Hoppa till innehåll

Switch spö?


JonteG

Recommended Posts

Hej,

Går i tankarna på att skaffa ett switchspö. Tänker använda det till fiske efter grövre öring i vatten typ Arjeplogsströmmarna, Ammarnäs och liknande.

Har ett 13 ft #8/9 som jag tycker är lite för klumpig och ett enhands #8 där jag saknar att kunna göra effektiva underhandskast.

Vad ska man välja för klass på ett switch spö som motsvarar ca #8. Kommer bara att underhandskasta med det. Även tips på lina önskas. Finns det någon bra skjutklump med integrerad skjutlina för att slippa irriterande skarvar? Fiskar med stora zonkerstreamers och articulerade flugor.

Vad har ni för erfarenheter och tankar?

Kanske någon har ett till salu här.

/ tack på förhand, Jonas

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Viktigaste vägvalet enligt mig (som gjort ett antal missar när det gäller switch): kommer du använda det som ett kort tvåhandsspö eller i huvudsak för enhands (underhandskast)?

#8 låter lite ”tungt”. Om man kör ett tvåhandsklassat switchspö så skulle jag nog säga att #7 eller tom #6 funkar utmärkt. 

Linor? 

- många gillar ambush, eftersom den vänder lite större flugor. Jag kör Rio versitip, funkar kanon, men jag kör mest mindre flugor. 

Om du vill köra tvåhandsklassade så tycker jag (som Loomis-fan) att Sage är bäst.

jag kör själv method #8 (för laxfiske). Har provat tcx och One. Båda dessa är kanon. Ett Loomis rostning river switch är också kanon. Ett spö som är lite tyngre (och inte är ett swtchspö) är loop cross S1 12 #7. Ett mycket bra spö som du bör kolla in. EDIT: jag tycker att vikten på spöet är viktigt, därför så väljer jag method före cross (spelar mindre roll för laxfiske, men för mindre vatten och öring tycker jag det spelar större roll)

Vill du köra ”enhandsklassade” så finns ju zpey eller loop Cross 10,7 #7

Utan att veta din smak eller kaststil:

- Sage one 11,6 fot #7

- ambush lina

Redigerad med Chrglx
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago JonteG sa:

Hej,

Går i tankarna på att skaffa ett switchspö. Tänker använda det till fiske efter grövre öring i vatten typ Arjeplogsströmmarna, Ammarnäs och liknande.

Har ett 13 ft #8/9 som jag tycker är lite för klumpig och ett enhands #8 där jag saknar att kunna göra effektiva underhandskast.

Vad ska man välja för klass på ett switch spö som motsvarar ca #8. Kommer bara att underhandskasta med det. Även tips på lina önskas. Finns det någon bra skjutklump med integrerad skjutlina för att slippa irriterande skarvar? Fiskar med stora zonkerstreamers och articulerade flugor.

Vad har ni för erfarenheter och tankar?

Kanske någon har ett till salu här.

/ tack på förhand, Jonas

 

 

Köp ett Switch spö som vill ha runt 300-400 grain, till det OPST skagit, alternativt OPST smooth (svindyr) och ett gäng tippar.

Köp Hardy tippar, 999 kr för 6 tippar och ett fodral.

Enkelt att kasta och du får till hyfsade distanser och jag håller med Villevalross, i strömmande vatten spelar det lilla plasket ingen större roll.

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Switchspön är lite luriga. En del är enhandsklassade och andra tvåhandsklassade, som du kanske känner till. Det blir till att kika på rek. kastvikt i stället som sagt. 

Jag har ett GL LXi 11'6" som är enhandsklassat 8/9. Rek. kastvikt på det är runt 20-22 gram för scandi. Det använder jag vid fiske i mindre åar främst. Jag skulle nog kunna tänka mig att använda det i Ammarnäs också, men där har jag kört 13' (tidigare) och 12'6" #7 (nu) tvåhandsspön. Till LXi har jag en skagit-klump från RIO på en spole och en Ambush (heldragen lina) på en annan och båda fungerar bra. Ambush-linan är lite mer "stealth", men ändå med bra drag. Jag kompletterar den med polyleaders. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat än att starkt rekommendera Sage Method switch 11.9 ( som dessutom säljs ut på REA just nu ).

