Jump to content
Sign in to follow this  
fiskarn

Mat i fjällen

Recommended Posts

Har flugfiskat i hela mitt liv både till och från samt campat när det har behövts så jag är ingen novis på det stora hela. Men för sommarens resa så är jag dock novis! Fick ett infall att söka kvoterat vatten inför sommaren med min närmaste fiskekompis och plötsligt händer det kan man säga!! Första försöket så blev vi tilldelade 10% av årets kort på en mycket fin sträcka.

Tält, kök, och liggunderlag och sådant har jag köpt nytt inför sommaren så de prylarna är i hamn. Men det blir vårat första propeller lyft så vi kommer att stanna tre dagar på första stället och tre fyra dagar på nästa så det blir en hel det nätter ute i det fria. Frystorkat kommer jag att ta med minst ett för varenda dag plus 2-3 extra för vädret kan vi inte bestämma över och Propellern (Helikoptern ) kan bli inblåst av vädret.

Men VAD!! får jag ej glömma???

Problemet är ju att när resan börjar så kan jag inte vända tillbaka för att jag har glömt något så allt som behövs måsta jag ha med mig. Kommer troligen även att köpa med mig ved och betala för den vikten för att ha en skaplig brasa någon gång.

Men hur gör jag med Gasolen? får man ta med det från Arlanda i flyget?

Vad får jag inte glömma i matväg och övrigt? Knäckebröd lär jag ta med både två eller tre packet för det kan jag äta utan smör och pålägg. Tar ni med er färskvaror som ni försöker hålla kallt i vattnet i någon mindre plastbalja som får plats i ryggan?

Vilken typ av frukost brukar ni äta?

Plåster och medicin i någon form kommer också att packas. Hur gör ni som vart ute mycket och länge. Brukar ni tvätta kläderna och i så fall hur? Plastpåse och tvättmedel och ruska?

Jag lär bada i det kalla vattnet för jag gillar inte att lukta svett för myggen gillar mig i alla fall 😉 Finns det schampo och tvål som lättare fixar det kalla vattnet? sist jag försökte så hade jag ett elände att försöka få ur schampot som stelnade när jag försökte skölja ur det. Nu har jag knappt något hår kvar längre men hygienen är viktig för mig i alla fall.

//P

Mjukost på tub..... klarar att ligga i värmen det kör vi alltid med. Obs bara vissa märken tror kavli är ett som funkar.

Sedan finns det en mängd olika mjuka bröd som står sig över en vecka.

Detta funkar ju till frukost men jag brukar även ta med frustorkad musli. Se bild denna tycker jag är riktigt god.

Sedan så glöm för allt världen inte mygghatt samt toapapper och eventuellt något söt att sätta tänderna i 😁

20180526_172559.jpg

• Like 1

Pulvermjölk / Pauluns Granola och rostade hasselnötter, ( drar ingen gas vilket gröt gör och genererar inte lika mycket disk ) Knäckemackor med tubost. Rökt Oxfilé går alltid ner och hittas i butiker som säljer bosnisk mat.

Real turmat dock ej frukost, det är bara dyrt.

Vill / får man ta upp en fisk så är sashimi med kikkomansoya, wasabi och ingefära det absolut godaste jag ätit i fjällen punkt.

lök & Buljongtärning är bra

plastpåse för allt bajspapper, bränn upp på slutet.

less is more.

Edited by bratteus
  • Like 1

Tja det blir svårare och svårare med livsmedel som håller länge, men tänk på de goda gamla. Smör, glöm allt annat ! bröd med socker gärna russinlimpa av traditionell sort. Knäckebröd ok men känsligt i förpackningen ( blir lätt ströbröd ). Torrkött ( ren ) eller en ordentligt konserverad salami, burkmat typ tonfisk, pastej etc. tar inte mycket plats men ger mycket energi. Fruktsoppor i pulverform väger lite men ger energi. Sedan gott om nöt-mat typ mörk choklad nötter russin etc. // Steen

Edited by Sovereign
  • Like 1

En enkel kanonfrukost för oss som vanligtvis har svårt för gröt är att blanda 2 dl havregryn (eller en grötblandning med lite linfrö/nötter och sånt också) och en påse varma koppen fruktvariant i en stor kåsa. Häll på typ 4 dl kokvatten, rör runt och låt dra ett tag. Mättande, lättpackat, nästan gratis och faktiskt riktigt gott!

