Hoppa till innehåll

Klass 4 eller 5?


Swamm

Recommended Posts

Hej!

Jag funderar kring min spö-arsenal och tänkte fråga er som kanske har köpt några fler än mig.

Har klass 6 & 7 men de är lite för tung presentation och tungt spö tycker jag.

Tänkte ha ett spö mitt emellan å och sjö-fiske för öring, harr och liknande. 8 fot klass 4 snabb aktion för att också kunna kasta lite längre. Finns ett bra sådant relativt billigt?  Alternativt ett lätt #5 8.5 fot.

Eller tänker jag fel och bör jag ha ett klass 5 och ett klass 3?

Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Iochmed att du redan har en sexa skulle jag rekommendera en fyra runt 8 fot 6 tum. Största begränsningen med den lättare linvikten tycker jag är möjligheten att kasta tyngre/större flugor, men till det har du ju sexan och sjuan. 

Begagnat hittar du mest spö för pengarna. Lycka till :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min personliga åsikt:

Finns ingen anledning att gå under klass 4 utifrån det du beskriver tycker jag, lämpligen 8,5-9 fot. Dagens snabbare 4or är ju ganska mångsidiga och potenta samt klarar torrt, nymfer och mindre streamers med fin känsla.

jag kör primärt 905 som är ett allroundspö men även 904/864 för fisket du beskriver när jag vill ha mer känsla, 904 mer sjöspö med längre kast och 864 för strömmande vatten och medeldistans. Klass 6 & 7 kör jag i havet för att klara vinden.

P.S Kika på Yellowstone anglars klass 4 shootout från 2012, det kommer troligen ett nytt senare i år.

Lycka till!

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Är fortfarande kluven Bruno. Kände på ett par 4or och de är väldigt mjuka.. hittade ingen rapp 4a.

Vill jag ha 2 mer specifika spön, eller ett mitt emellan? Tåls att tänka på.

Hade tänkt ha 2 st spön på ryggsäcken med mig när jag far på nästa färd. Undra om 7an och en 4a hade suttit bra.. eller 7a och 5a .. hehe åh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker man inte ska tänka så mycket vad man har innan utan mer vad man ska ha det till. Många försöker ha två steg emellan spöna för att få skillnad, detta kan jag tycka blir lite knasigt. Personligen är mina mest använda spön klass 5 & 6. Femman kör jag när jag ska fiska torrt/nymf men klarar även mindre streamers. Fördelen mot klass fyra är att den klarar mer vind, kastar längre och har mer ryggrad vilket kan behövas när man exempelvis vill pressa upp en större harr i starkströmmen. Min fyra använder jag mest till torrt i små strömvatten. För streamer kör jag mest klass sex och även på kusten efter havsöring. Tycker känslan är större och mycket roligare att drilla fisk jämfört mot en sjua. Äger dock även spön i klass 7 & 8. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ett Hardy Zenith 904 i mint condition, ett superbra spö både på nära och långdistans med bibehållen känsla, mycket livligare än 905. Vill ha 3500 plus frakt. Man blir nöjd med detta spö om man söker en allsidig 4a som klarar torrt nymfer och normalstora streamers.

Har även Ett Sameo Classic 8,5 fot klass 5  i aaaabsolut nyskick 1500 plus frakt. Ett grymt omtyckt spö med känsla och spine direction / Gunnar Rask Nielsen.

Redigerad med bratteus
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago bratteus sa:

Har ett Hardy Zenith 904 i mint condition, ett superbra spö både på nära och långdistans med bibehållen känsla, mycket livligare än 905. Vill ha 3500 plus frakt. Man blir nöjd med detta spö om man söker en allsidig 4a som klarar torrt nymfer och normalstora streamers.

Har även Ett Sameo Classic 8,5 fot klass 5  i aaaabsolut nyskick 1500 plus frakt. Ett grymt omtyckt spö med känsla och spine direction / Gunnar Rask Nielsen.

Köp Hardy Zenith och glöm det med billigt, det blir nog dyrare i längden ! Du får väldigt mycket för dina pengar med ett Hardy Zenith, också om du, vilket jag inte tror, vill sälja det. Tight Lines ! Steen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...