Hoppa till innehåll

larver å ohyra bland flugbindnings material! Risk?


Elutte

Recommended Posts

har läst lite trådar ang ohyra och larver/ägg i material påsarna har bara köpt material det mesta från wapsi, och aldrig sett nått skumt, har heller aldrig fryst nått. ska man börja göra detta eller kan man va lugn, och om det nu skulle finnas nå skit bland mina saker, håller dom sig i påsarna eller finns det risk att sattygen sprider sig till resten av hemmet? tex soffa/säng/kläder? är det skadedjur som finns i materialet eller är dom ofarliga för hemmet?

tacksam för svar lite oroligt om det ev finns och sprids..

/elutte   

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ganska mycket flugbindningsmtrl hemma, kanske 30 torrflugenackar och inte långt i från lika många våtflugenackar. Utöver det en massa fjädrar av olika slag och dubbning och skinn i gross och parti men aldrig haft en enda konstig insekt av ngt slag i lådorna.

Förvarar materialet i olika lådor, har aldrig ens tänkt på att frysa mtrlt.

Det jag däremot gör, när jag t.ex. tar skärtfjädrar från tjäder är att jag låter dom torka ordentligt innan jag tar in dom, förvarar alltid tjäder, ripa i plastpåsar och så här långt har jag aldrig haft ngt oönskat i lådorna.

Mvh

Tomas S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-08-18 at 21:59 puoltsa19 sa:

Har ganska mycket flugbindningsmtrl hemma, kanske 30 torrflugenackar och inte långt i från lika många våtflugenackar. Utöver det en massa fjädrar av olika slag och dubbning och skinn i gross och parti men aldrig haft en enda konstig insekt av ngt slag i lådorna.

Förvarar materialet i olika lådor, har aldrig ens tänkt på att frysa mtrlt.

Det jag däremot gör, när jag t.ex. tar skärtfjädrar från tjäder är att jag låter dom torka ordentligt innan jag tar in dom, förvarar alltid tjäder, ripa i plastpåsar och så här långt har jag aldrig haft ngt oönskat i lådorna.

Mvh

Tomas S

aldrig heller sett nått bland alla mina saker. då tror jag att jag bara kör på som vanligt, som sagt hade nog vart skillnad om man skjutit materialet själv.. som wapsi som e stora måste väl ha behandlat från fabrik?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-08-18 at 22:03 Ismo sa:

Har en kompis här i Kiruna av alla platser,... Tomas Andersson...han  fick om inte minns helt fel! ...han fick besök av Pälsängrar!...detta om jag inte minns fel! PGA ett öppet fönster.....en  bra god sommar.

bara av ett öppet fönster? inte av material? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pälsänger är en liten skalbagge och deras larver kan göra stor skada. Finns ofta i gamla hyreshus och bostadsrättshus och är svåra att bli av med. Det som gäller om man hittar pälsänger är att städa, städa och städa. Som Ismo skrev kan skalbaggen ta sig in genom öppna fönster på sommaren. Larverna äter päls, ull, fjädrar och i vissa fall till och med bomull och läder. I ullplagg blir det som små hål om de varit framme. De askyr rödcederträ, men det ger tyvärr ingen garanti för att man är skyddad. Ska man vara helt säker ska man packa det man vill skydda i plast. Efter att ha fått ullkläder förstörda av dessa gynnare har jag både ullkläder och allt flugbindningsmaterial inpackade i plastpåsar. När man köper bindningsmaterial ligger ju nackar, fjädrar och annat material ofta i en påse. Varför inte låta dem ligga kvar i den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...