Hoppa till innehåll

Helikopter från Kiruna


Mrgnizta

Recommended Posts

Hej, jag har varit medlem ett tag men inte varit så engagerad i forumet. Men nu har jag en konkret fråga!

Vi är ett gäng på 4 stycken flugfiskare som varje sommar har åkt till samma ställe i södra delarna av Lappland i 30 år för att fiska öring. Vi vet var de stora öringarna står i groparna, i höljorna och vilka sjöar som gäller. Erfarenhet kring ett område är A och O och ska man fånga de stora så måste man komma så långt bort från övriga fiskare som möjligt.  

Nu har en av grabbarna opererat knät så att vi inte kan vandra som brukligt. Så det har bestämts att vi ska testa något nytt varför Kiruna har dykt upp. Vi kommer att flyga ut med helikopter där vi sätter ned pekfingret på kartan (i alla fall enligt piloten) i början av augusti.  

Nu till mina frågor : )

Finns det älvar/bäckar norr om Kiruna som endast innehåller öring och/eller röding? Vi är nämligen inte intresserade av att fiska harr. Jag har full förståelse för om ni inte vill namnge en konkret älv eller bäck men om ni kan ge en fingervisning kring område skulle jag bli nöjd.  

Finns det områden norr om Kiruna där fisketrycket är lågt? Var i sådant fall? 

Tack,

/Mange  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kiruna-området är ett område där harren dominerar, Vattendrag med endast öring finns men där får du inte fiska. Det finns också vatten där rödingen dominerar men här får du verkligen kämpa. Ostörda områden ? glöm det ! Modern helikopter-trafik har förstört det - tyvärr. Du får vara beredd på blandat fiske ( harr ( flest) öring och en och annan röding och sedan att njuta av det underbara landskapet - att inte vara så rörlig är helt klart en stor nackdel. Tight lines ! Steen.  Ps: Råstojauri-fiskecamp är inget dåligt val för den som inte rör sig så bra, båtar på sjön ( lätt att nå fjärran vatten ) och landskapet runt är ganska lätt att röra sig i.

IMG_1291.JPG

IMG_1290.JPG

IMG_1268.JPG

2005_0828Image0009.JPG

2005_0828Image0003.JPG

Redigerad med Sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2018-05-20 at 20:38 Sovereign sa:

Kiruna-området är ett område där harren dominerar, Vattendrag med endast öring finns men där får du inte fiska. Det finns också vatten där rödingen dominerar men här får du verkligen kämpa. Ostörda områden ? glöm det ! Modern helikopter-trafik har förstört det - tyvärr. Du får vara beredd på blandat fiske ( harr ( flest) öring och en och annan röding och sedan att njuta av det underbara landskapet - att inte vara så rörlig är helt klart en stor nackdel. Tight lines ! Steen.  Ps: Råstojauri-fiskecamp är inget dåligt val för den som inte rör sig så bra, båtar på sjön ( lätt att nå fjärran vatten ) och landskapet runt är ganska lätt att röra sig i.

 

 

Är det verkligen så tufft på öring-fronten? Har som plan att styra upp ytterligare en resa till Kiruna i sommar, men med fokus på öring istället för harr. Hade hoppats på att kunna flyga ut till några hyfsade öringvatten.

Vart ska man söka sig istället med liknande smidighet som man kan få i Kiruna?

Har testat Laisälven ovanför Adolfström, och där finns det bara öring som jag förstått det, då harren inte kommer förbi ett vattenfall. Var dock lite för stor älv för min smak och lyckades inte lura upp annat än små exemplar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det tycker jag att det är.Har fiskat i Kiruna-fjällen i 30+ år, bott där i 26 år. Hade mycket bra örings-vatten nära Kiruna men det var under korta perioder kring 1. juli. Runt kring Kiruna är nog Rautas-älven mesta örings-älven men det är hårt fiskat så det vill jag inte satsa på. På fjället är Råstoetno ett bra vatten ( öring och harr ) men bästa delen hör under Råstojavri fiskecamp ( jag kunde fiska fritt där utan fiskekort, svärfamiljens vatten ) en del människor får du räkna med att möte och du skall gå långt, om än i lätt terräng, Vathenjokka nationalpark ( är inte riktig säker på stavningen, ligger lite norr om Riksgränsen ) där finns det öring men du får inte fiska där och det finns kontroll. // Steen

