Jump to content
Sign in to follow this  
trinityM

Dubbeldrag - fel på spöt?

Recommended Posts

Hej!

Är ganska ny inom flugfiske och har köpt ett nytt kit för gädda. Det första jag gjorde var att gå en kastkurs och där fick jag tips på övningar för att få in grunden i mitt kastande. Har övat ca 20-30 gånger nu med mitt flugspö och jag kommer ut ganska enkelt 20m med några luftkast utan dubbeldrag. 

Jag hade till en början lyckats ganska bra med dubbeldrag tekniken och jag "kände" när det blev rätt och visste direkt när jag gjorde fel. Men igår när jag var ute och provkastade vid en pöl så hände något märkligt när jag försökte kasta med hjälp av dubbeldrag.

Vid bakkastet så förlorade jag känslan helt, det kändes nästan som att linan fastnade mellan spöringarna och jag kunde inte "följa med" i bakkastet. Det hände flera gånger och jag tittade lite närmare på spöt och insåg att spöringen på toppen av spöt var helt "platt", dvs om man tänker sig att alla ringar sitter i en 90gradig vinkel längs med spöt så var den sista ringen "rak" (jag har inget minne av att jag har trampat på spöt eller skadat det överhuvudtaget) så jag antog att det ska vara så i och med att det inte såg ut att vara skadat på något sätt.

Spöt är ett JAW pike control 9fot inköpt på flugor.se

Är det fel på min teknik? Kan linan fastna i den här ringen och göra att jag inte får följa med i bakkastet? är det bara att vinkla tillbaka spöringen ? Om jag behöver byta toppögla hur gör man smidigast?

44 minutes ago trinityM sa:

Vid bakkastet så förlorade jag känslan helt, det kändes nästan som att linan fastnade mellan spöringarna och jag kunde inte "följa med" i bakkastet.

Du har precis upptäckt det största dilemmat med fluglinor, den s.k klister-coatingen som ser till att linan inte glider i bakkastet. Det händer även på linor som kostar 1400 kr.

• Haha 1

31 minutes ago Flyrod sa:

Du har precis upptäckt det största dilemmat med fluglinor, den s.k klister-coatingen som ser till att linan inte glider i bakkastet. Det händer även på linor som kostar 1400 kr.

Han skriver ju att öglan ligger platt, dvs i linje med spöt, borde inte det vara det primära felet i det här fallet? 

28 minutes ago Sahlberg sa:

Han skriver ju att öglan ligger platt, dvs i linje med spöt, borde inte det vara det primära felet i det här fallet? 

Jag har inte sett hur toppöglan ser ut på hans spö. I bakkastet så glider linan mestadels mot "tuben" på toppöglan, i framkastet så går linan mot ringen.

Edited by Flyrod

6 minutes ago Flyrod sa:

Jag har inte sett hur toppöglan ser ut på hans spö. I bakkastet så glider linan mestadels mot "tuben" på toppöglan, i framkastet så går linan mot ringen.

Inte jag heller men han skriver ju rätt tydligt att den ligger helt platt vilket borde reducera glidet/låsa i vilken lina som helst (dessutom har ju linan funkat vid hans tidigare kasttillfällen). 

5 minutes ago Sahlberg sa:

Inte jag heller men han skriver ju rätt tydligt att den ligger helt platt vilket borde reducera glidet/låsa i vilken lina som helst (dessutom har ju linan funkat vid hans tidigare kasttillfällen). 

Ja så kan det vara. Att linan fungerade bra vid ett annat tillfälle är ingen garanti, klister-coatingen kommer förr eller senare. När jag läser hans beskrivning av problemet så passar det in på klister-coating. Min erfarenhet gällande vinklade toppöglor är ganska så måttlig, rent av obefintlig när jag tänker efter...

Otroligt roligt med så många svar!

