Jump to content

Scierra SRX V2.

Recommended Posts

Spön kastar antingen bra eller så gör de inte det. Resten bygger på känslor och tyckanden och hur spöt passar till det fiske som man tänker använda det till. Inte så mycket att orda om.
Jag har haft en uppsjö av premium-spön och råkade "halka" in på Scierra's SRX V2-serie. Det första som slog en var hur välbyggt spöt är, holkarna har väldigt fin passform och klingan är rak jämn och fin. Korkhandtaget skämmer heller inte ut sig. Sammantaget så kan man påstå att man får väldigt mycket spö för de ynka 1949 kr som det kostar. Testat spö är en 9'.6" i linklass 6.

Idag så fiskade jag med spöt och kastmässigt så fungerade det klanderfritt. Spöt är inte styvt, bara sådär lagom, tycker att den påminner en del om Sage SP.
Det är bra klipp i spöt när man mosar på lite. Byggkvaliteten och finishen är klart över medel, bättre än på många av dagens premium-spön.
Kastmässigt så är den också i paritet med många premium-spön.
Jag hade tyckt att detta spö är bra även om den hade kostat 6000 kr. Nu får man det för en bråkdel av det priset.
Därför så skrev jag denna recension och tycker att Scierra SRX V2 är ett fynd.
Mathias Lilleheim har gjort ett bra jobb med den här serien.

Korkhandtaget blev lite väl ljus på bilden, handtaget håller högsta klass.

Scierra_V2.jpg

scierra2.jpg

Scierra1.jpg

Edited by Guest