Hoppa till innehåll

Mat i fjällen


fiskarn

Recommended Posts

6 hours ago fiskarn sa:

Hade den tanken faktisk så det blir troligen en mindre back.

Ta en där all mat ryms (korv, fläsk, suovas, oxfilé, smör, pålägg, m.m.)

Ingen vits att ta med en för liten, storlek ca 40-60 liter med tätslutande lock är lagomt.

Handla maten på Coop i Kiruna och köp backen samtidigt, köp lite fryst mat och kalla mejeriprodukter och lasta det i backen på den ofrysta maten direkt i affären.

När ni landar med helikoptern är maten fortfarande kall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45 minutes ago Ismo sa:

Nämen! ..har en köpt nytt tält,sovsäck,liggunderlag ev. ett spö + rulle...så borde bra mat var det minsta problemet! ..+ att en flyttar röva med en Helikopeter..MEN..mat som inte blir dåligt efter bara ev. 7 dagar...en kan nog allt svälta 2-3 dagar ifall vädret ställer till det.

& !!!! ..ni fiskar ju! ..är fisk.

Man ska i och för sig aldrig utgå ifrån att man ska leva av fisk man ska fånga. Sån hybris brukar straffa sig...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Ismo sa:

2st likadana inlägg! ..försöker du BANKA in infot?:lol:

När det gäller mat ska man vara i härdig.

Tänk dig att sitta efter en risig bäck utan vare sig mat, pilsner och bäckolja.

Enda sällskapet är 14 000 000 mygg, roligare finns

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Hi-Lo sa:

Är inne på Ismos linje. Landar helikoptern nära tilltänkt vatten/basecamp så finns det ingen anledning att snåla. Det är värt dom 100-200:- i övervikt.

De har ju kommit in många bra mattips, suovas bla. Det kan vara bra att ha med sig en socker/salt blandning ifall man blir sugen på gravad fisk.

Riktiga män går upp till fjälls.. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago Isoperla sa:

Pasta med pesto och soltorkade tomater är en favorit för mig på fjället. Om du har tillräckligt med bränsle så kan jag rekommendera att ta med någon sorts pannkaksmix och är hjortronen mogna är det inte helt fel.

Mycket trevlig idé!! Borde allt kunna vara mogna då. Det blir med på listan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mat är glädje och förgyller tillvaron mellan fisket och jag vill inte sitta och bjuda på  miljoner blodsugare utan att själv kunna unna mig något gott. Vist kan man leva på bara frystorkat och jag har inga problem med det men det blir betydligt trevligare om man på ett enkelt sätt kan lyxa till maten lite. Har fått en del idéer som jag själv inte tänkt på och det tackar jag för.

Två månader kvar till sommarens huvud mål men det blir även en tur till Härjedalen om ca tre veckor. Men där blir det betydligt bekvämare ? Även om fisket i sig troligen är  sämre. Men det gör inte resan sämre. Vi har det alltid mycket trevligt ändå av någon anledning.

Men det är väl därför man åker iväg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flytande bröd är en stapelvara. :)

Jag föredrar Carlsberg i PET-flaska.

Har ätit så mycket frystorkat och turmat i livet att alla chanser att slippa tillvaratas (plus att det är svindyrt)

Delar några stående inslag på vår fjällmeny när vi inte behöver bära vansinniga sträckor (siffrorna anger ordningen de tillagas och ätes)

Måltider (planerat för tre fullvuxna):

-(mål 5) Chiliconcarne med majschips, gurka, majs och salsa i tortillabröd.

(3 burkar chiliconcarne, två små påsar majschips, en stor gurka och en liten burk majs, 12 tortillabröd, stark sås, gräddfil)

- (mål 1) Pyttipanna med ägg och rödbetor

(1,5kg frusen Krögarpytt, sex ägg i en stötsäker plastlåda, milda kuliness, liten burk rödbetor, svartpeppar)

- (mål 4) Grillad korv med bröd och rostad lök (12 grillkorvar, 12 surdegskorvbröd, 50gram rostad lök, stark ketchup)

- (mål 2) Cheeseburgare med tillbehör)

9 frysta hamburgare, 9 surdegshamburgerbröd, 2 gula lökar, 3 bifftomater, litet paket färdigskivad cheddar, hamburgerdressing, stark ketchup.

-(mål 3) Falukorv, bacon och makaroner

1 Falukorvsring, 3 st baconförpackningar, ett paket snabbmakaroner i PET flaska. Stark ketchup.

-(mål 6) Halstrad öring/röding

1 kilosfisk eller 2 mindre

1 gul paprika

1 orange paprika

1 lök

1 citron (alt citronsaft)

Salt + peppar

Olivolja

Litet paket gräddfil

Aluminiumfolie

———

Myggnät, vadarlim, spö/rulle i reserv är alltid med. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Troutman sa:

Flytande bröd är en stapelvara. :)

Jag föredrar Carlsberg i PET-flaska.

