Jump to content

Flugfiske i kirunafjällen?

lalle81
 Share

Recommended Posts

Jag och polaren tänkte åka upp till fjälls nästa vecka och flugfiska ett par dagar. Finns det någon som kan rekommendera ett bra ställe med öring/röding som inte är längre än en dags vandring? 

Föredrar att det är öppet kring vattnet och inte så mkt snår och liknande. Gärna rinnande vatten, men annars går sjö bra.

Tacksam för lite tips! :) 

"No free meals" och absolut inte i Kiruna-fjällen. Du är högt uppe, arktiskt klimat, det är tufft för allt liv. Även om du inte ser mycket mänskligt aktivitet så finns det. Tillväxten är kanske 3-5 kg. Fisk per hektar och vatten/ år så glöm drömmar om fantastiskt fiske! Underbar natur javisst men fisket är bättre i ditt lokala P&T du måste satsa på annat och troligtvis är fisket mycket bättre längre söderut i Sverige! // steen

Den stora skillnaden är att i Kiruna Kommun har vi ett par tre tusen sjöar och riktigt många bäckar och älvar.

Totalt säljs det ca 100 000 fiskekort per år ovan odlingsgränsen, varav Kirunas del kanske är 1/4 del, vilket innebär lågt fiske tryck i merparten av sjöar och bäckar.

Rent statistiskt sett finns chansen till drömfiske om man träffar rätt, och för att träffa rätt ska man inte åka till alla kända turist fällor som Råstojaure området, Sandåslandet, Tjuonajokk, Levas, Alesätno  m.m. Dyrt som bara den och det bästa fisket på dom ställen var för decennier sen.

Ta till exempel Råstojaure, samerna nätar konstant efter röding i sjön, sist jag var upp på vintern räknade vi till ca 100 nät under isen och hur är det då inte på hösten innan leken och under leken när fisken samlar sig och man kan lägga näten från båten. (ett nät är 27 meter och då är det lätt att se hur mycket nät det finns i en sjö)

Om ni ska till Kiruna och fiska, endera är ni beredd att betala för ett helikopterlyft, som för er till ngn avsides plats i Kiruna Kommun eller Gällivare Kommun och om lyftet fram och åter kostar 25 000 eller mer då minskar trängseln vid sjöar och bäckar. Eller om ni kan tänka er att vandra i några timmar (för kort för att flyga för långt för att gå) där har vi i dag det bästa fisket oavsett var vi är i landet.

Så min rekommendation, skippa alla platser som man skriver om i olika medier, köp ett gäng kartor och använd google earth, studera platser, forska på nätet och bestäm er för ngt schyst område.

Det är inte alltid bra att gå över ån för att hämta vatten:)

• Like 3
  • Thanks 1

Men tänk på att det mesta av det vattnet, strömmande och sjöar som du ser på dina kartor inte är så mycket att ha som fiskevatten. Det låter dystert men det är sanningen. Jag vet - lärde mig den tunga vägen ( läs gått mycket runt på fjället och har traskat i myrar och vide-snår). Förstår du inte naturen däruppe så måste du lära dig och det tar tid,lång tid! Därför tycker jag många gånger att en av fiskecamperna är att föredra, ok högt fisketryck men de ligger vid de absolut bästa vattnen! Tight Lines! Steen

En sjö som varit magiskt bra ett år kan vara katastrof nästa år då någon kan ha nätat där. Fiskecamperna kanske inte har det bästa fisket men de brukar vara säkra kort. Helikopter resa kan vara värt då man kan fråga helikopter bolaget var folk fått fisk och dom vill ha dig som återkommande kund så de ljuger inte.

I övrigt så är små rinnande vatten högt uppe i fjällen extremt regn och temperatur känsliga och i år har du inget vatten nästan någonstans. Kan inte ge specifika tips på Kirunafjällen då det är 15 år sedan jag fiskade mycket där men hoppas att du kan få ut något av mina tankar iallafall. 

• Like 1

På 2018-07-08 at 11:25 Sovereign sa:

Men tänk på att det mesta av det vattnet, strömmande och sjöar som du ser på dina kartor inte är så mycket att ha som fiskevatten. Det låter dystert men det är sanningen. Jag vet - lärde mig den tunga vägen ( läs gått mycket runt på fjället och har traskat i myrar och vide-snår). Förstår du inte naturen däruppe så måste du lära dig och det tar tid,lång tid! Därför tycker jag många gånger att en av fiskecamperna är att föredra, ok högt fisketryck men de ligger vid de absolut bästa vattnen! Tight Lines! Steen

Håller med till 100% ..finns egentligen inte så många BRA strömmande vatten med Röding i Kiruna kommun, mycket är skräp..däremot finns det rätt många sjöar som är outforskade,,.nära å längre bort. Fiskar ytterst sällan själv Röding sommar-tid,..vart mest vinter.

En rejäl matkasse å GÅ!..det enda om en vill lära sig nått,..OM..en inte får allt gratis!