• Like 2

Är ni korpulenta! ..så svält. Bra för kroppen att inget få i 2-3 dagar..dock lite vitamin-dryck vore bra.

• Like 1

Fixa fempunktshygienen med baby wipes efter behov och bär hem/bränn skräpet. Bättre än att behöva kyla ner sig ifall vädret är ruggigt och lika bra att hålla fjället fritt från schampo. 

Annars har det ramlat in bra tips på nötter/torkad frukt/smör/torkat kött/frön/gryn osv. Mjukost blir även en pastasås om man rör ner den i varm pasta. Det blir helt okej bukfylla ihop med en ölkorv eller två.

Det godaste tycker jag är om man orkar göra en schysst jerky och torka lite lök/vitlök/vårlök/chili osv. Jerkyn blir rena smakbomben och lyfter  vad man än låter den ligga varmt i under några minuter. Det svåra brukar vara att inte käka upp den innan turen.  

• Like 1

1 hour ago Ismo sa:

Är ni korpulenta! ..så svält. Bra för kroppen att inget få i 2-3 dagar..dock lite vitamin-dryck vore bra.

👍

Nice mycket fina idér och förslag. Det gillas!!

Finns att ta av på kroppen men jag har ingen lust att ligga på diet. Man blir lätt grinig och tänker oklart om man går runt hungrig. Dessutom så blir eventuella fiskar lätt en portion mat. Jag vill må gott och njuta av turen och då är maten viktig. 

Har ju kommit en hel del bra förslag om bra Turmat och en stor del av packningen blir nog mat.... Tackar så mycket och fyll på med mer det gillas...

Konserven Salta biten i en nudelkopp/påse är en favorit, blir en rejält stadig köttsoppa.

Edited by LAB
  • Like 1

Det var många frågor och jag ska ge mig på att svara på några.

1) Du får inte ta med dig gasol på flyget, vare sig som handbagage eller i packningen. Du får undersöka innan resan var du kan köpa gasol när du kommer fram.

2) Tvätta gör man i en vattentät packsäck. De är inte jättedyra. Jag har en på 8 liter och det räcker. Ta med några påsar handtvättmedel (Y3) och tvätta i säcken. Ta med en lina som klädstreck.

3) Det du inte får glömma att ta med är ett extraspö och en extrarulle. När jag säger extrarulle menar jag hel rulle och inte bara spole. Ett spöbrott eller ett rullhaveri kan ju annars vara slutet på fisket på den resan. Bra kläder, sovsäck, liggunderlag och tält för att klara både hällregn i timmar och minusgrader är naturligtvis en annan måstegrej.

4) Till frukost brukar jag satsa på havregrynsgröt med russin och torrmjölk som man mixar med vatten i en flaska. Varma koppen med vanliga soppor och fruktsoppor är också bra att ha med när man vill få i sig ngt snabbt. Mjukost och en limpa, olivolja att steka i, nötter och russin för snabb energi. Och så naturligtvis kokkaffet. Det sistnämnda sätter guldkant på tillvaron.

Vart ska du förresten?

• Like 1

Åker en upptill fjälls med Helikopeter! ..då tar en med sig rejäl mat utan att snåla.

• Thanks 1

Skippa tvättmedlet av hänsyn till fjället och de som ska använda dricksvattnet i området efter er. 

Fyll en packsäck, låt den ligga i solen om sådan finns eller värm på vatten i köket. Är det bara lite fingervarmt går det lätt att jobba ned lite handtvål av snabbt nedbrytbar sort i vattnet och sedan knåda kläderna i säcken. Skölj, häng upp, blir kanon. 

Ta med extra plagg om det är mer noga än så, ni flyger trots allt ut. 

Edited by Andreas89

Börja med att köpa en plastback med lock.

Gräv ned plastbacken i närmaste myr och täck locket med torv. Då har du en jordkällare som håller +5 grader eller än bättre om du har en snödriva i närheten använd den.

Ta med er mat som är vakumförpackat. Oavsett mat håller den lätt 7 dagar i en nedgrävd plastlåda.

I stället för tråkig frystorkad mat blir det stekt Suovas med pasta och ett glas rött till det eller en iskall pilsner😀

Halva nöjet är ju maten så varför bara ha halvroligt?

• Like 1

Knäckebröd med pulvermos och stekt Harr/Öring/röding file` det kan jag äta ofta utan att tröttna.