Har ätit så mycket frystorkat och turmat i livet att alla chanser att slippa tillvaratas (plus att det är svindyrt)

Delar några stående inslag på vår fjällmeny när vi inte behöver bära vansinniga sträckor (siffrorna anger ordningen de tillagas och ätes)

Måltider (planerat för tre fullvuxna):

-(mål 5) Chiliconcarne med majschips, gurka, majs och salsa i tortillabröd.

(3 burkar chiliconcarne, två små påsar majschips, en stor gurka och en liten burk majs, 12 tortillabröd, stark sås, gräddfil)

- (mål 1) Pyttipanna med ägg och rödbetor

(1,5kg frusen Krögarpytt, sex ägg i en stötsäker plastlåda, milda kuliness, liten burk rödbetor, svartpeppar)

- (mål 4) Grillad korv med bröd och rostad lök (12 grillkorvar, 12 surdegskorvbröd, 50gram rostad lök, stark ketchup)

- (mål 2) Cheeseburgare med tillbehör)

9 frysta hamburgare, 9 surdegshamburgerbröd, 2 gula lökar, 3 bifftomater, litet paket färdigskivad cheddar, hamburgerdressing, stark ketchup.

-(mål 3) Falukorv, bacon och makaroner

1 Falukorvsring, 3 st baconförpackningar, ett paket snabbmakaroner i PET flaska. Stark ketchup.

-(mål 6) Halstrad öring/röding

1 kilosfisk eller 2 mindre

1 gul paprika

1 orange paprika

1 lök

1 citron (alt citronsaft)

Salt + peppar

Olivolja

Litet paket gräddfil

Aluminiumfolie

———

Myggnät, vadarlim, spö/rulle i reserv är alltid med. 

Riktigt fin meny det där ? Gillas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Några påsar tortellini, pulversås, någon torkad kryddig korv, torkade tomater,

kryddor, blanda i efter behag. Te, kokkaffe, iste, en god hård ost, mjukost, lingongrova, bregott.

Matiga pulver soppor. Något stärkande whiskey i någon lätt rostfri flaska.

Satsa på en lyxmiddag, så tar man något att längta till. Nötter mörk choklad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd! 

Jag är varje år ute minst en vecka med en polare på fjället och varje år kommer man på vad man ska komplettera med inför nästa resa. Gällande mat så har vi alltid med ägg. De håller en par veckor i rumstemperatur. Stryktåliga förpackningar för ägg finns på naturkompaniet och liknande butiker. Vi har alltid en liten kylbag med engångs-ispåsar som håller ett dygn ungefär och då brukar vi ta med renskav, grädde, lagrad västerbottenost, bacon. Första middagen blir alltid renskav som man steker upp med vitlök, habanero-chili, salt, peppar och låter puttra i grädde. Till det dricks det rödtjut såklart:-)
Frukost första morgonen blir det alltid bacon och äggröra:-)
Resterande dagar äts det äggröra och kaviarmackor till frukost. Lunch och middag blir det oftast färsk fisk (om man är på ett ställe där man får ta reda på matfisk) med antingen ris eller pulvermos. Sedan är det inte så dumt att ha med sig två st frystorrmat, typ Blå Band taco stew (sviiingod) och de påsarna kan man dela på två personer. Sen har vi alltid med rikligt med ölkorv samt torkat kött.

De två ingredienser jag aldrig är utan är vitlök och chili. Det funkar till allt:-)

I prylväg så har jag den hårda vägen lärt mig att ta med en liten avbitartång. Sätter man en krok i kroppen så kan man behöva trycka igenom kroken för att kunna nypa av eventuell hulling. Skavsårsplåster kan vara bra att hitta om man ska vandra långt. Mygghuva kan vara bra att ha, kanske inte just när man fiskar men när man ska knoppa in en par timmar utomhus så kan den vara mycket välkommen när man ligger på rygg bland fjällbjörkarna. 

Ett par crocstofflor är skönt att ta på när man kliver ur vadarna. De väger ju inget heller.

 

 

67C00616-B7E7-444A-97BB-98D380C444EB.png

7313FB37-3F7E-44DB-A472-DB3A4F28F303.png

Redigerad med troutsniper
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago troutsniper sa:

Intressant tråd! 

