Jump to content
Edgeforum

Sierra X-Stretch vadare??

Recommended Posts

Kanske är dom för nya på marknaden,men ställer frågan ändå .Någon som känt o klämt på dessa vadare man blir ju lite intresserad.Någon som kanske testat?Det brukar ju heta för bra för att vara sant.

kul att höra om någon har nått gött att säga om dom.Med vänlig hälsning, Magnus

Ser ju onekligen grymt ut. Jag tänker mest på hållbarheten, hur slitstarka är de? Varför har inte andra stora märken redan kommit med detta? Tror ju tex inte Simms skulle backat om det visade sig vara så bra som det låter.

Ska kolla upp hur deras garanti ser ut, om det är grym garanti kan det bli ett köp ändå...

• 1 year later...

Jahopp, det blev en order till slut när man hittade den där dealen man inte kunde säga nej till.

Första intrycket: Ser riktigt gedigna och påkostade ut, bara kartongen ser ut att kosta en hundring att tillverka :)

Tillbehör som följer med är meshnät, reparationssats och separat vattentät ficka för mobilen.

Det var inget säljsnack när det gäller det avgörande, stretchen. De är mycket töjbara och det är fyrvägsstretch. Det är nog första gången jag och min feta röv kan huka mig utan att det stramar sådär obehagligt.

Det följer med en lapp med stämpel om att den blivit testad och godkänd i fabrik. Alla stegen i processen radas upp.

Jag tycker det ser bra ut vid första intryck.

• Like 1

Jag hade Loops stretchvadare runt 2005. Mycket behagligt! Det måste finnas nån hake eftersom fler inte kör med stretch. Mina höll som andra vadare i mellanprissegmentet, så det verkar inte vara problemet.

Jag tänkte köpa midjemodellen, men kunde inte hitta några recensioner från vanliga användare så jag vågade inte, så jag valde Vision's model i stället, men dom är helt klart intressanta, jag älskar stretch och priset är rätt, så lämna gärna en recension efter att du använt dom en säsong. 

• Thanks 1

Hade ett par midjemodellen hemma. Fick tyvärr återvända till butik då det var fel storlek för mig och den jag behövde var slut. Det jag reagerar på är att de har tight passform så stretch behövs verkligen. 

• Thanks 1
11 hours ago, Bigsalmon said:

Jag hade Loops stretchvadare runt 2005. Mycket behagligt! Det måste finnas nån hake eftersom fler inte kör med stretch. Mina höll som andra vadare i mellanprissegmentet, så det verkar inte vara problemet.

Ja, jag är också nyfiken på vad haken är. Stretch i sin natur är ju mjukt, kan det då blir problem med hållbarhet när man "slår sig fram" i buskarna på väg till favoritvattnet? Eller kanske sätter sig på knä bland sten? Jag vet inte. Jag jämför lite med jackor, hardshell är att föredra vid hårt bruk.

Jag ser verkligen fram att testa dessa vadare. Går det åt skogen så kan jag överleva att ha lagt ut 1.999 (PM om ni vill veta vilken butik).

• 3 months later...

Haft dessa 2 säsonger. Köpte dom i slutet av förra säsongen. Väldigt bekvämt med stretch, men dom var lite tjocka och när dom är svarta blev det väldigt varmt under promenaden till sitt vatten. Tyvärr började dom läcka vid foten så det blev en reklamation. Fick ett par nya och även dom började läcka i foten. En vän till mig köpte samma vadare, samma problem...

En fin produkt annars, men dom måste fixa problemet med sömmarna i neoprensockan. Det är svårt att inte tycka om stretch när du måste över det där trädet som är i vägen, eller klättra ner till sin pool och inte riskera livet när man är stel som en pinne.

• 9 months later...

Uppdatering.

Jag råder ingen att köpa dessa vadare.

Reklamerade mitt par nyss efter att materialet i sig, alltså ej något hål, tagit in vatten när jag suttit i en flytring.

De är också extremt varma (varför svart färg?) och relativt tunga.

Fick just ett samtal från butiken att Scierra plockat bort dessa ut sortimentet. Helt enkelt för många reklamationer.

Har Scierra någonsin gjort något som fungerar?

det är ju beklämmande att vi som kunder accepterar vadare som läcker så lätt.

gäller även Simms om man har otur.

lika märkligt som att vi accepterar mobiltelefoner som spricker i glaset om man tappar dem.

sinnesjukt ta mig fan

• Like 1
19 minutes ago, HALster said:

lika märkligt som att vi accepterar mobiltelefoner som spricker i glaset om man tappar dem.

sinnesjukt ta mig fan

Har flera scierra spön av senare årsmodeller som funkar helt utmärkt.. 

Även tvåhands....   Har faktiskt fiskat mer me dom än mina Helios 3 spöna pga att jag inte vill klättra i bergen me hundar o dyrare modell av spön... 

Köpte billiga namnlösa kinesiska vadare för en femhundring för minst 15 år sen. Det var nåt parti med något fel på. En sorts nödköp när kassan var skral. Dom håller än. Kanske felet var att dom var för slitstarka? Nån sorts superväv av misstag släppt på marknaden? Märkligt ändå när man haft mycket dyrare som gett upp efter bara ett par år.  Vilket känns som det typiska med vadare.

6 hours ago, Line-speed said:

Även tvåhands....   Har faktiskt fiskat mer me dom än mina Helios 3 spöna pga att jag inte vill klättra i bergen me hundar o dyrare modell av spön... 

Men släpp hundarna lösa då!