• Like 1

3 hours ago subbuteo sa:

Det var många frågor och jag ska ge mig på att svara på några.

1) Du får inte ta med dig gasol på flyget, vare sig som handbagage eller i packningen. Du får undersöka innan resan var du kan köpa gasol när du kommer fram.

2) Tvätta gör man i en vattentät packsäck. De är inte jättedyra. Jag har en på 8 liter och det räcker. Ta med några påsar handtvättmedel (Y3) och tvätta i säcken. Ta med en lina som klädstreck.

3) Det du inte får glömma att ta med är ett extraspö och en extrarulle. När jag säger extrarulle menar jag hel rulle och inte bara spole. Ett spöbrott eller ett rullhaveri kan ju annars vara slutet på fisket på den resan. Bra kläder, sovsäck, liggunderlag och tält för att klara både hällregn i timmar och minusgrader är naturligtvis en annan måstegrej.

4) Till frukost brukar jag satsa på havregrynsgröt med russin och torrmjölk som man mixar med vatten i en flaska. Varma koppen med vanliga soppor och fruktsoppor är också bra att ha med när man vill få i sig ngt snabbt. Mjukost och en limpa, olivolja att steka i, nötter och russin för snabb energi. Och så naturligtvis kokkaffet. Det sistnämnda sätter guldkant på tillvaron.

Vart ska du förresten?

Pirtimesjokk blir första stoppet sedan ett nytt lyft för mer fiske 😉

Just now rifle sa:

Glöm inte myggnät då 🤤

Hade det på känn och tyvärr så gillar myggen mig så det blir någon form av mygghatt och Bushman myggmedel...

3 hours ago puoltsa19 sa:

Börja med att köpa en plastback med lock.

Gräv ned plastbacken i närmaste myr och täck locket med torv. Då har du en jordkällare som håller +5 grader eller än bättre om du har en snödriva i närheten använd den.

Ta med er mat som är vakumförpackat. Oavsett mat håller den lätt 7 dagar i en nedgrävd plastlåda.

I stället för tråkig frystorkad mat blir det stekt Suovas med pasta och ett glas rött till det eller en iskall pilsner😀

Halva nöjet är ju maten så varför bara ha halvroligt?

Hade den tanken faktisk så det blir troligen en mindre back.

4 hours ago Ismo sa:

Åker en upptill fjälls med Helikopeter! ..då tar en med sig rejäl mat utan att snåla.

Kan hålla med. Ska ni inte vandra kan man ju lyxa till det lite. Ta med lite färskvaror som ägg och kött för de första dagarna, och kanske lite vin till och med...

Du skrev också om tvål som ska vara lätt att skölja bort. Jag tror inte du hittar en tvål som sköljs lättare bort än ngn annan, utan tricket är att ta lite.

Pasta med pesto och soltorkade tomater är en favorit för mig på fjället. Om du har tillräckligt med bränsle så kan jag rekommendera att ta med någon sorts pannkaksmix och är hjortronen mogna är det inte helt fel.

• Like 1

Flugfiskarens mini-spa/vadar-tvätt; kräng vadarna ut å in, fyll jockvatten i benen, slå i uppvärmt vatten till uthärdlig temperatur, tag din medhavda tvättsvamp (väger ingenting) tvåla i dig lite på ben å lår ,dra på vadarna ,vattnet i dom stiger tvätta av resten av kroppen.  Sen skvalpar man runt lite så att vadarna också bliver lite renare, och om så erfordras upprepa proceduren utan tvål. En pilsner å en virre senare så är kroppen ren å fräsh å vadarna nytvättade.

• Like 1

Är inne på Ismos linje. Landar helikoptern nära tilltänkt vatten/basecamp så finns det ingen anledning att snåla. Det är värt dom 100-200:- i övervikt.

De har ju kommit in många bra mattips, suovas bla. Det kan vara bra att ha med sig en socker/salt blandning ifall man blir sugen på gravad fisk.

• Like 1

Leffe Millings knäckebröd-smör-kaviar-vitlök är gott till fjälls, det och gröt startar dom flesta mornar.

5 hours ago subbuteo sa:

Du skrev också om tvål som ska vara lätt att skölja bort. Jag tror inte du hittar en tvål som sköljs lättare bort än ngn annan, utan tricket är att ta lite.

Gjorde jag?..:blink: