Jump to content

Vilken lina till ett lpxe #6 för torrfluga fiske harr/öring?

Recommended Posts

Funkar linklassningen med klassningen på spöet eller behöver man gå upp eller ner ? Tex optiflow #5 passar till ditt lpxe #5?

har en Dario lina jag kan få köpa men knte testat ännu om de passar bra

tack för svar

Nu när jag tänker efter så är det en WF6a Opti Flow jag kör. Mest pga byte av spö från #6  till #5, men det funkar klockrent. Tycker den laddar spöet riktigt bra, Lpxe kan vara lite styv. Presentation-linan är femma på femma rakt av.

Har inte testat lpxe spöt, men mina favoritlinor inom området är loop opti flow, loop opti stream och Rio gold. Gold och opti floden har ju lite längre klump och som någon nämnde "presentationslina". Opti streamen har kortare klump och laddar spöt snabbt och skjuter väldigt mycket. Menmen som sagt smaksak :D

Jag brukar ge rådet: Köp originalet.
Cortland, SA (Orvis), Rio och Airflo tillverkar uppskattningsvis över 95% av alla linor som säljs. Varumärkena idag är hur många som helst.
De företag som nämns i början av inlägget tillverkar som sagt de flesta linorna som säljs, vem av er tror att någon av tillverkarna skulle tillverka bättre linor åt någon annan? Varje tillverkare ser till att sälja det bästa de har under sin egen logga.
Tillverkarna har en kunskap om fluglinor som inget "design-hus" kommer i närheten av. Därför är också de bästa fluglinorna idag "Original". Sorry, men så är det.