 

Fina fiskar på bilderna, och de finns men det är drömmar för en som inte bor i området och kan vara på plats i rätt tid. Som i år när sommaren har kommit ca. en månad för tidigt i norr då blir det väldigt svårt, trist men så är det. Pps: största öringen 2,0 kg. minsta 1,3 kg. Dessa togs inte samma dag, men en god eftermiddag kunde ge 3-5 öringar på torrfluga på ett par timmars fiske - men då gäller det om att vara på plats i rätt tid och fiske-perioden var kanske en vecka, sedan blev det mycket mindre och svårfångade fiskar. Hemma-vatten och "turistvatten" är inte riktigt samma sak.

23-6-07 Lj 1,4 kg krank.jpg

4-7-06 Öring 2,0.jpg

22-6-6 o 1.3 kg E12an.jpg

26-6-6 öring 1,2 krank stl. 14 brun.jpg

Redigerad med Sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago Andreas89 sa:

Inte mycket huvud i relation till kroppen på de där @Sovereign. De måste haft så det räcker att äta. 

Du har helt rätt ! Ett mycket speciellt fiskevatten var deras hem. Vi hade också ett testfiske i vattendraget under en 15 p.kurs i fiskevård / fiskebiologi som Umeå universitet höll i, resultat av 1 åringar ,1+ och 2 åringar fick nästan forskarna från Umeå "att smälla av " ett sådant vatten var jämförbart med de bästa i Skåne ( + 200 små öringar på 75 m. vattendrag vid elfiske. Varför ? lite högre vattentemperatur, utlopp från gruva med fosforhaltig järnmalm + sprängämnes-rester från gruvbrytningen innehåller kväve. = forfor+kväve + solljus = formeln for liv ! och i detta fall också lite varmare vatten året runt, bingo ! En mycket gynnsam miljö både för öringen och dess mat.  Bilder : Hemlig-jokk mitt augusti, mitt juni och tidig maj.

loussajokk 10-08-06.JPG

L-jokk 16-6-06.jpg

Loussa-jokk 10-5-05.jpg

Redigerad med Sovereign
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago Sovereign sa:

Du har helt rätt ! Ett mycket speciellt fiskevatten var deras hem. Vi hade också ett testfiske i vattendraget under en 15 p.kurs i fiskevård / fiskebiologi som Umeå universitet höll i, resultat av 1 åringar ,1+ och 2 åringar fick nästan forskarna från Umeå "att smälla av " ett sådant vatten var jämförbart med de bästa i Skåne ( + 200 små öringar på 75 m. vattendrag vid elfiske. Varför ? lite högre vattentemperatur, utlopp från gruva med fosfat-haltig järnmalm + sprängämnes-rester från gruvbrytningen innehåller kväve. = fosfat+kväve + solljus = formeln for liv ! och i detta fall också lite varmare vatten året runt, bingo ! En mycket gynnsam miljö både för öringen och dess mat.  Bilder : Hemlig-jokk mitt augusti, mitt juni och tidig maj.

loussajokk 10-08-06.JPG

L-jokk 16-6-06.jpg

Loussa-jokk 10-5-05.jpg

Pps: Ni som är yngre, gäller väl egentligen alla, läs,läs,läs och förstå ! kunskap är väldigt mycket nyckeln till bra fiske ! Lycko-kast, lycko-flugan, lycko-spinnaren - glöm det! det är din kunskap som ger dig resultaten! vet du var det är bra att vara som fisk ? ( skydd, temperartur och mat ) där skall du fiska ! Lyssna inte för mycket på andra ! ( "min kompis fick en stor öring....." ) ja men den är ju borta nu och massor fiskar just där för att de hört .... ! Förstå och gör eget ! Vill du läsa dig till kunskap ? gå till källorna, de som började fundera och skriva för 100 till 150 år sedan - mycket av det senare är avskrifter och tyvärr också förenklingar som gör att du missar de viktiga funderingarna.

