Jump to content

Bästa fiskeryggsäcken? bilder!!

Recommended Posts

11 hours ago, Foam said:

En sån har jag suktat efter några år, men har svårt att motivera ett utlägg på 3000 spänn. Men bra storlek och vikt och ett stort plus att den är vattentät. Å andra sidan kommer den hänga med i många år. Min Ortlieb Track-rygga går väl in på gott och väl tionde året och är fortfarande hel och fullt fungerande.

Men ryggsäck? Näää...

29 minutes ago, Bigsalmon said:

En sån har jag suktat efter några år, men har svårt att motivera ett utlägg på 3000 spänn. Men bra storlek och vikt och ett stort plus att den är vattentät. Å andra sidan kommer den hänga med i många år. Min Ortlieb Track-rygga går väl in på gott och väl tionde året och är fortfarande hel och fullt fungerande.

Men ryggsäck? Näää...

Köpte lillebror RS 110 häromåret och är nöjd. Den är oxå rätt stor men man kan ta med den som bagage när man flyger, misstänker att 140 litraren kan ge bekymmer vid incheckning av och till. Sen har den axelremmar som gör att man kan slänga upp den på ryggen för kortare promenader om man behöver händerna till något annat. Den är lätt men ger ett väldigt kvalitativt och robust intryck.

• Like 1
On 6/18/2020 at 8:42 AM, Bigsalmon said:

Men ryggsäck? Näää...

Kan tipsa om denna Guideline som är på hela 150 Liter. En polare har den och jag blev avundsjuk som fan när han rullade in den på flygplatsen när vi skulle till Grönland.

Guideline Roller Bag

Rollerbag-airport-1.jpg

102581.jpg

Problemet med de flesta vattentäta fiskeryggsäckar är att dom är så kassa att ha på ryggen. För mig är bärkomforten viktigare än vattentäthet (ett regnskydd fixar det mesta) så jag är mer intresserad av klättersäckar än fiskeryggor.

1 hour ago, ThomasG said:

Problemet med de flesta vattentäta fiskeryggsäckar är att dom är så kassa att ha på ryggen. För mig är bärkomforten viktigare än vattentäthet (ett regnskydd fixar det mesta) så jag är mer intresserad av klättersäckar än fiskeryggor.

Ortlieb har bra bärsystem på sina ryggor. Både rejält, stoppat midjebälte och sköna axelremmar med bröstspänne. Dessutom bra distans mellan säck och rygg.

3 hours ago, JohanM said:

Kan tipsa om denna Guideline som är på hela 150 Liter. En polare har den och jag blev avundsjuk som fan när han rullade in den på flygplatsen när vi skulle till Grönland.

Guideline Roller Bag

Jag har tittat på den också, men har för mig att den är tung, bortåt 5 kg. Och så är den inte vattentät som Ortliebs motsvarande.

32 minutes ago, Bigsalmon said:

Ortlieb har bra bärsystem på sina ryggor. Både rejält, stoppat midjebälte och sköna axelremmar med bröstspänne. Dessutom bra distans mellan säck och rygg.

Ja Ortlieb är bra. Bättre än de fiskeryggsäckar jag har sett. Men jag har aldrig provat en Ortlieb-säck som jag liksom har "glömt av" på ryggen. För mig är bärkomforten otroligt viktig eftersom jag ofta fiskar i ständig rörelse vilket medför att säcken sitter på under långa stunder.  

On 6/19/2020 at 3:41 PM, JohanM said:

Guideline Roller Bag

Rollerbag-airport-1.jpg

102581.jpg

Hur blir vikten på den där? Brukar ju bli rätt kostsamt att ha övervikt. Min loopväska av samma mod vägde väl 4-5kg bara väskan. Använde den aldrig. Tog en duffel med bärremmar istället. Man får se bärandet som träning. 

• Like 1
På 2020-06-19 at 15:41 JohanM sa:

Guideline Roller Bag

Rollerbag-airport-1.jpg

102581.jpg

Den bagen är grym. Har haft en i kanske 5-6 år? Lysande bra produkt som rymmer allt och lite till. Packar mängder och är lätt att släpa med sig då den har hjul.

3 hours ago, Tallbom said:

Hur blir vikten på den där? Brukar ju bli rätt kostsamt att ha övervikt. Min loopväska av samma mod vägde väl 4-5kg bara väskan. Använde den aldrig. Tog en duffel med bärremmar istället. Man får se bärandet som träning. 

4,2 kg enligt Guideline.

Lightweight kallar dom det ...

• Like 1
  • 2 weeks later...
On 6/22/2020 at 1:15 PM, Balswinger said:

4,2 kg enligt Guideline.

Lightweight kallar dom det ...

"At a massive 150L capacity, this is one of the largest and lightest roller bags on the market"

Ibland kan man tro att tillverkare bara sitter och hittar på en säljande text. Aja, inget ont om Guideline specifikt dock. Beställde nyss Roller bagen ändock för har länge drömt om en väska som kan svälja massvis med onödiga prylar.

• 9 months later...

Trött på min Patagoniasäck, dess remmar är ivägen när man går och fiskar på kusten. De är liksom för styva och jag är kanske för smalaxlad. Hursomhelst, det jag är mest trött på är att man fan inte ser ner i den - det är ju helt jävla svart!!!! Hur fan tänker di? Därför tittar jag på nåt lätt och ljust: 

https://fishline.se/ortlieb-light-pack-two-ryggsack-lime/

image.thumb.png.017d31ffb20cdab79172b335c2c7dbfe.png Tror den blir perfekt, 330 gram!!!

Edited by Barkarby

Tack JohanM för tipset, det är såna patchar jag letar, men utan D-ring. Jag söker såna med slitsar i så man kan föra igenom remmar. Men det är klart man kan skära bort D-ringen? Letar vidare så länge! Men TACK!

Posted (edited)

Nu har jag även en sån här..  

Bästa säcken jag någonsin haft till fiske..   Den har inga fickor på sidorna men topplocket har två fickor..   Under locket är de rolltop/rullstängning in i ryggsäcken. 

Många fästpunkter till oändliga möjligheter att fästa utrustning.. 

Har bärt från flugspö till fjällskidor fäst på ryggsäcken. 

Riktigt bekväm o vattentät ryggsäck med många möjligheter.. 

https://www.outdoorexperten.se/p-38781-exped-mountain-pro-40-m.aspx

Edited by Line-speed
  • Like 2