Jump to content
Sign in to follow this  
Lars

Favorit #8 spö

Recommended Posts

Tfo ticrx 9 fot är skönt. Med en lätt longbelly behövs lång lina utanför toppöglan eller bra kastteknik för att klingan skall vakna till livs. Men med tex en GL pike blir det hur trevligt och lättkastad som helst. Gl exp4 är överaskande bra jmf priset.

Tfo, fra minnet så er dette et spø basert på Lefty Kreh's henvisninger? Muligens Ed Jaworowski hadde en hand med i spillet? Lagt merke til at dette stangmerket blir titt og ofte nevnt i klassene #7 og #8. Tfo ticrx i disse klassene blir noen steder nevnt med både glede og litt frustrasjon. Et litt krevende og utilgivende rappt spø?

På 2018-08-23 at 17:03 Lars sa:

Tfo, fra minnet så er dette et spø basert på Lefty Kreh's henvisninger? Muligens Ed Jaworowski hadde en hand med i spillet? Lagt merke til at dette stangmerket blir titt og ofte nevnt i klassene #7 og #8. Tfo ticrx i disse klassene blir noen steder nevnt med både glede og litt frustrasjon. Et litt krevende og utilgivende rappt spø?

Hej Lars, det stämmer nog bra. Med en lätt longbelly blir det mycket frustrerande vid strömfiske där man byter riktning och kastlängd hela tiden, eller vid streamer i stilla vatten då man vill ta i flugan hela vägen. Det blir vansinnigt många luftkast.... Men som sagt, med en kortare klump som gl pike ändras karaktären helt. 1-2 luftkast och iväg! Även uh kast funkar mycket bättre.

Guideline Exceed 9 och 9,6 fot klass 8 är mina favoriter för enhands lax och havsöring. '

Testade flera Loomis och Sage, men de var alla för snabba för min personliga smak. 

Edited by slaskaren

Gammalt Loomis IMX #8..kört hela v. med den med HöGös & Freak..då efter Öring.

Älskar mitt RT....otrolig precision o riktig kastkanon.   Undeehandskast på 49,5m är inga problem..  

Har kokat både lina,spö o rulle i 15min vatten/snabbmakaroner för att optimera hela kittet för extrem linespeed.. 

F1540-FLC7964-78.jpg

• Haha 2