Jump to content

Köpråd Vision vadare?

lalle81
 Share

Recommended Posts

Måste investera i ett par nya vadare med skor. Har läst lite och Vision verkar många rekommendera, frågan är vilka.

Var inne på Ikon 2.0 med skor och mejlade med en butik och de rekommenderade inte Ikon 2.0 utan istället Kura eller Scout eftersom det varit så mkt fel och reklamationer på Ikon 2.0, men menade samtidigt att Vision säger ha åtgärdat det och bytt ut sortimentet förra året. Har ni några erfarenheter av det?

Är det någon som kör Kura eller scout? Sen finns en modell som heter Gillie ultra. Fiskar inte så mkt per år men vill bara ha ett par vadare som håller bra många säsonger framöver. Därför jag tyckte Ikon verkar fin med 3/6 lager och många positiva omdömen iaf på äldre Ikon vadare på nätet.

Har ni några erfarenheter av Visions skor? Hopper, Loikka, Tossu? Är den sistnämnda den nyaste modellen?

Edited by lalle81

Både jag och frugan har kört med Kura i fyra/fem säsonger och har inget att anmärka. Fungerar kalas. Får väl tillägga att de används cirka 20 dagar per säsong så det blir väl inget överdrivet slitage. 

Jag har ett par Kura som hängt med i drygt tre säsonger utan anmärkningar. Trots fiske bland besvärliga buskar och snår emellanåt. Det är inget fancy eller lullull med dem utan ett par funktionella vadare som gör jobbet. Slitvargar till ett bra pris. 

Jag har kört Loikka-kängan med gummisula och dubb i en och en halv säsong. Mestadels i strömmande vatten. Köpte dem begagnade. Fästet och passformen är riktigt bra. Relativt lätta men ändå stabila.

Jag har ett par Hopper med filtsula som extra/reserv också, men de har jag inte använt så mycket. Väldigt lätta och smidiga. Bra om du fiskar i sjö/lugna strömmar och går mycket i flack terräng (filt är som bekant livsfarligt i slänter...). Känns inte lika gedigna som Loikka. 

Jag är inne på mina andra Ikon vadare nu, de första jag köpte, hösten 2017 läckte redan som nya, de jag fick i utbyte alltså de jag har nu har än så länge hållit efter ca 40 timmars fiske. Ikon känns slitstarka och tjocka så där lär de hålla, kommer de läcka lär det ske i söm eller neopren. De första läckte i neoprenfoten, där "vikningen" legat när de paketerats Hade jag handlat idag hade jag antagligen köpt Kura. Säljaren här i Göteborg rekommenderade dem då de haft väldigt få reklamationer på dem. I mitt fall föll det på Ikon för att jag lyckades träffa en BRA rea.

Hej,

Jag  har slitit ut flera Vision vadare. De bästa jag provat var utan tvekan gamla Extreme - de bästa vadarna jag haft. Mina Ikon var så där. Höll i ungefär två säsonger innan dom läckte som ett såll. Köpte därefter ett par Scout som jag haft i 1,5 år och som nu måste ersättas. Tyget har delaminerat - membranet har alltså lossnat från yttertyget - så att det skapas fickor av vatten mellan membranet och yttertyget. Därtill läcker dom en hel del och jag tycker inte heller att dom är sådär svala och sköna som Vision säger i reklamen. Gamla extreme var både svalare och mer hållbara. Så nu måste jag köpa ett nya. funderar på ett par Heavy havu - är det någon som provat dem?

/Thomas G

Är priset inte det viktigaste ska du självklart satsa på Scoutvadaren. Har kört den sen förra våren och den är fantastiskt bra och har en mjukare feeling och kvalitetskänsla i hela vadaren jämfört med visions andra modeller. Scout andas även avsevärt bättre än exempelvis Ikon mfl som jag också använt mycket. Ska du ha Visionskor också så är nya Tossu ett hett tips. Jag har kört med Loikka gummi med och utan dubb sista åren men Tossu är bättre.

Bifogar en bild på grabben när han har mina Scoutvadare på sig. *turvadare* ;)

_56V5119.jpg

Tack för alla svar! ? Härlig bild Jonas!

Lutar nog mest åt ett par Kura just nu, de flesta jag läst om verkar hålla riktigt bra, samt fishline sa att de varit väldigt lite reklamationer på den modellen. 

Sen har jag knte bestämt ang skorna.. Börjat snegla på korkers med. Gillar idén med BOA och utbytbara sulor, lätta men verkar ändå ha stabilitet och vara hållbara. Frågan är isf vilken modell, vad har ni för erfarenheter av dem?

Edited by lalle81

På 2018-07-03 at 18:52 Jonas_P sa:

Jag har ett par Hopper med filtsula som extra/reserv också, men de har jag inte använt så mycket. Väldigt lätta och smidiga. Bra om du fiskar i sjö/lugna strömmar och går mycket i flack terräng (filt är som bekant livsfarligt i slänter...). Känns inte lika gedigna som Loikka. 

Jag har haft 3 par hopper och alla tre har släppt i limningen av sulan. De två första lyckades jag reklamera, men de tredje hade garantitiden passerat på. 

På 2018-07-03 at 19:40 Squadron sa:

Säljaren här i Göteborg rekommenderade dem då de haft väldigt få reklamationer på dem.

Det är fan vansinne att det är ett bra betyg på ett par vadare på närmare 3000 kronor. Jag kan inte förstå hur det kan vara så svårt att göra ett par vadare till ett vettigt pris som håller. 

Du behöver ju inte ha samma fabrikat på vadare och sko. Skulle tro att de flesta butiker gör ett bra paketpris om du köper både och. Jag fick ett mycket bra pris hos Sportgiskegiganten i Malmö när jag köpte Vision Ikon och Simms Freestone boot. 

Jag köpte nya skor trots att mina gamla har många säsonger kvar. Varför? Jag tycker BOA suger. De måste dras åt hela tiden och vajrarna nöter ut materialet i skorna.

På 4 juli 2018 at 21:22 lalle81 sa:

Ni som har Kura, hur är de i storlekarna? Är 183cm, normalbyggd 83-84kg.

179 cm och 92 kg => MK. Kolla tabellen, den har fungerat bra för mig. Har Kura och Ikon 2.0 och är nöjd.

https://fishline.se/p/flugfiske/vadarutrustning/vadarbyxor/vision-ikon-20-vadarbyxa.html

Lycka till! 

Tack för tipsen. Bestämt mig för Kura men ver inte hur jag ska tänka ang storleken L eller M. Känns som att Large blir aldeles för stort i midja och bröst, där skulle Medium gott passa enligt tabellen. Undrar om längden (inseam) är lång nog för M? Mätte just mina jeans de är 84cm upp till grenen.

Edited by lalle81

• 2 years later...