Jump to content
Sign in to follow this  
Ingemar Jäg

Martin MG-7. Mohawk NY USA. Info?

Recommended Posts

Hej, jag undrar var jag kan få info om denna flugrulle? Gärna en länk om fabriken

Rullen är märkt: "MARTIN REEL CO. MOHAWK NY U.S.A" samt "MODEL NO.  MG-7" och " MADE IN U.S.A."

Diameter 3 1/2" ,spoltjocklek knappt 1".

Det verkar inte vara en kinatillverkad rulle för bromsen är alltör komplex ( dubbla hävstånsgsystem) . Så den är vål gjord före kinaflytten.

Bilder finns i Trxderas flugrulleannonser. Jag skall försöka trixa in några här också.

Tacksam för all info.

MG-7 är tillverkad i USA. På den adress som du angett :)

Stabil ”blue-collar” rulle, skillnaden mot tidigare modeller som 67 är att både spole och hus är perforerad/ventilerad och därmed lättare. 

Fiberglassflyrodders har flera trådar bara om just den modellen, tyvärr har de flesta bilderna försvunnit med bildlagringssajternas övergång till att ta betalt för att fildela.

Har nog användarmanualer hemma tror jag... 

• Thanks 1

3 5/16” 4oz, kapacitet upp till WF9 , (men jag skulle rekommendera 7-8). Det är en single action med stegvis fjäderbromsverkan. (Cammed spring tensioner) En click and pawl typ, knarren är inte särskilt blygsam. Rullen är lätt att plocka isär, konstruktionen är mycket robust. Lite känsla av en korsning mellan en ikea möbel och en stridsvagn. Rullfoten är ganska bred och robust, även på de lättare modellerna. För lite nättare rullfästen är det inte säkert att det blir kärlek direkt. Rullen gjordes även i Wide modell med bredare spole, en S modell med friliggande spolkant och en WS med bägge dessa modifikationer.

Bör vara tillverkad i Mohawk, NY ungefär när Reagan blev president. Företaget har gjort fiskerullar i NY mellan 1885-1990 ungefär, sedan flyttade produktionen till Oklahoma när de köptes upp av Zebco.

• Thanks 1

Tack så hemskt mycket för intressanta och raska svar. Jag tycker mycket om den, men försöker trots det sälja den av harmoniskäl.

Har jag tur får jag ha den kvar eftersom ingen lägger bud.

Då måste jag fixa ett bättre bett i knarren.

Men det ordnar sig. Nu ska jag testa hjärtat med ett havsbad. Ska räkna havsöringarna bakom min favvosten...

2 hours ago Ingemar Jäg sa:

Tack så hemskt mycket för intressanta och raska svar. Jag tycker mycket om den, men försöker trots det sälja den av harmoniskäl.

Har jag tur får jag ha den kvar eftersom ingen lägger bud.

Då måste jag fixa ett bättre bett i knarren.

Men det ordnar sig. Nu ska jag testa hjärtat med ett havsbad. Ska räkna havsöringarna bakom min favvosten...

Trodde ju att det var du som var köpsugen! Liknelsen med stridsvagn var bara i positiv anda, formspråket är dock kanske mer IKV och M113... Ni borde ju trivas ihop. :)

Jag hade definitivt budat på rullen om jag inte redan en, samt ytterligare två Martins i samma linklass, samt ytterligare fyra andra rullar i samma klass. Det förekommer synpunkter på ordning och reda. (ordning är det dock, allt har sin plats, men eftersom huset är underdimensionerat i flugfiskeförvaring skiftar dessa platser omkring lite och kan skapa ett felaktigt intryck av oordning)

Edited by Troutman

Min fru har ett flertal synpunkter på mina samlingar av böcker , modelljärnvägar och flugfiskeprylar mm. Tror det är en genetisk defekt. Den  defekten är generell med undantag av skor, handväskor och "den här gamla trasan, den har ju hängt i garderoben jättelänge"-prylar.

Stridsvagnsliknelsen var nog inte så dum. Rullen är ju stabil med rejält dimensionerade detaljer och rejäl fot.

Jag har lagt den på Tradera för att inte bidra till köp&sälj- irritationen som sprider sig här på forumet.

När jag skrev annonstexten tyckte jag att den blev något mager och jag ville veta mera att delge tänkt köpare.

Hänvisningen till " Fiberglass Flyrodders" var mycket fruktbärande. Där fastnade jag ju alldeles för länge och har fortfarande mycket oläst.

Om ingen lagt bud nu om en stund drar jag tillbaka rullen från Tradera. Får väl gömma den i en urholkad bok...

Alltid kul att lära mer. Ha d gött. Nu skall här badas, det blev uppskjutet förut pga brist på lyftstark livvakt.

Så, nu var rullen fri igen...

Edited by Ingemar Jäg
Informationsunderskott samt tangentbordsfel...