MathiasL:

Jag såg också den bilden och tänkte att det måste ha skett en olycka. Har försökt rätta till öglan nu så det ska vara rätt. Det intressanta är dock att jag är helt säker på att jag har kastat vid flera tillfällen med öglan på det sättet, och det har fungerat ganska bra. Så att öglan inte ska vara platt kan vi nog vara överens om, men om det är den största anledningen till att linan inte är lika trevlig i bakkastet som för en vecka sedan låter jag vara osagt.

Sahlberg och Flyrod:

Jag kan som sagt konstatera att öglan har varit med om en olycka men med hjälp av lite verktyg så ska jag försöka rätta till den till sin ursprungliga form.

Ännu en tanke som slog mig när jag började uppleva detta problem var att jag fick känslan av att "det skulle funka bättre om jag kunde smörja in linan med fett". För att det där "glidet" som jag var van vid, helt och hållet försvann. Jag blev riktigt nyfiken på klister coating teorin, vad kan man göra för att motverka eller förbättra?

Återigen tack för alla svar, som nybörjare känner man sig lite vilse, och allt som är fel känns rätt och tvärtom :) :)

Vill inbilla mig att Tiemco linmedel fick mina linor att skjuta något längre, men... Effekten varar inte så länge, det fastnar skit på linan hela tiden, du får trots utförligt avlägsnande av överflödigt linmedel fläckar på allt och alla runtomkring dig t ex rullen, korken, solglasögonen/ögonen, bilens inredning osv.. Med andra ord det ser ut som man varit knökpackad och ätit en calzone utan servetter och bestick.

Men det är värt besväret, får lov att vara det när man köpt sig 2 burkar... Testa! 

En annan variant är lägg linan i ljummet tvålat vatten i en hink -> låt ligga en stund -> torka ren ett par gånger genom trasa -> applicera lingucka (typ Cobra Spit från flugor.se om du har en lina från dom) -> låt ligga över natten -> buffa linan genom en torr trasa när du vevar på den på spolen igen. Klart.

Tar inte så lång tid. Inte lika smidigt som sån där spray man sprayar direkt på spolen vid fisket men du slipper se ut som att du varit knökpackad och ätit en calzone utan servetter och bestick. 

Men fixa toppöglan först och främst, ligger den i linje med spöt har du ju maximal bromskraft genom den. 

8 hours ago trinityM sa:

Men igår när jag var ute och provkastade vid en pöl så hände något märkligt när jag försökte kasta med hjälp av dubbeldrag.

Vid bakkastet så förlorade jag känslan helt, det kändes nästan som att linan fastnade mellan spöringarna och jag kunde inte "följa med" i bakkastet.

Vad är det för lina som vi talar om?
Att linan utsätts för vatten och slutar glida i spöringarna är ett säkert tecken på klister-coating. Detta sker med alla linor i olika grad.
Toppöglan måste trots det fixas.

Det finns en del bilvårdsprodukter typ Turtle Cockpit Shine pad som fungerar utmärkt på linor av vinyl (kanske inte lika bra för uretan-baserade linor från Airflo?). Skulle säkert kosta fem gånger mer om dessa produkter var riktade mot flugfisket....🤑 

På 2018-05-22 at 21:40 Flyrod sa:

Vad är det för lina som vi talar om?
Att linan utsätts för vatten och slutar glida i spöringarna är ett säkert tecken på klister-coating. Detta sker med alla linor i olika grad.
Toppöglan måste trots det fixas.

* Linan är en Sameo Payload Pike Control på 19.5g klumpvikt! flyt med vit runningdel och grön klumpdel, En lina som ger kontroll trots att den är tung och kan användas för s.k. shootinghead kast! * Taget från flugor.s, där jag köpte kitet.

Jag har fixat toppöglan, och gick ner till gräsmattan återigen för att testa och kasta. Det gick hur bra som helst, och därför misstänker jag klister-coating problemet då jag enbart har upplevt detta när linan reagerar med vatten.

Sen kan det vara fel på min teknik också, jag började min flugfiske karriär för ca en och en halv månad sedan så jag har väl en hel del träning framför mig.

Tack för alla svar!