För min del, jag blev efter många år, ganska bra på att förstå naturen i norra Lappland, nu bor jag i södern och måste lära om på nytt, inte så kul alla gånger ,med inte så bra fiske, men någon gång har jag väl lärt mig att förstå också dessa fiskevatten; p&T får väl kompensera lite under tiden. 

Säveån Floda.jpg

Sämsholm dam 1.jpg

Redigerad med Sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bittra sanningen helt enkelt, speciellt om man ska upp omkring mitten av juli det här året ? Och så är det inklusive jokkar och inte bara begränsat till strömmande vatten?

Sovereign, intressant läsning och bra info. Förstår var du menar, men har man en vecka på sig varje år är det lite knivigare. Man kanske fint får räkna med att vara helt beläst fram emot 60årsåldern.

Ismo, under första resan till Kiruna var faktiskt tanken hyrbil. Rätt spännande tanke i sig att bara ge sig ut på upptäcktsfärd helt själv. Idén föll dock på noll lokalkännedom, trots försök att läsa kartor för att komma på någon slags rimlig plan. Svårt att sitta bakom datorn och bedöma vad som är ogenomtränglig terräng och inte vid vattendragen. Den nitlotten har man ju gått på innan, men blod svett och tårar som insats ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för all info och de fina bilderna! Det är sådana öringar man vill hitta,  men jag förstår att det blir svårt att få tag på dem då vi aldrig har varit i området. 

Och för er info så är det bara en person som har problem med knät. Vi andra kan gå hur långt som helst ; ). Tyvärr är inte Råstojauri-fiskecamp så spännande då vi vill ha mer äventyr och vara mer enskilt.  

Nu är allt bokat trots att det verkar bli svårt att hitta vatten med endast öring (i alla fall vad jag kan läsa mig till här i tråden). Och vi kommer att flyga med Kallax och Mikko. Senaste budet är väster om Kiruna utan att få det mer preciserat än så. Men det ger sig väl när vi är på plats i Kiruna?! 

Har spanat runt lite via googlmaps. Och hittar ett område som jag tycker verkar hett med strömmar och sel, men jag är osäker om man får fiska i området. Dessutom är det gångavstånd till Norge (får man fiska på Norska sidan?) och ett större vatten som verkar ha ett kraftigt strömparti mellan två sjöar större sjöar (typ 2 mil västerut på kartan). 

https://goo.gl/maps/8uqinbxyXVC2

/Mange

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago Mrgnizta sa:

Tack för all info och de fina bilderna! Det är sådana öringar man vill hitta,  men jag förstår att det blir svårt att få tag på dem då vi aldrig har varit i området. 

Och för er info så är det bara en person som har problem med knät. Vi andra kan gå hur långt som helst ; ). Tyvärr är inte Råstojauri-fiskecamp så spännande då vi vill ha mer äventyr och vara mer enskilt.  

Nu är allt bokat trots att det verkar bli svårt att hitta vatten med endast öring (i alla fall vad jag kan läsa mig till här i tråden). Och vi kommer att flyga med Kallax och Mikko. Senaste budet är väster om Kiruna utan att få det mer preciserat än så. Men det ger sig väl när vi är på plats i Kiruna?! 