Jag är varje år ute minst en vecka med en polare på fjället och varje år kommer man på vad man ska komplettera med inför nästa resa. Gällande mat så har vi alltid med ägg. De håller en par veckor i rumstemperatur. Stryktåliga förpackningar för ägg finns på naturkompaniet och liknande butiker. Vi har alltid en liten kylbag med engångs-ispåsar som håller ett dygn ungefär och då brukar vi ta med renskav, grädde, lagrad västerbottenost, bacon. Första middagen blir alltid renskav som man steker upp med vitlök, habanero-chili, salt, peppar och låter puttra i grädde. Till det dricks det rödtjut såklart:-)
Frukost första morgonen blir det alltid bacon och äggröra:-)
Resterande dagar äts det äggröra och kaviarmackor till frukost. Lunch och middag blir det oftast färsk fisk (om man är på ett ställe där man får ta reda på matfisk) med antingen ris eller pulvermos. Sedan är det inte så dumt att ha med sig två st frystorrmat, typ Blå Band taco stew (sviiingod) och de påsarna kan man dela på två personer. Sen har vi alltid med rikligt med ölkorv samt torkat kött.

De två ingredienser jag aldrig är utan är vitlök och chili. Det funkar till allt:-)

I prylväg så har jag den hårda vägen lärt mig att ta med en liten avbitartång. Sätter man en krok i kroppen så kan man behöva trycka igenom kroken för att kunna nypa av eventuell hulling. Skavsårsplåster kan vara bra att hitta om man ska vandra långt. Mygghuva kan vara bra att ha, kanske inte just när man fiskar men när man ska knoppa in en par timmar utomhus så kan den vara mycket välkommen när man ligger på rygg bland fjällbjörkarna. 

Ett par crocstofflor är skönt att ta på när man kliver ur vadarna. De väger ju inget heller.

 

 

67C00616-B7E7-444A-97BB-98D380C444EB.png

7313FB37-3F7E-44DB-A472-DB3A4F28F303.png

Tittade av en händelse på just sådana tofflor men hittade inga ljusgröna som jag ville ha ? De var mycket riktigt väldigt lätta och hittar jag rätt storlek så kommer sessa tofflor att få följa med alla mina fiske resor. Tackar för tippset om äggen och jag ska åka förbi och köpa mig skydd för ägg för det är altid gott och dessutom mättande då det är mycket protein i dem..
Mycket bra tipps..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

En mindre uppdatering av resan som blev av, Sanslöst Bra fiske är väl ett sammanfattande ord som skulle räcka. Maten som vi fick med oss räckte och blev över och vi behövde aldrig svälta då vi hade 50kg övervikt ;-) men dock så följer det med en dunk vin till på nästa tripp om den nu blir lika lång. Avsaknaden av regn gjorde även att vi slapp den värsta annstormningen av mygg men knott var det fördjävligt med vissa stunder för att helt försvinna under andra.

Tappade tyvärr även min kamera så de flesta storharrar blev kvar men minnerna består även om jag fick behålla en liten del från actioncameran. Saknaden av kameran är stor för så mycket stor harr som jag fotade måste nästan gå till historien. Fisket första dagen var så bra så jag var säker på att det fisket var omöjligt att toppa men tror faktiskt att dag två toppade den, sjukt kan jag bara säga och visst kommer vi att försöka nästa sommar igen.

Vi bytte vatten dag fyra och fisket var fortfarande bra även där men kunnde givetvis inte toppa på samma sätt som det kvoterade. Det var även sanslöst varmt under hela trippen och älven höll en sådan temp att jag faktiskt tog mig ett dopp under varenda lunch och det utan att bli uppäten av knott och mygg. Vi fick regn under ett dygn och fisken vaknade till och det var givetvis BiBio som började kläcka som var orsaken till det och med det ökande vattnet så blev faktiskt strömmarna mycket finare och bättre.

Längtar tillbaka och proppeller fisket gav mig mersmak samtidigt som SAS får sig en känga då deras Premium suger men nästan var tvunget då behovet krävde två väskor...

