utan bristen på andra vettiga inlägg?

Jag kan inte klaga eftersom jag inte bidrar med något intelligent själv. Ändock så saknar jag jlindengrens uppfinningar/konstverk, Sasse och Fredrik Flugarns gäddäventyr och Ingemar Jägs funderingar. Sbs:er, nya bindtekniker och -material. 

Det kanske speglar hela samhället. Vi har slutat med funderingar, nytänk och grubblerier och gått över till sälj och köp. Sälj och köp. Sälj och köp.

Rickard.

Jag tror ändå att en förutsättning för levande icke-marknad är att folk som öppnar förstasidan möts av saker att tycka till om. Tidigare hängde diskussioner fast i 1-3 dagar beroende på trafik, vilket behövs på ett forum där det kan gå någon dag mellan svaren. Nu är vi nere i timmar emellanåt, vartefter bara de som prenumererat på innehåll eller gräver runt i subforumen ser vad som händer. Jag tänker lite att om inte jag orkar göra det, hur många läsare blir då kvar?

Sen har jag all respekt för att edge är ett företag och att läsarna gillar köp och sälj, med allt vad det innebär för annonsplacering etc. Men visst måste det väl gå att få båda delar att fungera om man tänker till?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago salmo prutta sa:

Kan det vara så att det inte är säljannonserna som är problemet utan bristen på andra vettiga inlägg?

Jag kan inte klaga eftersom jag inte bidrar med något intelligent själv. Ändock så saknar jag jlindengrens uppfinningar/konstverk, Sasse och Fredrik Flugarns gäddäventyr och Ingemar Jägs funderingar. Sbs:er, nya bindtekniker och -material. 

Det kanske speglar hela samhället. Vi har slutat med funderingar, nytänk och grubblerier och gått över till sälj och köp. Sälj och köp. Sälj och köp.

Rickard.

Rätt mycket sanning idet. En anledning kan va också att internets nyhets behag har lagt sig senaste åren. Lite samma sak på FB. Folk är kanske lite trötta att ha synpunkter hela tiden om allt mellan himmel och jord. Kan nog va bra med återhållsamhet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är Jonas som sköter det där. Allt jag gör är att jobba bort onödigt spam i Köp&Sälj för att dränkningen inte ska vara lika markant. AutoModeratorn tar bort 6-10 inlägg om dagen(och ännu mer på helgerna) som bryter emot reglerna och egentligen är onödiga bumpar etc. så det har förhoppningsvis blivit lite bättre iaf. :)

Sen så är säkert en stor del av problemet helt enkelt att andelen diskussionstrådar och inlägg minskat. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...