Jump to content
Sign in to follow this  
IRTU

Klumpvikt (skagit) till GL Elevate 12 fot # 7/8

Recommended Posts

Till att börja med, jag är helt grön vad gäller tvåhandsspön och allt runtikring  men försöker lära mig.

Vad för klumpvikt ska jag ha till mitt nyinköpta GL om jag ska köra skagit?

https://guidelineflyfish.se/produkter/spön/tvåhands/elevate/elevate-12-7-8-100057-p0000001743

Företaget som sålde setet till mig föreslog OPST Commando Skagit Head - 400gr / 26g. Som den nybörjaren jag är tänkte inte jag så mycket på detta förslag utan körde på det. Dom vet väl vad dom sysslar med tänkte jag. Nu efter att jag har monterat ihop grejerna och märkt att det är sjukt svårt att få ut linan har jag börjat läsa på mer om skagit och undrar om detta förslag verkligen är rätt. 

Tafsen ska inte räknas med i klumpvikten i skagit om jag förstått allt rätt och enligt bla. Drugge ska klumpen ligga något gram över spöets rek. maxklumpvikt om det gäller skagit och ett relativt snabbt spö. Borde dom inte då föreslagit OPST - klumpen på 475grain/ 30,7gram eller möjligtvis 450grain/ 29,6gram?

Edited by IRTU

Grundregeln är (väl) att klumpvikten för skagit skall vara 100 grains mer än vad spöet är scandi-klassat för.

detta gäller i vart fall för de tyngre klasserna (8,9 och 10). Kanske något mindre (80?) i ditt fall?!

kollade länken i ditt inlägg. Där skriver guideline 416-465 grains. Gissar det avser scandi. Då skulle jag inte vara förvånad att du skall upp nära 500 grains.

Edited by Chrglx

Nådåså...då har dom alltså skickat mig en alldeles för lätt klump. 400 grain till # 7/8 måste dom ha fått från OPST generella rekommendationer (se bifogad bild).

Kontaktar företaget i morgon för att höra hur de tänker eller om det helt enkelt blev fel från deras sida.

Screenshot_20180722-214710.png

Edited by IRTU

Tabellen ser inte rimlig ut

gå in på ”Rio line Selector”

finns på deras hemsida

jag sökte på Gl exceed 12 fot #7/8

fick ”550 grains” som svar

låter rimligt

Hoppas fler svarar på denna fråga

finns många med bättre koll än jag, vänta innan du väljer ny lina

helt klart är att de vikter du fått är helt åt h

Ja, hoppas verkligen på fler svar, är helt förvirrad just nu. Samtidigt som du Chrglx menar att jag har fått en för lätt klump så svarar PatrikJ enskilt till mig att "400 grain känns helt rätt". 

Edited by IRTU

Jag tycker den är för lätt för det spöt, har inte testat spöt men skulle få efter GL rekommendationer dom skrivit på spöt 416-465grain och i alla fall 450grain skagit klump. Har fiskat o kastat en hel del med skagit både lätt o tungt o älskar skagit hur kul som helst! Kastar jag tyngre o längre tippar vill jag ha tyngre klump på samma spö som jag använder en lättare klump för lättre tippar o mindre flugor. Blir genast svårare o bökigare att få iväg tung tipp med lätt klump för klumpen orkar inte dra iväg tunga tippen från vattnet då måste man justera tekniken men har man tyngre klump så drar den lättare iväg tippen från vattnet. Tyngre, längre tippar/tafsar/ stora flugor ankrar/fastnar i vattnet mer än lätta/korta/ små flugor. Ditt spö har ”max vikt” 465grain = ca 30gr (465x0,0648) och minst 416grain/27gram så jag tycker 400grain fast det är en Opst är för lätt blir onödigt svårt att kasta speciellt om man inte är van med två hands sen beror det även vilken tipp o fluga du har testat prylarna med men ändå tycker jag klumpen är för lätt för det spöt. Blir absolut lättare och roligare att kasta med en tyngre klump med det spöt.  Ska du fiska/kasta med tunga tippar T17-20 skulle minst rekommendera 475grain men bästa vore att du fick testa några olika klump vikter så du känner vad du tycker känns najs och som funkar enkelt att kasta. Skagit är och ska vara enkelt att kasta en av grejen med skagit är att alla kan med lite träning få iväg grejorna fint.

Ska du köra opst klump så ska du gå efter deras rekommendationer

Opst har lägre vikt på sina klumpar i jämförelse med andra skagit varianter eftersom klumpen är så kort. 

Prova annars en vanlig scandi klump i vikt av vad ditt spö rekommenderar, flyt är bra i början när man ska lära sig kasta eller en tyngre skagit klump av annat märke om du föredrar detta... Men tror inte det kommer bli enklare, utrustningen du har bör fungera utmärkt ihop som det är.

Edited by Noak
  • Like 1