Jag har själv ett i klass 6 som jag använt till större öring i Norge och Em, men kanske ett # 7 skulle vara ännu bättre för dina behov.

Kombinera det med en RIO Versitip i rätt klass och du är definitivt hemma. ( Obs att i mitt tycke passar det bäst som "litet" tvåhands )

Ett annat suveränt och prisvärt alternativ om du mer gillar lite långsammare aktion är denna nyproducerade variant av Daiwas tidigare serier av suveräna, långa enhandsspön. Kastar fantastiskt enhands spey men funkar lika bra med tvåhandsfattning. Fantastiskt spö till extremt bra pris och du har det hemma i brevlådan på 4-5 dagar.

https://www.grahamsonline.co.uk/product/grahams-sea-trout-special-113-78-3pc-fly-rod  

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago Sunkan11 sa:

Vilken vikt på klumpen kör med? Mvh Mattias 

Jag kör med en 325 gr. Kan låta lite lätt men gick enligt OPSTs vikttabell och det funkar ypperligt bra. Otroligt kul och lättkastat. Kör med tipar på 9 fot från något klumpsystem  (ev. Vision Switch??).

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är en bedrövlig tvåhandskastare (nybörjare) och jag hade ett Sage X 6110 (med Rio Versitip Short #6) som jag fiskade med i Ammarnäs för en månad sen.

Mina reflektioner är att 11 for är en fot för kort och att #6  är för vekt för att fiska den typen av flugor jag skulle vilja fiska (fiskar mycket streamers med enhands, ofta relativt stort och ledat). T.o.m. halvstora tuber var svåra att kasta.

I övrigt och med mindre tuber var det en lättkastad och smidig kombo. Sålde dock spöt och siktar på #7 och 12 fot för framtida fiske.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago Sahlberg sa:

Jag är en bedrövlig tvåhandskastare (nybörjare) och jag hade ett Sage X 6110 (med Rio Versitip Short #6) som jag fiskade med i Ammarnäs för en månad sen.

Mina reflektioner är att 11 for är en fot för kort och att #6  är för vekt för att fiska den typen av flugor jag skulle vilja fiska (fiskar mycket streamers med enhands, ofta relativt stort och ledat). T.o.m. halvstora tuber var svåra att kasta.

I övrigt och med mindre tuber var det en lättkastad och smidig kombo. Sålde dock spöt och siktar på #7 och 12 fot för framtida fiske.

Underhandskastar du stora flugor med enhands också? 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nåt som jag tycker är viktigt när du ska bara tvåhandskasta med det är att se till att det nedre handtaget är tillräckligt stort så det blir bekvämt att hålla i. När jag var på jakt efter ett switch för ett antal år sen tyckte jag flera av switchspöna hade för fjuttiga sådana rent ut sagt och det kändes som det viktigaste var kompromissen enhands till tvåhands. Mitt blev spö blev custom byggt så jag kunde välja fritt och tog ett som var större än originalet till just det spöet :D Jag skaffade även switchet i samma syfte som du, endast för tvåhandsfattning dock så fiskar jag bara lax med mitt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago JSC sa:

Underhandskastar du stora flugor med enhands också? 

 

 

 Vad menar du? Nä, inte ofta men ibland. Jag försökte dock bara ge min input på det trådskaparen frågade efter och min åsikt var att det det antagligen blir svårt. Stora flugor kräver ganska mycket tyngd i klumpen för att man skulle kunna kasta det och #6 känns svårt.

Trådskaparen skrev:
"Vad ska man välja för klass på ett switch spö som motsvarar ca #8. Kommer bara att underhandskasta med det. Även tips på lina önskas. Finns det någon bra skjutklump med integrerad skjutlina för att slippa irriterande skarvar? Fiskar med stora zonkerstreamers och articulerade flugor."

