Hoppa till innehåll

Smutsig Kork


bratteus

Recommended Posts

5 minutes ago Squadron sa:

Hur gör ni för att "fylla/reparera" sprickor som uppkommer i korken? Hamnar de på fel ställe kan iaf jag störa mig på dem.

Om det är sprickor petar jag in tvåkomponentslim så gott det går. Om bitar lossnar blandar jag korksmulor och tvåkomponentslim och fyller hålet. När limmet härdat slipar jag försiktigt bort det som "sticker upp". Men ta det försiktigt, det är lätt att slipa på det befintliga korkhandtaget och då blir det inte bra.

Annars finns det färdig syntetisk "korkmassa" just för ändamålet. Wittlocks brukade ha det. 

Sedan kanske sånt kemiskt trä i rätt färg kan fungera?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-20 at 14:04 Carlsson sa:

Jag tycker ändå att det var ett bra tips. Inte för att rengöra spön jag använder men det blir ju snyggare när man ska sälja  spön

Jag gör rent korken på alla spön jag köper som har lite grå smutsig kork, det är jag det ;) men svinto är överkurs jag tycker det räcker med Såpa eller Vim.

 

På 2018-06-19 at 19:48 Ismo sa:

En bör ha rena händer innan fisket!..en får ABSOLUT INTE!!! onanera före lr. under.

Men efter ? 

Redigerad med bratteus
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Diskmedel och Scotch Brita, rengör rätt noga över hela korken. Sen kan du ta korkmassa på tub och lägga i sprickor med tunn spatel, slipa sedan lätt med tunt sandpapper och blöt, nu har du ett nytt korkgrepp. Spöt ser nästan nytt ut!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är just på grund av några suspekta flug-fiskande onanister, som ju nu också mycket riktigt avslöjar sig i tråden,  ni bara gör mig än mer övertygad om att rengöring är det ända rätta på nyinköpta begagnade spön. Nu vet jag intill visshet gränsande sannolikhet vad minst en av ingredienserna i det ”gråa” på korken är och att jag har agerat rätt gällande detta.

;)

Redigerad med bratteus
  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...