Har spanat runt lite via googlmaps. Och hittar ett område som jag tycker verkar hett med strömmar och sel, men jag är osäker om man får fiska i området. Dessutom är det gångavstånd till Norge (får man fiska på Norska sidan?) och ett större vatten som verkar ha ett kraftigt strömparti mellan två sjöar större sjöar (typ 2 mil västerut på kartan). 

https://goo.gl/maps/8uqinbxyXVC2

/Mange

 

 

Norska Dividalen är nationalpark och där får du inte fiska. om inte du har anknytning till området. Uppe vid Råstojavri får du fiska på norska sidan ( obs! gränsen till nationalparken ) men det är ett område med väldigt mycket folk. // Steen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Sovereign sa:

Norska Dividalen är nationalpark och där får du inte fiska. om inte du har anknytning till området. Uppe vid Råstojavri får du fiska på norska sidan ( obs! gränsen till nationalparken ) men det är ett område med väldigt mycket folk. // Steen

Det stämmer inte - du får så klart köpe norsk fiskekort/licens til nationalparken Øvre Didvidal för att kunne fiske där. Jag har själv fisket innom området. Gick hur bra som helst att skaffa licens till det. Mener faktisk at Kallax Flyg sålde fiskekort för området också.

http://www.nasjonalparkstyre.no/Ovre-Dividal--nasjonalpark/Om-nasjonalparken/

Eller köp via hemsidan: https://www.inatur.no/fiske/51111895e4b039803a95fc40

Skitt fiske!

Jesper DK

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Jesper DK sa:

Det stämmer inte - du får så klart köpe norsk fiskekort/licens til nationalparken Øvre Didvidal för att kunne fiske där. Jag har själv fisket innom området. Gick hur bra som helst att skaffa licens till det. Mener faktisk at Kallax Flyg sålde fiskekort för området också.

http://www.nasjonalparkstyre.no/Ovre-Dividal--nasjonalpark/Om-nasjonalparken/

Eller köp via hemsidan: https://www.inatur.no/fiske/51111895e4b039803a95fc40

Skitt fiske!

Jesper DK

Bra med uppdaterat info ! tack ! Dock min erfarenhet från området, som är mycket vackert, är att fisket är ganska svårt och inte speciellt bra, mest röding där jag fiskat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som Ismo skriver, skit i helikoptern och ta en hyrbil istället.

Dagens människa är riktigt lat och det med den insikten man ska söka fiskevatten.

Om man kan tänka sig att gå lite drygt en halvmil eller så, hamnar man i det området som det är för långt att gå till och för nära för att flyg och fiskevattnet är i stort sett orört.

Det finns bäckar, sjöar som det knappt fiskas i varje år och dom ligger i avsnittet för långt för att gå och för nära för att flyga, det finns vatten som innehåller 100 % öring, det finns till och med vatten som innehåller 100% röding, men det vanligaste är kombinationen öring, harr och ibland gädda om det är bäckar ni fiskar i.

Så köp en karta eller googla earth, när ni hittar ngt ni tror är bra, gå dit men glöm inte mixen 50/50 bäckolja djungelolja för mygg finns det mycket mer än på kalfjället.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, Øvre Dividal er nog mest känd för rödingfisket - Jag var inte där men längre norr (Dærta-dalen) och också et par turer till Rostu-uttloppet i Norge.

På tock för mycket folk där, men väldigt vackert och lät-vandrat.

OBS! om tanken är på att Åke med Helikopter, så är det inte möjligt, eller lagligt, för transportbolagen att landa/lämna folk av på norska siden. Så man måste lämnas av vid gränsen någonstans ock gå därifrån.

Jesper DK

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har flugit ut i kirunafjällen en vecka varje sommar sen tio år tillbaka. Egentligen totalt onödigt då man bara flyger över en massa vatten som är minst lika bra som de man åker till. För oss är det lättja samt önskan om att kunna ta med sig saker som väger för mkt för o bära...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi får väl göra så gott vi kan med laxen, men det bästa vore att stänga laxtrappan i Jokk fall, då skulle 80% av laxen försvinna över en natt och öringfisket skulle bli mycket bättre.

Man har ju fått vara med om gamla goda tiden innan laxen kom i älven vet hur otroligt bra det var då, inte alls ovanligt man fick 5-10 storöringar på en kväll i augusti.

