Hoppa till innehåll

Nybörjare vilket #6 spö/rulle?


Poppehr

Recommended Posts

Hej ny på forumet, jag började precis tvärtom mot de flesta med att gå en 4dagars kastutbildning på enhands. Fick lära mig både överhandskast med dubbeldrag samt lite olika mendningar med tillhörande underhandskast. 

Fick tipset av instruktören att hålla koll på edge efter en vettig utrustning och här är mitt problem ,vad tusan är en vettig utrustning ?. Instruktören tyckte att äldre loop/Sage var safe bets men hur vet jag vilka spön det är?

Vet att jag är ute efter en långsammare action och ett klass 6 runt 9fot då det känns mest allround. Tanken är att kunna fiska både mindre havsöring i älv, någon lättare Streamer för aborren samt då och då fiska lite harr.

Så förslag på vettiga spön/rullar mottages tacksamt, vet att det finns sjukt mycket kunskap på detta forum så hoppas att någon har tid i sommarvärmen ?

Budget upp till 5k.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För fem tusen borde du kunna välja  bland det bästa som finns på begagnat marknaden.  Å det finns ju verkligen en hel del att välja på och en del att tänka på. Om man fördelar kostnaderna efter hur viktigt det är med funktion, kvalitet o,s,v , så borde man nog satsa på grejerna från spetsen ,alltså: fluga tafs och lina ,spö, och sist och minst rulle. Lägger du ut en köpes annons här på edge så kommer du få svar och säkert hjälp med vilka av förslagen som är bra köp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Poppehr sa:

Vet att jag är ute efter en långsammare action och ett klass 6 runt 9fot då det känns mest allround. Tanken är att kunna fiska både mindre havsöring i älv, någon lättare Streamer för aborren samt då och då fiska lite harr.

För 5K så får du helt nya grejer som fungerar helt utmärkt. T ex, Scierra har flera spön som är riktigt bra. Linan är viktig, välj rätt!
Förslag, Scierra SRX V2, 9.6" linklass 6, nytt för under 2000, riktigt bra spön som inte är styva. Lina, nya Cortland Trout Boss WF-6F. Du har ca 2300 kr att köpa rulle för.
Jag använder själv kombinationen och kan gå i god för att det fungerar bra, matchar de bästa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Hej här kommer ett alternativ som kan vara intressant:

Www.effektlageret.se

sök Sameo Classic

där finns ett set med 3/4 flex och inte så snabb aktion om det är det du söker , klass 6 spö med rätt matchande lina till spöet som har fått goda omdömen på forumet ( sök på Sameo Classic)  Ca 2300 SEK ink frakt, ett riktigt bra erbjudande.

Lycka till!

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med ovan - rulle är inte särskilt viktigt. Ett bra är spö är viktigare MEN inte lika viktigt som att spöt och linan lirar bra ihop. Så lämna plats i budgeten för att kanske prova lite olika linor. Det snurrar många nästan nya begagnade linor här på köp och sälj så man kan testa runt utan att ruinera sig om man har lite tålamod. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Poppehr sa:

Hej ny på forumet, jag började precis tvärtom mot de flesta med att gå en 4dagars kastutbildning på enhands. Fick lära mig både överhandskast med dubbeldrag samt lite olika mendningar med tillhörande underhandskast. 

Fick tipset av instruktören att hålla koll på edge efter en vettig utrustning och här är mitt problem ,vad tusan är en vettig utrustning ?. Instruktören tyckte att äldre loop/Sage var safe bets men hur vet jag vilka spön det är?

Vet att jag är ute efter en långsammare action och ett klass 6 runt 9fot då det känns mest allround. Tanken är att kunna fiska både mindre havsöring i älv, någon lättare Streamer för aborren samt då och då fiska lite harr.

Så förslag på vettiga spön/rullar mottages tacksamt, vet att det finns sjukt mycket kunskap på detta forum så hoppas att någon har tid i sommarvärmen ?

Budget upp till 5k.

Jag har en Sage Sp 690-5 custom till salu,

Alltså en 9 fot klass 6 som är femdelad och custombyggd under säljes om det kan vara nått?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Morgan sa:

För fem tusen borde du kunna välja  bland det bästa som finns på begagnat marknaden.  Å det finns ju verkligen en hel del att välja på och en del att tänka på. Om man fördelar kostnaderna efter hur viktigt det är med funktion, kvalitet o,s,v , så borde man nog satsa på grejerna från spetsen ,alltså: fluga tafs och lina ,spö, och sist och minst rulle. Lägger du ut en köpes annons här på edge så kommer du få svar och säkert hjälp med vilka av förslagen som är bra köp.

