Jump to content

Snabb aktion vs långsammare aktion

konungen87
 Share

Recommended Posts

Hej. Har fiskat ett tag med ett Guideline exp4 klass 6 (medium snabb aktion) men har sedan nån månad tillbaka börjat fiska med Guideline elevate som är ett spö med snabbare (och dyrare) aktion. Jag har dock svårt att få till några riktigt bra kast med det snabbare spöet, vad kan det bero på? Jag lärde mig kasta från grunden själv med exp4-spöet, har min kastteknik vant sig vid den typen (långsammare aktion) av spö? Borde inte elevate-spöet kasta längre än exp4-spöet då det är 3 ggr så dyrt? Nån som har nån tanke?

Jag har en tanke. Ju snabbare aktion desto mindre förlåtande när det gäller timing hos kastaren. Snabba spön är värdelösa för mig, billiga eller dyra. Dessutom tycker jag att flugfiske ska vara en kontemplativ sysselsättning och då är de olämpliga för alla. Snabb, snabbare, snabbast har inte i den här fristaden från livets jäkt och stress att göra. En tanke och en åsikt ingen behöver bry sig ett dyft om...

• Like 3

7 hours ago konungen87 sa:

Hej. Har fiskat ett tag med ett Guideline exp4 klass 6 (medium snabb aktion) men har sedan nån månad tillbaka börjat fiska med Guideline elevate som är ett spö med snabbare (och dyrare) aktion. Jag har dock svårt att få till några riktigt bra kast med det snabbare spöet, vad kan det bero på? Jag lärde mig kasta från grunden själv med exp4-spöet, har min kastteknik vant sig vid den typen (långsammare aktion) av spö? Borde inte elevate-spöet kasta längre än exp4-spöet då det är 3 ggr så dyrt? Nån som har nån tanke?

Hej och tack ditt inlägg fick mig att starta dagen med ett skratt ????

( obs skratta inte åt dig )

Om du bara visste hur många nybörjare som gått på samma misstag som du kanske gjort!!

Ojoj det där spöt kostar skjortan så då måste jag kunna kasta 10m längre........

För det första Aktionen på spöt har INGET med kostnaden att göra!!

Sedan precis som en annan sagt så är medium eller medium/fast oftast lättare att kasta med för en nybörjare.

Men viktigast utav allt för din del... har du samma lina till Elevate spöt som Exp4 spöt så kanske felet ligger där.

Min erfarenhet är att det är väldigt vanligt att linorna inte passar superbra när man skiftar mellan olika typer av spön ( aktion )

Många gånger tycker jag en lina är superb till något av mina medium spön för att sedan inte alls funka på mina något snabbare spön.......

Så börja med att testa lite olika linor till Elevate spöt felet ligger nog där.

Mvh Erik

Egentligen kan du kanske börja med att försök hitta den optimala linan för dig. Rent generellt sett så föredrar många en lina som rullar ut lite snabbare i början. Det kompenserar för sämre teknik. Har du ett snabbt spö är det extra bra om linan matchar spöt på den punkten, speciellt i början. Andra har säkert bra förslag på passande lina.

Med en lina med längre klump, 12 meter eller mer, kan du mata ut lina under kastet tills du känner linvikten i spöet och därmed när det är dags att skjuta iväg kastet. Har du en kortare lina måste du kasta när klumpen är utanför toppöglan, och många nybörjare (och även mer erfarna kastare) upplever då linan som för lätt, speciellt med ett snabbare spö.

Snabba spö vilket nästan alla är idag kräver lite bättre tajming. Men ingen har väl som någon skriver lyckats köpa sej bättre kastteknik. Träna på gräs, vatten och vänj dej vid den utrustning du har. En bra lina som passar till spöt funkar alltid i stort set. 

Köp en vanlig lina med vanlig tapering inga konstigheter.  ex  Scientific angler MPX eller Guideline control, cortland 444 mfl 

Framförallt, krångla inte till det gör det enkelt. En duktig kastare kan kasta med lätta, tunga och rätt linor. Det är alltid den som håller i spöt som gör kastet, inte utrustningen.

Det är inte lätt idag för en som börjar flugfiska det finns hur mycket som helst att välja på. Spö idag är likvärdiga sen vad som står på klingan har ingen betydelse det är nog mest för ens egen skull.

Summa, Lina och spö ska funka tillsammans, gå en kastkurs och träna, träna, träna....... 

• Like 2

1 hour ago konungen87 sa:

borde jag gå upp till en coastal #8 som har en klumpvikt på 19g? spöet är klassat 17-19 g

Du behöver inte gå upp en klass med den linan eftersom den redan är minst en klass för tung, dvs underklassad. Kör med den linan du har och vänj dej vid den. Vad är det för klass på Elevate spöt?

4 hours ago Ola Mörrum sa:

Snabba spö vilket nästan alla är idag kräver lite bättre tajming. Men ingen har väl som någon skriver lyckats köpa sej bättre kastteknik. Träna på gräs, vatten och vänj dej vid den utrustning du har. En bra lina som passar till spöt funkar alltid i stort set. 

Köp en vanlig lina med vanlig tapering inga konstigheter.  ex  Scientific angler MPX eller Guideline control, cortland 444 mfl 

Framförallt, krångla inte till det gör det enkelt. En duktig kastare kan kasta med lätta, tunga och rätt linor. Det är alltid den som håller i spöt som gör kastet, inte utrustningen.

