Hoppa till innehåll

Winston TH B3


Pruppen

Recommended Posts

54 minutes ago Filbert sa:

Hej.

Winstons 11 fots microspey klass 4 är ett underbart spö. Rio Scandi short 4:an sitter som en smäck. Bara + på det spöt förutom priset då?

Mvh Anders

Trevligt!

Tänkte mest ha det till streamer fiske, så hur stor kan flugan vara för att det ska fungera bra att kasta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har 3 spön från Winston(faktiskt dem enda jag äger). 

3106 = Underbart spö för mindre vatten och mindre flugor. Fiskar det med en SA Spey Lite Scandi 240 grains. Helintegrerad lina som verkligen är helt perfekt på detta spö. Mindre öring ger rejält med känsla. Tog några fina kilosöringar i fjällen på detta spö förra året och det var helt fantastiskt. Har en Danielsson FW 4-7 till spöt och hela kittet blir ruskigt lätt.

4110 = Köpte det förra året och varit ute med det ett par gånger. Blir förhoppningsvis fler pass i sommar. Kraftfullare än 3106 och säkerligen mer mångsidigt. Kan bära större flugor och trivs med mer grains. Har en SA Skagit 240 grains som jag fiskat med och adderar vikt med olika Scandi / OPST och Mow tippar. Detta spö verkar vara det mest uppskattade i Micro Spey serien.

6126 = Första riktiga testet var för några veckor sedan på EM. En stark sexa men samtidigt ger dig mig lite finess. Jag gillar att köra lätta grejer och dagens spön har så mycket kraft så jag anser att man blir lite mer "fishey" med kortare och lättare spön. Fiskade mest med min Scandi Short belly i klass 6/7 och med tippar landa jag på 390-420 grains. Med en Rio GripShooter lina var det en underbar kombination. Efter ca 1 h tog jag en fet blänkare på spöt och det var roligt att köra fisk på det.

Jag har på senare år testat ganska många olika spön men dessa jag har nu passar min Casting Stroke. Jag är ingen snabb kastare men Winston ger mig möjligheten att snabba upp om det skulle behövas. De är smooth rods och ger mig mycket feedback + att de är roliga att drilla med.

Om du är på jakt efter spön har jag fått mycket input om Winstons nya Spey Spön som heter Nimbus.

Du kan läsa en Review om dem på Ashlands Flyshop. De är frälsta i 7129 varianten.

Har du ytterligare frågor är det bara att skicka ett meddelande. Jag svarar gärna.

Med vänlig hälsning

Mattias

 

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska byta mitt klass 8 enhands mot ett tvåhands. Vad jag förstår så passar linorna 11,6:an klass 5, så den ligger bra till. Har tänkt att ha den på det Norska havsörings fisket och hemma på brunöringen. Sedan så har jag ett bra 12,9 fots spö som tar linvikter på 29-31 gram. Det som är nära för inköp är 11,6:an och 14 fotaren. Jag har ett gäng enhands från Winston och gillar tänket bakom varje spö.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Det blev en Winston B3, 14 fot, klass 8. Den liknar G.Loomis Stinger GLX RR 15 fot som jag haft tidigare i aktionen så jag är riktigt nöjd med det. Spöt gillar flyt på 32-33 gram och sjunklinor på 30-31 gram. Det är ett spö som lyfter linan bra p.g.a. att spöt inte är toppsvagt. När man drar på så märks det att det är Boron i underdelen, jädrar vad det accelererar. Att det skulle ta 30 år att hitta rätt 14 fotare. Så nu är det bara att byta ut resten av spöna mot Winston. ?

Redigerad med Pruppen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Hej, 

Skulle gärna vilja ha lite råd inför eventuellt inköp av Winstons tvåhands. 

Har förstått att 14' #8 har fått bra recensioner, men tror att den kan vara något för lång för mina vatten. Samtidigt börjar man komma ner i låga linklasser när man går ner i längd. Gillar inte att ha för mycket prylar och vill helst endast ha ett spö. 

Hemmavatten: Mörrum. Någon gång kan det bli Örekilsälven eller Em. Det tidigaste vårfisket kan i princip uteslutas.

Vilket spö ur B3-serien hade ni rekommenderat? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...