Jump to content
Sign in to follow this  
MIKAC

Vision XO

Recommended Posts

Hej där!

Tänkte kolla om någon testat den nya vision XO#5 Medium och hur är det i jämnförelse med vanliga snabbare varianten??

Jag har inte testat medium men jag har ett Vision XO 905 med XO 5/6 rulle och en XO WF5F lina som jag kört ett tag. Min känsla just nu är det här förmodligen är den bäst balanserade allroundfemman jag någonsin testat. XO 905 är ett fantastiskt bra spö som hanterar långa kast med mycket lina ute vid sjöfiske lika bra som korta underhandskast i små strömmande vatten. Jag ser inga begränsningar i det här spöt och jag älskar känslan som det smäckra handtaget i kombination med den extremt lätta toppen ger. Spöt har en swingweight som levererar den där härliga premiumkänsla man egentligen bara får när man köper det bästa marknaden erbjuder. Det här är ett superspö och Vision tar nu ett kliv rätt in i spöbyggareliten. Vision XO 905 är utan tvekan ett av världens absolut bästa spön i sin klass just nu. Jag kan verkligen rekommendera det här spöt och jag är övertygad om att den här kombon kommer att passa en nybörjare precis lika bra som den mest inbitna flugfiskefantasten.

Vad gäller rullen, Vision XO 5/6, så är även det en rulle i absolut toppklass. den är lätt, snygg och har en mjuk och stark broms, jag tycker den matchar spöt perfekt. Linan är en favorit sen gammalt och den sitter utmärkt på den här kombon. Det är kul att se att Vision vågar ta klivet upp och ge sig in flugfiskevärldens absoluta toppskikt. Det ska bli väldigt spännande att se vad de hittar på härnäst och under tiden ska jag passa på att fortsätta njuta av min nya favoritfemma. Bifogar lite bilder på spöt från förra veckans fjälltur med familjen. Rödingen jag drar på bilderna låg på 51 cm 1,3 kg och grabbens var något mindre. 

_56V5319.jpg

_56V5320.jpg

_56V5316.jpg

_56V5242.jpg

_56V5186.jpg

_56V5194.jpg

On 4/19/2018 at 12:45 PM MIKAC said:

Hello there!

Thinking about if anyone tested the new vision XO # 5 Medium and how does it compare to the regular faster variant ??

I wrote to Vision UK - here the full aswer: -

Hi Dancho,
Thanks for your email.

The action of the medium is similar to the Tane ... light and smooth with a deeper progressive bend feel, not as quick as the standard XO.

Regards
Jim Williams
Vision Brand Manager

• Like 1

Gyus, i'm thinklng for fishing in your magnificient country next summer. XO 905 med.- it is good for this job( grayling) My other rod will be my old SAGE TCR - 904.

I would be grateful for any information, were to go. My budget is not high...

• Like 1