Jump to content

Onödigaste flugfiskeprylen ni köpt

Gruvslusk
 Share

Recommended Posts

5 hours ago Andreas89 sa:

Alla former av förvaring som man bär på kroppen brukar stå mig dyrt. De provas, läggs i garderoben ett år, säljs. 

Inget slår den enkla känslan av ett spö i hand och en flugask i fickan. Synd att håvjäkeln är ett nödvändigt ont, annars hade man kunnat köra helt minimalistiskt. 

Hehe..... för endel år sedan köpte jag Scierra chest pack, dom med två påsar på bröstet..... skitbra tyckte man först ? men när dom va fullpackade med flugaskar tafsmatrial och nån klump gick det fan inte att fiska ? inte med tvåhandsspö iaf 

• Like 1

På 2018-05-12 at 19:43 Einarsson sa:

Vad menar ni med onödig flugfiskepryl? Det är bara frugan som hävdat deras existens men jag är fast bestämd att det är en myt.

Min fru "fortfarande" har flyttat till egen lägenhet ? kan det va pga..... ? ?

9 hours ago Andreas89 sa:

Alla former av förvaring som man bär på kroppen brukar stå mig dyrt. De provas, läggs i garderoben ett år, säljs. 

Inget slår den enkla känslan av ett spö i hand och en flugask i fickan. Synd att håvjäkeln är ett nödvändigt ont, annars hade man kunnat köra helt minimalistiskt. 

Kostnaden för att springa runt med en håv är långt högre än att skippa den. När fisken väl är vid fötterna är den ju alltid trött redan. Tar numera all fisk i kroken med peangen, enkelt att bogsera in eller lyfta upp med - slipper man ta i den vid C&R med etc. 

Edited by LAB
  • Like 1

42 minutes ago LAB sa:

Kostnaden för att springa runt med en håv är långt högre än att skippa den. När fisken väl är vid fötterna är den ju alltid trött redan. Tar numera all fisk i kroken med peangen, enkelt att bogsera in eller lyfta upp med - slipper man ta i den vid C&R med etc. 

Jag lutar nog mer åt håv för egen del ändå, och det är väl mycket subjektivt. Lyfter/greppar/fotar nästan aldrig fisk utan det är mest skönt att ha en parkeringsficka som innebär game over så att man kan släppa ner axlarna, lägga spöt åt sidan och kroka av i lugn och ro. 

• Like 1

9 hours ago Gruvslusk sa:

Än så länge tycker jag att min Stripper Clip leder med det onödigaste flugfiskeprylen och Carlssons ölhållare som klar tvåa ????

Ja din stripper clip hade nog inte ens jag köpt?

AF9C49C4-D4BB-40B8-A309-A7E646535796.png

AB6407A9-1279-485F-A0DB-CC6E2E121139.jpeg

Edited by Carlsson

Det känns tryggt när man läser den här tråden och sen reser sig upp och går ut i garaget, tittar runt och gör ett försök att komma på något... men nej, allt är absolut nödvändigt och har sin givna plats i samlingen ;D

• Like 2
  • Haha 3

22 minutes ago MathiasL sa:

Den där Smith Creek-spöhållaren vars säkerhetsnål är gjord av tenn. Sådant skräp. Jag kunde lika gärna ha eldat upp fyra hundralappar.

Fast de tycker jag faktiskt är riktigt bra. Har två stycken såna spöhållare och Frida har en också. Vi har inte lyckats sabba nålen på någon av dem trots flera års användande men visst har det hänt att jag har fastnat och den har böjts så jag fått böja tillbaka den. Bra tips på produktutveckling att göra nålen starkare. 

2 hours ago Carlsson sa:

Ja din stripper clip hade nog inte ens jag köpt?

AF9C49C4-D4BB-40B8-A309-A7E646535796.png

AB6407A9-1279-485F-A0DB-CC6E2E121139.jpeg

Och trots att det står Simms på din ölhållare så är den betydligt billigare än min Stripper Clip ? 199kr är mindre smärtsamt än mina 1000kr ? som dessuom inte slutade på den summan innan jag fick hem skiten ?

Edited by Gruvslusk

49 minutes ago Jonas sa:

Fast de tycker jag faktiskt är riktigt bra. Har två stycken såna spöhållare och Frida har en också. Vi har inte lyckats sabba nålen på någon av dem trots flera års användande men visst har det hänt att jag har fastnat och den har böjts så jag fått böja tillbaka den. Bra tips på produktutveckling att göra nålen starkare. 

Min försvann bara. Jag blir fortfarande irriterad när jag tänker på den. :)

• Haha 1

21 hours ago Andreas89 sa:

Hej,

Själv använder jag aldrig håv vid kustfisket här i DK - behovs inte enligt mej, men på fjällen vill jag ha håv med.

Började med en vanlig håv och blev så j....... irriterat när den hängde i alla (som i varenda!) videbuske ja passerade.

En kompis gav mig en hopfällbar håv och jag var väldigt tveksam till den, men den fungerade utmärkt och var aldrig i videbuskarna, men nättet var inte C&R-vänligt (förstörde fiskarnas finnar). MEN jag tyckte om idéen och hittade för et par år sedan Guidelines håv som var gjort i samma stil, men med bra nät i:

https://www.wittlock.se/sv/utrustning/havar/guideline-hopfallbar-hav.html

Har funkat toppen för mig på fjällen og sista år Island - tar inte mycket plats og finns där i bältet alltid (när jag kommer i håg att sätta fasst det, så klart)

Mvh

Jesper DK

Att köpa ett dussin "bra nybörjarspön" som samlar damm, istället för att köpa ett "svårkastat & snabbt premium" direkt.

Att köpa en g4 vadarjacka för att jag inte ville sätta kroken i den betydligt billigare skaljackan.

En fetingdyr "fisketång" med hölster som aldrig används.

• Thanks 1
  • Haha 1

På 2018-05-14 at 08:42 Jonas sa:

Det känns tryggt när man läser den här tråden och sen reser sig upp och går ut i garaget, tittar runt och gör ett försök att komma på något... men nej, allt är absolut nödvändigt och har sin givna plats i samlingen ;D

Det finns mycket nödvändigt och bra på permanent förvaring i garaget... :D 

I kategorin onödigaste fiskepryl jag inte har köpt är jag sugen på en magnetisk spöhållare att fästa på bilen. Jag tänker inte åka omkring med riggade spön, det vore för användbart, en liten spöhållare bara, istället för att luta spöt mot bilen eller lägga det på marken. Blir alltid lite orolig för att klanta till det när det skall packas ihop. Vad tror ni?