Hoppa till innehåll

Hardy Zenith 10 fot i klass 6, vilken lina till streamer-fiske?


Bobbarn

Recommended Posts

Hej! 

Som titeln lyder så har jag ett Hardy Zenith 10 fot i klass 6. Jag undrar om det är någon som har lite tips på vad för lina som lämpar sig till detta spö vid streamer-fiske, gärna en lina som klarar tyngre ledat öringgodis exempelvis? 

Tips mottages även gladeligen om hur man skall tänka med flyt/sjunklinor, tafs mm vid det linvalet.

// Jonas

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar en hel del med streamers och ofta med vad andra kallar "små undulater", dvs ledade. 

De linor jag använder/använt är:

Rio outbound short 

Vision Vibe 85 f/s3 och f/i

Airflo streamer max short (motsvarar s7) 

SA Anadro (flyt) 

Vision bottom express 

Min erfarenhet är så länge man har en framtung lina, gärna kortklumpad lina så funkar det mesta bra. Större flugor kräver mer vikt på linan bara, dvs köp inte för lätt!

Personligen använder jag Vision Vibe 85 mest, de är relativt billiga, håller bra, inget minne och är inte lika slängiga som Rio outbound short. 

 

Gällande densitet så använder jag oftast f/s3. Vid starkt strömmande och flugor som har en del flytkraft kör jag s6/s7. Vid lågt vatten och/eller flugor typ Headbanger Sculpin, Barely legal etc kör jag med intermediate ibland. 

Tafs? Heldragen fc och beroende på kombination av lina och fluga någonstans mellan 2-4 fot, oftast max 3 fot. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago Sahlberg sa:

Jag fiskar en hel del med streamers och ofta med vad andra kallar "små undulater", dvs ledade. 

De linor jag använder/använt är:

Rio outbound short 

Vision Vibe 85 f/s3 och f/i

Airflo streamer max short (motsvarar s7) 

SA Anadro (flyt) 

Vision bottom express 

Min erfarenhet är så länge man har en framtung lina, gärna kortklumpad lina så funkar det mesta bra. Större flugor kräver mer vikt på linan bara, dvs köp inte för lätt!

Personligen använder jag Vision Vibe 85 mest, de är relativt billiga, håller bra, inget minne och är inte lika slängiga som Rio outbound short. 

 

Gällande densitet så använder jag oftast f/s3. Vid starkt strömmande och flugor som har en del flytkraft kör jag s6/s7. Vid lågt vatten och/eller flugor typ Headbanger Sculpin, Barely legal etc kör jag med intermediate ibland. 

Tafs? Heldragen fc och beroende på kombination av lina och fluga någonstans mellan 2-4 fot, oftast max 3 fot. 

Tack så mycket! 

Ang tafs så tänkte jag om någon taperad historia är lämplig att användas eller om man "bygger" ihop en egen sån? Eller helt enkelt rätt och slätt en ej taperad tafs direkt på fluglinan? 

Redigerad med Bobbarn
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Bobbarn sa:

Tack så mycket! 

Ang tafs så tänkte jag om någon taperad historia är lämplig att användas eller om man "bygger" ihop en egen sån? Eller helt enkelt rätt och slätt en ej taperad tafs direkt på fluglinan? 

En del verkar göra sina egna men jag kör bara heldragen fc eller nylon i typ 0.31 eller liknande för vanliga ledade. Eftersom flugorna är så pass stora, tafsarna relativt korta och att man kör med framtunga linor ser jag inte riktigt nyttan av en taperad tafs; grejerna vänder över ändå. En annan anledning för mig är att jag kör heldraget är att jag gör av med rätt mycket tafs, kör non-slip mono knot, byter flugor rätt ofta och sen fastnar man titt som tätt när man kör med snabbsjunk. Det går åt rätt mycket tafs helt enkelt. 

Kör man lite mindre streamers och långa tafsar så kanske taperad tafsar är bra. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...