Hoppa till innehåll

Fundering gäddflugspö klass 9


konungen87

Recommended Posts

Hej,
En fundering. Går i tankarna och införskaffa ett gäddflugset.
 
Är Vision Big daddy klass 9 ett bra spö? Hur är drillkänslan för gäddor 2-4kg? Eller är klass 9 för styvt för mindre gäddor? Kanske man ska välja klass 8?
 
Vilka linor behövs?
Flytlina eller intermediate för grunt vatten?
Samt en sjunk 3 eller sjunk 5 för djupare vatten?
 
Tack!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

#9 funkar bra även för gäddor mellan 2-4 kg. Jag hade inte köpt #8 för gädda. Blir lättare att få ut större flugor med #9. 

Hade köpt intermediate för fiske på grundare vatten samt en S3 eller S5 beroende på hur djupt du vill komma. 

Flyt känns överflödigt om det inte är så att du ska fiska i ytan. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns en del begade  gäddflugset ute till salu. Satsa på ett typ Big Daddy eller pike booster elr nått liknade. Köp ny lina kanske. Rekommenderar Big Daddy slomo till ett allround gäddfiske från 20cm djup till 1.5 meter. Klass 9# då klarar man av att kasta även större än 10- 15cm flugor. Med ett klass9 är Drillning av gäddor under 4 kg kul  men ingen direkt utmaning.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Vill bara vecka en tanke för val av spö om någon nybörjare läser denna visserligen lite gamla tråd. 

Klassen på spöt, vare sig klass 8 eller 9 eller annan klass av ett spö har inget med styvheten att göra utan är endast tillverkarens hänvisning till vilken linklass dem byggt spöt för.. Spöts aktion är det man talar om då det kommer till "styvhet", "mjukt" eller "toppigt" "snabbt eller "långsamt" osv, osv...ord som fiskare slänger med och med det sagt så finns det alla dess sorter inom alla linklasser och längder i princip.

En rekommendation från mig till en som är ny inom gäddflugfiske även fast jag absolut inte är någon guru inom detta är att inte ha ett för vad folk skulle kalla styvt spö för man får lätt en känsla av att det dunkar till varje gång linan sträcker med en stor gäddfluga på. 

Känslan blir ju inte totalt reducerad med ett lite djupare spö men helt klart lite reducerat.. Med detta sagt vill man fortfarande ha ett snabbt spö eller med snabb "återgång" så att säga och med bra kraftresurser även om det är lite djupare.  

Vet att vissa fiskar gädda med snabba spön som många gånger är toppiga/styva och kanske inte håller med om detta men djupt behöver inte betyda långsamt som sagt. 

Drillning var ju också en av frågorna och oavsett klass så blir det mer känsla under fighten om spöt har en lite djupare aktion.. Precis som förgående "talare" påpekade så får man ut mer av ett spö i klass 9 för gädda om man bara ska ha ett spö till det då den klarar större flugor. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
On 2/10/2019 at 2:41 PM, FlyFellow said:

Vill bara vecka en tanke för val av spö om någon nybörjare läser denna visserligen lite gamla tråd. 

Klassen på spöt, vare sig klass 8 eller 9 eller annan klass av ett spö har inget med styvheten att göra utan är endast tillverkarens hänvisning till vilken linklass dem byggt spöt för.. Spöts aktion är det man talar om då det kommer till "styvhet", "mjukt" eller "toppigt" "snabbt eller "långsamt" osv, osv...ord som fiskare slänger med och med det sagt så finns det alla dess sorter inom alla linklasser och längder i princip.

En rekommendation från mig till en som är ny inom gäddflugfiske även fast jag absolut inte är någon guru inom detta är att inte ha ett för vad folk skulle kalla styvt spö för man får lätt en känsla av att det dunkar till varje gång linan sträcker med en stor gäddfluga på. 

Känslan blir ju inte totalt reducerad med ett lite djupare spö men helt klart lite reducerat.. Med detta sagt vill man fortfarande ha ett snabbt spö eller med snabb "återgång" så att säga och med bra kraftresurser även om det är lite djupare.  

