Hoppa till innehåll

Orvis Recon 486 - erfarenheter?


Jesper DK

Recommended Posts

Hej,

Jag har en Sage One 586, som jag använder vid fjällfiske och lite större åar här i Danmark.

Jag har börjat fiska i en liten å och nya vatten "kräver" nya grejor ?

Jag tänker att en klass 4 (alternativt en klass 3) skulle funka bra (ån är 2.5 m bred).

Skulle helst vilja få tak i en One 486, då tankan är att den kunne komme med på fjällen när det är lugnt väder till fin-fisket , men det är svårt/omöjligt att hitta en 486 - funderar på en klass 3 One...?

Jag har flera gångar stött på Orvis Recon klass 4 8.6 fot umtalad på nätet, men kan inte test-kasta den någonstans här i Köpenhamn, så jag tänkte att jag skulle försöka fråga forumet här om det finns någon som har erfarenheter med Orvis Recon 486? 

På förhand tack!

Jesper Dk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago Jesper DK sa:

Jag tänker att en klass 4 (alternativt en klass 3) skulle funka bra (ån är 2.5 m bred).

Hej!

Jag har både Orvis Recon i 586 och Sage One i 376. Jag kan utan förbehåll rekommendera bägge modellerna.

Jag valde mellan 486 och 586 på Recon och har läst tillräckligt många recensioner för att tillsammans med min erfarenhet av 586 göra antagandet att de positiva rekommendationerna om Recon 486 stämmer.

Till din 2,5m breda å skulle vilket klass 3 spö som helst med en passande lina duga fint.

Som ett komplement till din 586 One i fjällen hade jag valt ett Recon 486 om du vill ha ett skönt torrflugespö för alla vatten. Är det fiske i mindre fjällåar och strömmar som du har tänkt dig så hade jag valt mellan Recon 384 och Sage One i klass 3.

Mitt val landade i ett One 376, men det berodde mest på att köpmöjlighet till ett förmånligt pris uppenbarade sig.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago kent.flyfish sa:

Frida??? :blink:

Mm. Jonas nöjde sig inte med Recon, han har H2 Black Ops varianten och superfine istället... (kanske nåt enstaka spö till) Frida brukar ju få mer fisk så det talar väl för Recon, nån annan orsak är väl svår att se, eller?

Redigerad med Troutman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Troutman sa:

Mm. Jonas nöjde sig inte med Recon, han har H2 Black Ops varianten och superfine istället... (kanske nåt enstaka spö till) Frida brukar ju få mer fisk så det talar väl för Recon, nån annan orsak är väl svår att se, eller?

Fattar ändå inte vem Frida är, men det kanske alla på Edge borde känna till??!! :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago kent.flyfish sa:

Fattar ändå inte vem Frida är, men det kanske alla på Edge borde känna till??!! :huh:

En profil här på Edge. Allmänt känd för att fånga mer fisk än Jonas. 

https://www.edgeflyfishing.com/ipb/profile/12984-edgefrida/content/

:D

(edit: Jonas var snabbare...)

Redigerad med Troutman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...