Hoppa till innehåll

I-Pilot Link - Så här ska det se ut!


Jonas

Recommended Posts

2 hours ago Einarsson sa:

Fifan vilken jävla magi. Det är med all rätt jag säger att det är fusk! Är ju fan effektivare än bottentrålning.

Ja det här tar utan tvekan möjligheterna att fiska effektivt och maximera fisketiden till en helt ny nivå. Det jag gillar mest är att det är så sanslöst användarvänligt. När jag kommer in i en ny vik och vill lägga en drift så kör jag bara fram, slår av bensinmotorn och fäller ner elmotorn i fören. Sen spanar jag av hur viken är uppbyggd och därefter lägger jag snabbt upp tänkt rutt på ekolodets touch screen. I praktiken är jag igång och fiskar på runt minuten och sen behöver jag inte bry mig om båten förens min rutt är klar. Får jag en fisk använder jag Spot-Lock (elmotorns ankringsfunktion). När jag ankrar står båten numera blickstilla. Från 2017 får man med en kurssensor till Minn Kotas nya modeller som berättar för elmotorn vad båten har för kurs. I praktiken innebär det att gps punkten slutar fladdra helt så båten behåller sin position.

Det finns ett gäng olika elmotormodeller med I-Pilot Link och här kan ni läsa mer om motorn jag har: http://www.comstedt.se/produkt/riptide-terrova-bt-ip-link

Vill man kunna jobba snabbt och effektivt vill jag påstå att en plotter med Touch screen är att föredra. Jag kör med en modell som heter Onix 8: http://www.comstedt.se/produkt/onix8cxi-si-combo-ex-givare 

Har man ett ekolod i pulpet och ett nätverkat ekololod till i fören behöver man även en nätverksswitch för att få med elmotorn i systemet: http://www.comstedt.se/produkt/as-eth-5pxg-natverksswitch

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När dagen kommer så förväntar jag mig kunna gå in på Kode Marin och säga "1 st Ockelbo Jonas, tack." :D

Lite orolig för att jag kommer fortsätta bomma även med båt, börjar få slut på saker att skylla på då...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite mer film från i förmiddags. Har varit ute varje dag sen i lördags så nu börjar jag bli rätt haj på systemet. Ljudet suger tyvärr och jag har inte lärt mig hur man tveakar till ljudbilden ännu. Tycker ändå det är ett kul klipp. I praktiken har jag precis lagt en rutt på 290 meter på kartplottern som vi drar igång när jag startar filmen. På typ andra kastet drar Robban på en öring när vi är på väg att runda udden. Jag tar upp mina grejer och vi byter plats. Jag går fram i pulpet och trycker på ankringsknappen (Spot Lock) på fjärrkontrollen. Sen tar jag håven och vi håvar öringen och återutsätter den efter en snabb mätning. Därefter tar jag fjärrkontrollen och trycker på ankringsknappen igen och då fortsätter båten följa angiven rutt. Har även slagit på Cruise Kontroll så båten håller 1,1 knop (kompenserar automatiskt för vind och ström)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...