Vet att vissa fiskar gädda med snabba spön som många gånger är toppiga/styva och kanske inte håller med om detta men djupt behöver inte betyda långsamt som sagt. 

Drillning var ju också en av frågorna och oavsett klass så blir det mer känsla under fighten om spöt har en lite djupare aktion.. Precis som förgående "talare" påpekade så får man ut mer av ett spö i klass 9 för gädda om man bara ska ha ett spö till det då den klarar större flugor. 

Är loop q ett för snabbt/styvt spö enl beskrivningen ovan?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Lånar denna tråden lite. Har ett Exp 4 idag 9' #9 men skulle vilja ha ett spö till i samma klass. Såg fishline sålde ut Vision Big Daddy 2.0 för 1600:- . Nån som testat detta spö ? Skulle vilja ha nåt styvare för lite större flugor men detta kanske inte skiljer så mycket mot det jag har.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 3/26/2019 at 9:39 AM, konungen87 said:

Är loop q ett för snabbt/styvt spö enl beskrivningen ovan?

Loop Q är ganska styvt, men styvhet står alltid i relation till linvikt (när det gäller spön). Loop Marauder är en lina som väger ganska mycket och således upplevs spöt inte så styvt. Fördelen med en tyngre lina är ju att du får slita mindre för att få ut en tung fluga. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag tycker det är lite tungt med klass 9 för mindre gäddor, fiskar aldrig större än klass 7 om jag vet att gäddorna i sjön inte är större än 5kg. Absolut inga problem att trycka ut 10-15 cm flugor ens med klass 6. Och 30 centimeters flugor behövs absolut inte, stora gäddor tar mindre flugor också. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt gäddflugfiske steg till en ny nivå när jag köpte mitt Big Daddy #9 och en Big Daddy-lina WF9I. Så lättkastat och kul att fiska med. Och att drilla med, även mindre fiskar. När storfan kliver på vill jag vara rustad, oavsett om det är gädda eller öring, spinn eller fluga.

Hur vet man hur stora gäddor det finns i en sjö?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, Bigsalmon said:

Hur vet man hur stora gäddor det finns i en sjö?

Man fiskar som satan i sjön :). Skämt åsido, det kan man såklart inte veta säkert. Men man kan ha ett bra hum om man fiskat sjön ett antal år eller känner någon som dragit sin beskärda del limpor i där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, 5öring said:

Man fiskar som satan i sjön :). Skämt åsido, det kan man såklart inte veta säkert. Men man kan ha ett bra hum om man fiskat sjön ett antal år eller känner någon som dragit sin beskärda del limpor i där.

Jag fiskade mååånga år i en sjö med mängder av smågädda. Jag kunde få 25 på ett pass, men ingen över kilot. Fick ett par på ca 4 kg. Sen så, helt plötsligt, Smack! så satt min första 10+ på kroken. Helt oväntat och chockartat!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago, Bigsalmon said:

Jag fiskade mååånga år i en sjö med mängder av smågädda. Jag kunde få 25 på ett pass, men ingen över kilot. Fick ett par på ca 4 kg. Sen så, helt plötsligt, Smack! så satt min första 10+ på kroken. Helt oväntat och chockartat!

Mäktigt, där ser man! Tog den på fluga?
 

Klart skulle mot förmodan 10:an kliva på så sitter man ju helst med lite tyngre grejer, men det är en riktig fröjd att kasta poppers på lättare spön också. Är det spegel på sjön så är det otroligt roligt att fiska från SUP längs vasskanterna, kan jag verkligen rekommendera!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago, 5öring said:

Mäktigt, där ser man! Tog den på fluga?
 

Klart skulle mot förmodan 10:an kliva på så sitter man ju helst med lite tyngre grejer, men det är en riktig fröjd att kasta poppers på lättare spön också. Är det spegel på sjön så är det otroligt roligt att fiska från SUP längs vasskanterna, kan jag verkligen rekommendera!

Nej, det här var i mitt tidigare liv, innan jag blev flugfiskare...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...