Edited by Frank
2 hours ago, Frank said:

Köpte billiga namnlösa kinesiska vadare för en femhundring för minst 15 år sen. Det var nåt parti med något fel på. En sorts nödköp när kassan var skral. Dom håller än. Kanske felet var att dom var för slitstarka? Nån sorts superväv av misstag släppt på marknaden? Märkligt ändå när man haft mycket dyrare som gett upp efter bara ett par år.  Vilket känns som det typiska med vadare.

Men släpp hundarna lösa då!

Finns sjukt mkt renar här så de går inte släppa lös två huskys då.. 

10 hours ago, HALster said:

sinnesjukt ta mig fan

Men det är tyvärr inte meningen att saker vi köper ska hålla så länge.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

• Like 1

Än en gång så tror jag folk köper för liten storlek...speciellt när de heter stretch så ska de sitta som ett kukskinn..  

Känner många som köper billigare modell av vadare som verkar hålla o fungera.. 

Jag har 3par vadare o skor för olika ändamål o två av dem e Rapala... Funkar hur bra som helst.. 

31 minutes ago Line-speed sa:

Än en gång så tror jag folk köper för liten storlek...speciellt när de heter stretch så ska de sitta som ett kukskinn..  

Känner många som köper billigare modell av vadare som verkar hålla o fungera.. 

Jag har 3par vadare o skor för olika ändamål o två av dem e Rapala... Funkar hur bra som helst.. 

Kan hålla med om att just Rapala och även vision faktiskt gör väldigt bra billiga vadare som håller över tid.

scierra gör en del bra spön men vadare? 
min polare spontanköpte ett par scierra midjevadare för två-tre år sen när vi va i Kiruna. Jag gick in på livsmedelsaffären och när vi möttes vid bilen så stod han där med sitt köp... han verka väldigt nöjd. jag ville inte säga något så jag tänkte att hoppas de håller en vecka i alla fall...

när vi vinkat av helikoptern så tar polarn en pissepaus. Plötsligt hör jag hur han svär till. Lite halvnöjd kommer han fram och visar att dragkedjan i gylfen gick sönder vid första försöket 😂 

jag kan inte minnas att någon användare någonsin har lovordat en scierravadare så det vore ju kul om någon nöjd användare tyckte till i tråden?

17 minutes ago, Jonas said:

Kan hålla med om att just Rapala och även vision faktiskt gör väldigt bra billiga vadare som håller över tid.

scierra gör en del bra spön men vadare? 
min polare spontanköpte ett par scierra midjevadare för två-tre år sen när vi va i Kiruna. Jag gick in på livsmedelsaffären och när vi möttes vid bilen så stod han där med sitt köp... han verka väldigt nöjd. jag ville inte säga något så jag tänkte att hoppas de håller en vecka i alla fall...

när vi vinkat av helikoptern så tar polarn en pissepaus. Plötsligt hör jag hur han svär till. Lite halvnöjd kommer han fram och visar att dragkedjan i gylfen gick sönder vid första försöket 😂 

jag kan inte minnas att någon användare någonsin har lovordat en scierravadare så det vore ju kul om någon nöjd användare tyckte till i tråden?

Sunkan!

Scierras midjevadare har sällan reklamation enligt lokala fiskeshopen. 

3 minutes ago Christian1971 sa:

Sunkan!

Scierras midjevadare har sällan reklamation enligt lokala fiskeshopen. 

Kör du scierra? Och rekommenderar dem? Vore kul med lite förstahandsrekommendationer från nöjda medlemmar. Helt ok att hänvisa till gamla trådar med om ni hittar något?

Mina första vadare var ett par, i desperation inköpta Scierra (CC3?)

Förutom att passformen var rent bedrövlig och att de var felsydda (några batcher hade fått en mindre storlek av neoprensockor påsydda) så höll de iaf tätt de (relativt få) gånger jag använde dem. Det är väl ungefär det enda positiva jag kan säga om dem och kvalitetskänslan

• Haha 1
14 minutes ago Sahlberg sa:

Mina första vadare var ett par, i desperation inköpta Scierra (CC3?)

Förutom att passformen var rent bedrövlig och att de var felsydda (några batcher hade fått en mindre storlek av neoprensockor påsydda) så höll de iaf tätt de (relativt få) gånger jag använde dem. Det är väl ungefär det enda positiva jag kan säga om dem och kvalitetskänslan

Tycker ändå det Kvalificerar som ett positivt betyg. De höll ju tätt vilket brukar strula annars😂

3 hours ago, Jonas said:

Kör du scierra? Och rekommenderar dem? Vore kul med lite förstahandsrekommendationer från nöjda medlemmar. Helt ok att hänvisa till gamla trådar med om ni hittar något?

Nej jag fick reklamera mina, kommer inte ihåg modellen men det var deras flaggskepp. Garantin funkade bra men även andra paret höll inte och efter en o en halv säsong blev det att köpa nya, så jag rekomenderar inte Scierra som vadare.

Fiskekompisen Sunkans scierra har däremot hållt många år. 

Pratade med fiskeshopen och de säger att de sällan får reklamation på Scierras midjevadare. 

Hade däremot en Scierra jacka som var perfekt, gav i princip bort den då jag ville ha en Vision jacka, till mina vision vadare. Den Jackan läcker som ett såll i sommarregn...vadarna är täta. 

köpte  X-16000 modellen , började snabbt läcka på olika ställen främst sömmarna , reklamerade 2 gånger sen tröttna jag och köpte annat. 

De nya spömodellerna verkar dock rätt trevliga och prisvärda.