Hoppa till innehåll

Scott's nya F-Serie


Ixoye

Recommended Posts

  • 1 month later...

Jag har 904 och 906.

904 an är nog det bästa spö jag kastat/ fiskat med. Linan som jag tycker passar bäst är GL fario i samma klass som spöet.

Spöet är av medel action men har mer kraft än vad man kan tro.

Under bra förhållanden stående i båten kastar jag med lätthet ut hela linan.

Under normalt fiske har jag en 12 fots tafs som jag skarvar på en slitdel.

I och med att sommaren var varmare än normalt har jag fiskat Ismo puppor efter botten, för att få ner dom har jag haft en kraftigt förtyngd nymph en halvmeter innan puppan och med den riggningen inget problem att kasta.

Ska väl säga att det är harr jag fiskat merparten av tiden.

Jag har oxå en Radian 5a men den har legat orörd i stort set hela sommaren?

Inledningsvishadde jag en Danielsson F3W, men bytte ut den mot en Danielsson original nymph, tycker det är en klockren kombination.

906 kan jag i skrivande stund inte säga så mycket om, håller på och experimenterar lite med OPST klumpar till den.

Men 4 an är superb, ett perfekt fiskespö i alla fall för mig?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 minutes ago puoltsa19 sa:

Jag har 904 och 906.

904 an är nog det bästa spö jag kastat/ fiskat med. Linan som jag tycker passar bäst är GL fario i samma klass som spöet.

Spöet är av medel action men har mer kraft än vad man kan tro.

Under bra förhållanden stående i båten kastar jag med lätthet ut hela linan.

Under normalt fiske har jag en 12 fots tafs som jag skarvar på en slitdel.

I och med att sommaren var varmare än normalt har jag fiskat Ismo puppor efter botten, för att få ner dom har jag haft en kraftigt förtyngd nymph en halvmeter innan puppan och med den riggningen inget problem att kasta.

Ska väl säga att det är harr jag fiskat merparten av tiden.

Jag har oxå en Radian 5a men den har legat orörd i stort set hela sommaren?

Inledningsvishadde jag en Danielsson F3W, men bytte ut den mot en Danielsson original nymph, tycker det är en klockren kombination.

906 kan jag i skrivande stund inte säga så mycket om, håller på och experimenterar lite med OPST klumpar till den.

Men 4 an är superb, ett perfekt fiskespö i alla fall för mig?

Tror du har Scott G och inte F ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
17 hours ago, Norrlands flugfiskare said:

Har du ett Scott flex spö eller ett Scott gs?

Har Scott GS 904, 906 och Scott FS 724

Scott GS riktigt bra spön, fiskar i stort sett bara i rinnande vatten efter harr och öring. GS 904 är det spö som jag använder mest ett suveränt spö.

GS 906 använder jag mest på hösten när man försöker lura nån storöring till hugg

FS spöet har jag inte fiskat så mycket med, men till sommaren kommer den hård testa i bäckar framför allt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag är fortfarande osäker på vad ska skaffa. Mer tänkt satsa på tvåhand nästa sommar och söker mest ett vettigt klass 5 helst för mestadels harr I strömmande samt ev lite öring och regnbåge med. Kommer nog sällan kasta mer än 15m cirkus. Kanske på regnbåge i put/take vatten då. 

Kikat även på ett Scott G2 8.4/4 samt Scott centric och Scott flex med. Osäker om jag känner mig motiverad till att lägga 10k på ett centric dock. Finns ju massor av fina spön nya för betydligt mindre pengar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig lägga dom pengarna för det fiske du beskriver (15m)

Sök på begagnatmarknaden, hitta typ ett Sage Z-axis eller ett Winston i Boron-x serien, mer känsla i dom än ett över hypat Radian tex. jag har nog gått igenom det mesta och jag lovar, det har inte hänt  mycket mer än möjligtvis vikten (typ 5gram) sedan Loomis GLX och därefter Redington NTI kom i slutet av -90 talet..😁

Vill nog inte ens veta hur mycket pengar jag hade kunnat skänka till välgörenhet istället för alla spön jag köpt och sålt billigare ..😉

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag letar febrilt efter ett vettigt spö men har ej hittat något beggat. 

Kommer sällan kasta längre än max 15 m kanske 20m vid något enstaka tillfälle. 

Men är sugen på ett Scott flex verkar ändå vara ett vettigt spö. Fiskat mest med gamla hardy zenith spön I Klass 5. Gillade det spöt men var lite för mjukt i toppen. Annars roligt att fiska med. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Norrlands flugfiskare said:

Ja jag letar febrilt efter ett vettigt spö men har ej hittat något beggat. 

Kommer sällan kasta längre än max 15 m kanske 20m vid något enstaka tillfälle. 

Men är sugen på ett Scott flex verkar ändå vara ett vettigt spö. Fiskat mest med gamla hardy zenith spön I Klass 5. Gillade det spöt men var lite för mjukt i toppen. Annars roligt att fiska med. 

Tyckte du Hardy Zenith var för mjukt så passar nog inte ett medium snabbt spö för dig, Zenith är ju ett snabbt spö, i klass med Radian, jag har ägt både Radian och Zenith i #5 och har ett Wraith #5 idag, det spöt är både snabbare och lättare i handen än dessa, det kanske är ett liknande spö du är ute efter, jag har aldrig provat Scott Flex, men jag har svårt att tro att det är i samma klass som Zenith.

Hardys nya Ultra light NX är ju en utveckling av Zenith och Zephrus, och ska vara både snabbare och lättare, det kan nog vara det typ spö du söker efter.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej jag börjar fundera på om man kanske inte ska gå på ett hardy zenith igen. Dock så är det en annan klinga nu om jag ej missminner mig. Det jag ogillade var att den var rätt mjuk i toppen. Nästan lite svampig. Tittar på spön med lite snabbare återhämtning. 

Centric spöt tror jag är grymt och såg ett provkastat klass 5/9ft gå för 6 tusen men någon annan hann nypa det. 

Redigerad med Norrlands flugfiskare
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 5/14/2021 at 12:14 PM, Norrlands flugfiskare said:

Nej jag börjar fundera på om man kanske inte ska gå på ett hardy zenith igen. Dock så är det en annan klinga nu om jag ej missminner mig. Det jag ogillade var att den var rätt mjuk i toppen. Nästan lite svampig. Tittar på spön med lite snabbare återhämtning. 

Centric spöt tror jag är grymt och såg ett provkastat klass 5/9ft gå för 6 tusen men någon annan hann nypa det. 

Tyckte du Zenith var svampigt så måste du använt för tung lina till det, Zenith är absolut inte svampigt med rätt lina.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej hade ej fel lina. Körde med en vision vibe 85 wf lina Klass 5. Dock så miss in de jag mig och det var ej hardy spöt. Det var tvo bfk skulle kanske säga sladdrigt. Svårt som tusan att få in timingen på det spöt tyckte jag. Var ju några år sedan så minnet svek mig 😂👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Norrlands flugfiskare said:

Nej hade ej fel lina. Körde med en vision vibe 85 wf lina Klass 5. Dock så miss in de jag mig och det var ej hardy spöt. Det var tvo bfk skulle kanske säga sladdrigt. Svårt som tusan att få in timingen på det spöt tyckte jag. Var ju några år sedan så minnet svek mig 😂👍

Då förstår jag, Jag har ägt ett TFO BFK också, och det är det absolut sämsta spö jag kastat med, en granruska är bättre en det skräpet.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...