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago Sahlberg sa:

 Vad menar du? Nä, inte ofta men ibland. Jag försökte dock bara ge min input på det trådskaparen frågade efter och min åsikt var att det det antagligen blir svårt. Stora flugor kräver ganska mycket tyngd i klumpen för att man skulle kunna kasta det och #6 känns svårt.

Trådskaparen skrev:
"Vad ska man välja för klass på ett switch spö som motsvarar ca #8. Kommer bara att underhandskasta med det. Även tips på lina önskas. Finns det någon bra skjutklump med integrerad skjutlina för att slippa irriterande skarvar? Fiskar med stora zonkerstreamers och articulerade flugor."

 

Fick bara uppfattningen att det gick lättare att kasta med enhandspinne än med switchpinne stora flugor även underhandkast. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-08-25 at 16:14 Sunray sa:

Kan inte annat än att starkt rekommendera Sage Method switch 11.9 ( som dessutom säljs ut på REA just nu ).

Jag har själv ett i klass 6 som jag använt till större öring i Norge och Em, men kanske ett # 7 skulle vara ännu bättre för dina behov.

Kombinera det med en RIO Versitip i rätt klass och du är definitivt hemma. ( Obs att i mitt tycke passar det bäst som "litet" tvåhands )

Ett annat suveränt och prisvärt alternativ om du mer gillar lite långsammare aktion är denna nyproducerade variant av Daiwas tidigare serier av suveräna, långa enhandsspön. Kastar fantastiskt enhands spey men funkar lika bra med tvåhandsfattning. Fantastiskt spö till extremt bra pris och du har det hemma i brevlådan på 4-5 dagar.

https://www.grahamsonline.co.uk/product/grahams-sea-trout-special-113-78-3pc-fly-rod  

Utmärkta spön. Som lämnar ekonomiskt utrymme för gymkort. Bänkpress, marklyft och knäböj. 

Vilket man behöver om man börjar leta gram på stänger i dessa längder. Sorry, men man får nog fundera över sin fysik i så fall. Vänligen 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago leoshusse sa:

Utmärkta spön. Som lämnar ekonomiskt utrymme för gymkort. Bänkpress, marklyft och knäböj. 

Vilket man behöver om man börjar leta gram på stänger i dessa längder. Sorry, men man får nog fundera över sin fysik i så fall. Vänligen 

Tydligen vill du säga att dessa skotska spön är tunga i jämförelse med modernare varianter? Eller missförstår jag?

Jag kan lova att man inte måste vara extra styrketränad för att kasta med dem, vare sig enhands eller tvåhands, men visst är den tyngre "Grilse" bättre lämpad som lätt tvåhands. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Sunray sa:

Tydligen vill du säga att dessa skotska spön är tunga i jämförelse med modernare varianter? Eller missförstår jag?

Jag kan lova att man inte måste vara extra styrketränad för att kasta med dem, vare sig enhands eller tvåhands, men visst är den tyngre "Grilse" bättre lämpad som lätt tvåhands. 

Du förstår mig alldeles rätt! Min avsikt var att påskina det faktum att om man jagar gram när det gäller så här ”små” spön kan man gå miste om pärlor. Som dem du länkar till t ex  

Och upplevs dom som ”tunga” kanske det inte är 7-10’ kr man ska lägga på ett lättare spö. 

Och att du kastar utomordentligt  väl med såna här grejer, det vet jag redan?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-08-25 at 16:14 Sunray sa:

Ett annat suveränt och prisvärt alternativ om du mer gillar lite långsammare aktion är denna nyproducerade variant av Daiwas tidigare serier av suveräna, långa enhandsspön. Kastar fantastiskt enhands spey men funkar lika bra med tvåhandsfattning. Fantastiskt spö till extremt bra pris och du har det hemma i brevlådan på 4-5 dagar.

https://www.grahamsonline.co.uk/product/grahams-sea-trout-special-113-78-3pc-fly-rod  

Ett tydligt tecken på att jag fiskat för lite i år är att det där väcker lite köpbegär ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...