Det är inte lätt idag för en som börjar flugfiska det finns hur mycket som helst att välja på. Spö idag är likvärdiga sen vad som står på klingan har ingen betydelse det är nog mest för ens egen skull.

Summa, Lina och spö ska funka tillsammans, gå en kastkurs och träna, träna, träna....... 

Absolut, men man ska inte förringa vikten av att faktiskt tajma ihop utrustningen man har på optimalt vis. Jag har guidat och haft kastkurser för flera hundra flugfiskare sista 20 åren och det är väldigt vanligt att de som kommer har grejer som inte rockar på grund av enkla fel som exempelvis värdelösa flättafsar, tunga strumploopar, korta tafsar eller för långa tafsar. Små justeringar på befintligt spö kan ofta göra underverk som underlättar rejält för den som kastar. Det är betydligt roligare att fiska och kasta med en väl anpassad utrustning och man lär sig även kasta bättre betydligt snabbare om man har en utrustning som fungerar bra.

Sen tycker jag att det är extremt stor skillnad på dagens spön jämfört med de som vi hade för 20 år sen. De flesta spöna idag kastar fantastiskt bra och redan instegsspöna ligger på en nivå som gör att många är nöjda redan med vad de presterar. Håller inte med om att det är svårare att lära sig flugfiska idag. Utbudet är större men det är också betydligt bättre och mer välanpassat än det var förr. Kan tycka att kunskapen i butikerna är bättre och leverantörerna är också bättre på att erbjuda väl fungerande lösningar från start.

Övning på gräsmattan och en och annan kastkurs för att finslipa tekniken är bra men praktiskt fiske och att lära sig hantera linan i vatten är det som gör den stora skillnaden för fiskeresultaten. Sen utesluter inte det ena det andra. Det bör även nämna att gräskastning och all typ av användning på land förstör linan. Mina fiskelinor använder jag aldrig på gräs.

• Like 3

Jo, det är svårare så till vida att det finns så mycket mer att välja på. Linorna speciellt det är en djungel. Annars är det nog lättare. Har själv guidet och hållit kurser och som du säger är det inte mycket som ska till för att det ska "klicka" 

Som du säger själv så är de billiga spöna inget man kan skylla på då dom är riktigt bra.

Jo, visst sliter det men det är en utmärkt träning när det är fiske förbud eller att man inte kan fiska av annan anledning.

Nu är jag kanske äldre än dej (48 år) men då fanns det inte så mycket mer än wf och dt och linprofiler var ganska lika över lag. En wf var i princip en halv DT och fanns inte så många olika märke. 

Tycker det låter bra att du har två olika spön, du kommer i längden bli en bättre kastare när du lär dig hantera fler spöaktioner, så ge inte upp än!

För att förvirra ytterligare skiljer jag personligen på snabba och kraftfulla spön. Du kan har ett "långsammare" spö som överför kraften bättre/mer effektivt än ett snabbt spö (här spelar din personliga kastteknik in). Så stirra dig inte blind på att ett spö måste vara snabbt för att du ska kasta långt med det.

Good luck!

• 2 years later...
On 8/17/2018 at 9:41 AM, 123 said:

Kände på Elevate 906 häromdagen och jag tyckte det kändes väldigt styvt. Skulle nog ha svårt att kasta med det spöt trots att jag anser mej vara en duktig kastare...

Elevate var ju påkigt. Men kanske parad med en annan lina så kanske det vaknar till liv. 

Jag köpte mitt första flugset som 13-åring, nu är jag 51. Har flugfiskat i stort sett hela livet (några avbrott) för någon vecka sen gick jag ”Grundkurs I” och ”Grundkurs II” på Kastakademien. Bästa investeringen jag någonsin gjort, kostade inte ens hälften av mitt dyraste spö, men gav fan så mycket mer.  Investera i kastaren om du har möjlighet, sen kommer du se samma som många här redan sagt, har du tekniken, kan du kasta med vad som helst. Instruktören på dessa kurser påvisade det genom att kasta ett #4 Fenwick glasspö med en #3 Lina till backingen hur lätt som helst… Dig som kastare, korrekt teknik, sen kan man börja leka med utrustningen :)

1 hour ago, BoobieNewbie said:

Jag köpte mitt första flugset som 13-åring, nu är jag 51. Har flugfiskat i stort sett hela livet (några avbrott) för någon vecka sen gick jag ”Grundkurs I” och ”Grundkurs II” på Kastakademien. Bästa investeringen jag någonsin gjort, kostade inte ens hälften av mitt dyraste spö, men gav fan så mycket mer.  Investera i kastaren om du har möjlighet, sen kommer du se samma som många här redan sagt, har du tekniken, kan du kasta med vad som helst. Instruktören på dessa kurser påvisade det genom att kasta ett #4 Fenwick glasspö med en #3 Lina till backingen hur lätt som helst… Dig som kastare, korrekt teknik, sen kan man börja leka med utrustningen :)

Vilken var din största "aha-upplevelse" när du gick kastkursen?

Frågar för en vän... 😉

26 minutes ago, Martinrutger said:

Vilken var din största "aha-upplevelse" när du gick kastkursen?

Frågar för en vän... 😉

Korrekt utförd och timead drift :)

Sen så var det ju massor med borttagning av diverse olater och fulkastning :D

• Like 1