Det jag saknade mest under min tripp var nog en skärbräda av något slag och det kommer att åtgärdas på något sätt till nästa år...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Ajuste - har fiskat med en Loop Grafit samt en Flymax 356. Den senare passar perfekt;)
    • Hopp. Det dröjde ett tag med uppdatering - då jag inte har rört flugprylarna förrens nu... Oaktat, Har kastat en del på kusten (men inte fått fisk på det än) med SA Sonar Emerger resp. Infinity, bägge 6wt. Jag för enkelt ut hela klumpen + fem meter tafs med infinityn (som ju väger som en sjua). Även emerger tippen i 6wt (väger också som en sjua) med 10 fot Versileader samt 2 meter 0.35 Stroft går ypperligt, men är kanske i tyngsta laget med den tafsen. Har kastat singelmärla, samt märla droppad en halvmeter efter en balsapopper (i rätt liten storlek) som skall agera attraktor och flöte... Har även testat poppern med en droppas San Juan Worm - och då behöver man ju flöte... Spöt har en behaglig metronomaktion och är extremt förutsägbart. Halvaktion ungefär (nederdelen är lite märklig för att kunna bära skapligt vindfångande dropper-riggar). Och det kastar enkelt med 5,5 meter från lina till dropper. -- Men - det är trots allt ganska vindkänsligt. Så undantaget fina dagar med sub-3-m/s kommer jag att köra Radian 6&7 wt på kusten. 
    • Spö i fint skick. Bytes mot en annan sexa i samma prisklass. Pm
    • Spön: Finns ett Meridian 6wt 9' som släpps för ett vettigt bud (eller intressant bytesförslag e.g. Radian 6wt/7wt eller Alpha + 5wt/6wt). Dra pm vid intresse så diskuterar vi. Spöt samlar just nu mest damm - till förmån för Radian-sjuan. Undanber mig dock skambud. Kan göras som kit med en Lamson Force Wide (91 gram, 120yds + 7wt) - har två så jag kan släppa den ena. Kan även ta ett separat bud på rullen. -- Finns ett Scott Flex, oreggat - fiskat tre dagar -  9' 7wt - 3000:- + frakt.  --   Rullar: Lamson Force Wide (91 gram, 120yds + 7wt) - bud. Jag har två, så jag kan släppa den ena. Undanber mig dock skambud. Finns en Loop CLW 2-6, bromsad grafitrulle - 500:- + frakt. -- Finns en Loop grafit/seatrout (första modeller) - ofiskad i grönt - 500:- + frakt. -- Finns en Lamson Liquid i något slitet skick med tre spolar (storleken som passar 6wt/7wt ) - dra ett pm med bud om intresse finns. Finns en Loop 2w + spole - bytes mot en dryfly (+ frakt då jag skickar med en x-spole) i bra skick. Eller då 1895:- som en dryfly kostar mig;) --   Linor: Fint skick: Rio Seatrout 6wt, fiskad tre dagar. Alldeles för kort för mig. 350:- + frakt. -- Blandat i använt skick (fullt fungerande) - 250:- + frakt RIO Long Outbound 5wt (en halv säsong) SA Sonar 7wt (hel säsong - finns flera stycken liggandes) SA Sonar 6wt (hel säsong - fick ta bort öglan, kan eventuellt finnas fler liggandes) Wulff TT+ 7wt (inte jättemycket fiskad) Wulff TT+ 6wt (inte jättemycket fiskad) -- 'Flugaskar' - lite missvisande, men flytande och vattentäta. -- Har även ett par flytande genomskinliga vision 'dubbelsakar' - säg 200:- för bägge + frakt. Har även en flytande vit C&F Bonefish som passar bra för öringflugor - säg 400:- + frakt. -- Är just nu ute och ränner på kusten, blir hypotermisk, motionerar mina Radians samt delar ut gratis läpp-piercing till hugade öringar - så det kan ta någon dag innan det kommer ett svar. Men: Dra ett pm, så skickar jag bilder (dock ej på linjävlarna)      
    • Fladen Urban UV400 polariserande solglasögon brun kamouflage, blå lins. Polariserande solglasögon. UV400 skydd. Polariserande solglasögon tar bort störande reflexer som till exempel blänk från vatten, blöt asfalt, snö och andra plana reflekterande ytor. Därför är de det perfekta valet vid aktiviteter som fiske, bilkörning, skidåkning och andra utomhusaktiviteter.   Pris: 250:- + frakt
    • Hopp. Finns en splitter ny grön (ofiskad) - 500:- + frakt (alltså den första modellen, som ser ut som en orginal). Finns även en CLW2-6 (småfiskad) - alltså den andra serien med broms. Samma pris för den. Dra ett pm om du är intresserad.
    • Har ett Cross sw 9' #7 till försäljning. Spöt är i nyskick och aldrig använt. Med original tub och strumpa. Plast kvar på handtag!  Nytt! Superfint spö för kusten eller streamer fisket efter stor vandringsöring mm Säljes för 3500:- inkl Inrikes frakt.  Skicka pm vid intresse.   
    • Har ett Cross S1 9' #6 MF till försäljning. Spöt är i princip nyskick och knappt blivit använt. Med original tub men med annan strumpa. Inga skador eller skavanker. Mycket fint skick!  En av de bättre sexorna på marknaden.  Säljes för 3300:- inkl Inrikes frakt.  Skicka pm vid intresse.   
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...