Men efter -97 ( första riktiga laxåret i Kalixälven) då är kvällarna med 5-10 storöringar lätträknade?

Laxen ska vara där den hör hemma och det är inte i Kiruna regionen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago puoltsa19 sa:

Vi får väl göra så gott vi kan med laxen, men det bästa vore att stänga laxtrappan i Jokk fall, då skulle 80% av laxen försvinna över en natt och öringfisket skulle bli mycket bättre.

Man har ju fått vara med om gamla goda tiden innan laxen kom i älven vet hur otroligt bra det var då, inte alls ovanligt man fick 5-10 storöringar på en kväll i augusti.

Men efter -97 ( första riktiga laxåret i Kalixälven) då är kvällarna med 5-10 storöringar lätträknade?

Laxen ska vara där den hör hemma och det är inte i Kiruna regionen

Varför hör inte laxen hemma i kiruna?

Jag hade gärna sett mer lax i lainioälven, då hade jag börjat fiska det istället... Försök få bort de som nätar och lägger saxar i rautas/alles(bla. på de sk. flugfiskesträckorna) så får vi väldigt fint öringsfiske där, helt ostört från lax. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago edvin edvinsson sa:

Hör med mikko, speca öring eller röding så fixar han det.

Finns en del riktigt fina rödingjokkar (enbart röding) norr om Kiruna. Med riktiga grisar.

Varför envisas alla med att köra google maps? Eniro kartor eller hitta.se är TUSEN gånger bättre.

I google maps så kan man lägga in punkter med egen info. det är bra tycker jag. vet inte om det går med de andra karttjänsterna du nämner. Har säkert 30 punkter i sthlms området där jag beskrivit olika fiskeplatser. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Ismo sa:

Den har ALDRIG någongång ens historiskt funnits i det antal &  som den finns nu!!...gammalt tillbaka...så fanns det enstaka & STORA!!

Trappan har gjort att Laxen kan stiga tidigare på säs. + i piss storlekar 1,5kg till 4-6kg i snitt.

För var det runt 7-8kg ..men betydligt mera nedströms..har skrivit om det förr. Folk fick ingen Lax då..ibland på nå/med när JA!..då pratar jag om tiden strax efter kriget..inpå 50-60tal ..då tidigt -60-tal.

Jag har intervjuvat många pensionärer nu döda hur fisket var den tiden...

Det märkliga är att Torneälven nedströms Jukkasjärvi på senare år fått Lax???..den har deffenetivt inte haft nått av Lax att prata om.

Antingen är allt trappans fel,..lr. tjuvinplanetringar...fr. högre ort.

Bara större Laxar kan ta fallet vid rätt tidpunkt..Jockborna själv säger att trappan byggdes för att öppna upp fler lekområden uppströms.

åfan, så tex Laxforsen har inget med förekomsten av lax att göra?

Trodde det fanns lax, sen fångade de all lax i mynningen till torneälven så den nästan försvann, sen planterade man lax och fick bort en del fällor och vips fanns det lax igen. Jag minns det som väldigt trevligt när man kunde börja fiska lax i sopperotrakterna på slutet av 90-talet. har dock inte tänkt på vad det gjort med öringen. Vad är det laxen gör som förstör för öringen?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fiskat efter kalixälven sen jag var en tvärhand hög och sett hur det enorma fisket vi hade på 70, 80 och större delen av 90 talet förändrats sen laxen kom i älven och inte är det till det bättre.

I och med att laxtrappan byggdes och kustfisket minskat efter lax får vi nu upp en massa lax i älven av alla storlekar, innan laxtrappan byggdes kom bara dom största upp och det är en väsentlig skillnad.

Öringen trycks undan från sina naturliga lekplatser av laxen och på det sättet minskar öringstammen.

Laxen ska vara där den hör hemma, nedre delarna av Kalixälven, Torneälven, Lainioälven m.m.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...