Trodde att på köpes annonserna skulle man veta vad för för prylar man var ute efter inte en plats för diskussion, men då vet jag inför framtiden ?

4 hours ago Andreas89 sa:

Håller med ovan - rulle är inte särskilt viktigt. Ett bra är spö är viktigare MEN inte lika viktigt som att spöt och linan lirar bra ihop. Så lämna plats i budgeten för att kanske prova lite olika linor. Det snurrar många nästan nya begagnade linor här på köp och sälj så man kan testa runt utan att ruinera sig om man har lite tålamod. 

 

Tanken är att ha åtminstone en uppsättning Airflo Skagit Scout Float, fick prova under utbildningen och blev lite småkär hur smidiga underhandskasten satt i tighta utrymmen.

4 hours ago TOBBE.K sa:

Jag har en Sage Sp 690-5 custom till salu,

Alltså en 9 fot klass 6 som är femdelad och custombyggd under säljes om det kan vara nått?

För mig som totalt oinsatt vad innebär att det är custom? SP är vad jag har kunnat läsa mig till ett spö med väldigt förlåtande action, eller är jag ute o cyklar? ?

Redigerad med Poppehr
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago, Poppehr said:

Trodde att på köpes annonserna skulle man veta vad för för prylar man var ute efter inte en plats för diskussion, men då vet jag inför framtiden ?

Tanken är att ha åtminstone en uppsättning Airflo Skagit Scout Float, fick prova under utbildningen och blev lite småkär hur smidiga underhandskasten satt i tighta utrymmen.

För mig som totalt oinsatt vad innebär att det är custom? SP är vad jag har kunnat läsa mig till ett spö med väldigt förlåtande action, eller är jag ute o cyklar? ?

Oh boy, har selv lyst til å trykke på kjøp knappen...Custom innebär at den er laget ut ifra egne kriterier/ønsker og er ikke fabriksbygd. SP står for smooth performance eller som du sier, förlåtande action. Du er absolutt ikke ute o cyklar. Froome och Geraint Thomas derimot...

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jepp sage sp är medium action alltså = förlåtande, ett väldigt trevligt spö och enligt många bland det bästa Sage gjort.. det överlåter jag till andra att tycka till om,men sjukt trevliga spön är det enligt mig å just sexan är potent?

Custom är ett spö som inte är fabriksbyggt utan fristående spöbyggare som byggt det?

 

Detta är ett sånt spö du söker?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now TOBBE.K sa:

Jepp sage sp är medium action alltså = förlåtande, ett väldigt trevligt spö och enligt många bland det bästa Sage gjort.. det överlåter jag till andra att tycka till om,men sjukt trevliga spön är det enligt mig å just sexan är potent?

Custom är ett spö som inte är fabriksbyggt utan fristående spöbyggare som byggt det?

 

Detta är ett sånt spö du söker?

Pmat dig ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stort tack för all hjälp hitintills både i tråd och via PM. Verkar bli tobbe.ks Sage SP 690 som spö ☺️. Lutar starkt åt en Danielsson F3W 4seven som rulle till det spöt om ingen har några kraftiga invändningar mot den combon? 

Har som sagt tidigare varit inne på Airflo Skagit Scout med en sinking tip men om någon provat på någon liknande setup som funkade klockrent så är jag helt öppen för förslag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vettigt spö och rulle! En combo du antagligen kan vara nöjd med lång tid framöver. 

Har dåligt med erfarenhet av kortklumpade linor men förutom den du provat finns det ett gäng, för att nämna några: Loop Opti Stream (8,5 m), SA SBT (7,7 m), Barrio SLX (7,5 m), Wulff Ambush (5,5 m).

Lycka till återigen och grattis till de fina grejerna! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

jag hade kikat på ett nytt Loop Q i klass 6.

linan jag hade valt är Rio Coastal Seatrout i flyt eller sjunk.

en billig rulle ( Vision Kalu?) 

då är du uppe i 4000kr

kanske köpa en extrapolering med sjuk lina, intermediärer eller flyt beroende på vad du valde för lina som huvudsak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...